Fluvius is HR Ambassadeur 2024
Het HR-team van netbeheerder Fluvius werd op het HR Gala verkozen tot HR Ambassadeur 2024. Een titel die de organisatie een jaar lang mag dragen.
In steen gebeiteld. Een contract is een contract, tot de laatste kleine letter. Alle afspraken waar een handtekening onder staat worden nagekomen. Daarover is geen discussie mogelijk. Ook mondelinge toezeggingen over de concrete uitvoering van een project, een deadline of een belofte over een aanpassing aan een product worden uitgevoerd. Je moet dat als klant niet 1.000 keer vragen, nee een Duitser doet het gewoon vanzelf als dat afgesproken is.
Duitsers hechten belang aan decorum, goede kleding is daar een onderdeel van. Het ontbreken van verzorgde kledij kan de sfeer verpesten en zelfs een obstakel zijn om tot een deal te komen.
Een van de manieren waarop je Duitsers voor je kan winnen, is met een goede persoonlijke verzorging. Het hippe nonchalante draagt niet bij aan het succes over de grens. In ons land gaat het niet zo ver, maar met een verzorgde look kom je ook bij ons verder en toon je respect voor je gesprekspartner of je baas.
Duitsers hechten ook belang aan eerbetoon. Anders dan wij zijn ze dol op titels en gebruiken ze die ook graag. Wij zijn van nature bescheiden, een beetje meer fierheid zou ons niet misstaan.
Aarzel niet om de prijzen die je won en de veiligheidscertificaten die je verkreeg te vernoemen. Want titels en certificaten, die zeggen wat over de inhoud. Toch?
Een grondige voorbereiding is de norm. Als een Duitser aan tafel schuift, weet hij wie je bent, wat je doet, wat je titels zijn, wat je positie is in de bedrijfshiërarchie en of je al dan niet beslissingsbevoegdheid hebt. Die voorkennis biedt een voordeel om de juiste strategie op te zetten, betere resultaten te boeken en je zin te krijgen.
Zeker in verkennende gesprekken zit je vaak niet aan tafel met beslissingsnemers. De mensen waar je mee praat kunnen of mogen niet zelf de deal sluiten. Dat weet je, maar daar handel je niet naar. Ook deze ‘ondergeschikte’ moet worden overtuigd. Grondig en meedogenloos. Als een echte Duitser.
Als je een vergadering hebt of een andere professionele bijeenkomst, bereid je dan voor. En nog een keer. En nog een keer. Jij beheerst de materie tot in de puntjes. En als je exact op tijd aan tafel schuift, liggen je papieren in de juiste volgorde. Je stylo doet het, je gsm staat uit. Jij laat niks aan het toeval over.
Als je een beperkte spreektijd kreeg toebedeeld, maak je het ook niet langer dan dat. Je hebt geoefend wat je in die tijd wel en niet kan zeggen.
Dat is sowieso gewoon al een goede manier om de eindeloze vergaderingen die bij ons de norm zijn wat in te korten. In de gewonnen uren kan je nuttig en zichtbaarder werk gaan doen.
Netheid en orde zijn zo belangrijk voor Duitsers. Een schone omgeving werkt prettiger en verkleint de kans op fouten aanzienlijk. En dat helpt weer om tot aan de kleinste letter aan het contract te voldoen. Dat is zeker een van de geheimen van het Duitse succes.
Bijna in schril contrast met de nadruk op schoon en het verzorgde uiterlijk: een Duitser legt in een presentatie de nadruk op de technische kant van de zaak. Hij schuwt de exacte cijfers achter de komma niet. De kwaliteit van het gebruikte materiaal, inzoomen op het product dat een bijzonder ingenieus lipje heeft etc. De details maken het verschil, en dat is waar je mee imponeert en iemands vertrouwen mee wint. Technische details. Die verraden dat je weet waar je het over hebt.
Duitsers scheiden hun werk en privéleven veel sterker dan wij. Waar bij ons tijdens de uren lustig gepraat wordt over het nieuwe lief van de oudste, de voetbalprestatie van de middelste of het briljante optreden van de jongste. Duitsers doen dit niet. Werk is werk. Privé is privé. En dat houden ze zo. Het komt in ieder geval de productiviteit ten goede. Hoeveel uren spenderen we niet met het luisteren naar breed uitgesponnen privédetails? Maar productiviteit is niet alles. Werken moet ook nog leuk blijven. Laten we op dit vlak dan misschien toch maar een echte Belg blijven.
(mr)
28 maart 2014Het HR-team van netbeheerder Fluvius werd op het HR Gala verkozen tot HR Ambassadeur 2024. Een titel die de organisatie een jaar lang mag dragen.
Karla en Jolien voelen zich als een vis in het Pfizer-water. “We werken in een ontzettend innovatief bedrijf met heel uitdagende projecten.”
Het is een klassieke vermelding in veel jobadvertenties: ‘Je hebt geen 9- tot-5-mentaliteit.’ Maar heel wat kandidaten kunnen zo’n 9-to-5-aanpak wél waarderen.
Deze jonge talenten weten waarom ze kiezen voor hun Brusselse werkgever: duurzaamheid, maatschappelijke relevantie, diversiteit en inclusie.
De kans is groot dat je in het kamp van de perfectionisten zit. En dat dit een pak energie kost? Of je werkplezier lijdt eronder? Maar oké is ook best oké!
Weinig Belgen zijn écht blij met hun werk. Maar waarom worden we eigenlijk ongelukkig op ons werk? En – nog belangrijker – wat kan je eraan doen?
Claudia werkt als buschauffeur voor De Lijn: “Dit heb ik altijd al willen doen”
Natuurlijk mag je niet liegen in je cv. Wees eerlijk in wat je er vertelt. Maar jezelf tekortdoen, is al evenmin een goed idee.
Goed nieuws voor de twijfelaars onder ons die moeilijk een beslissing kunnen of durven nemen: besluiteloosheid heeft voordelen en het kan je slimmer maken!