Leidinggevende cruciaal voor jouw werkgeluk
Wil je je goed voelen in je job? Dan speelt je manager of chef daar een belangrijke rol in.
Stephanie: “Als je een job doet die aansluit bij je talenten, dan is de kans groot dat je die ook graag doet. En dat je je goed in je vel voelt. Daarom vinden wij de juiste casting van talent zo essentieel. Mensen die hun talenten maximaal kunnen inzetten en ontwikkelen, worden de beste versie van zichzelf. Voor het welzijn van je organisatie is dat de beste basis.”
Jessy: “Een welzijnscultuur creëren, dat is waar we naar streven. Binnen het project ‘Gezond Leven op het Werk’ organiseren we elk jaar een week van de gezondheid. Je kunt dan deelnemen aan workshops over gezonde voeding of mentaal welzijn of je inschrijven voor een sportles of een sessie met een van onze welzijnsactoren. Ook hebben we een actieplan stress en burn-out.”
Jessy: “Bij hen kun je terecht voor een open gesprek. Vaak is dat gesprek het begin van een bewustzijnsproces dat zal leiden naar een nieuwe manier van leven. Een manier die je energiebalans beter in evenwicht houdt en meer aansluit bij wie je werkelijk bent en bij wat je echt wilt.” Welzijn en leiderschap zijn nauw met elkaar verbonden.
Stephanie: “People leave managers, not companies. Die quote zegt het helemaal. Ze sluit aan bij een onderzoek dat McKinsey onlangs deed. Daaruit bleek dat je interpersoonlijke relatie met je manager dé factor bij uitstek is die je well-being op het werk bepaalt. In onze leidinggevende functies willen we dan ook vooral mensen met een coachend profiel.”
Jessy: “Wij zetten ook sterk in op zelfleiderschap. Recent ontwikkelden we het welzijnskompas. Aan de hand van een aantal vragen kom je er zelf achter hoe het met je welzijn gesteld is en hoe je het kunt optimaliseren. Sterk aan dit concept is dat het uitgaat van het principe dat je je toekomst zelf in handen kunt nemen.”
Stephanie: “Welzijn is een constant work in progress. We willen onze data nog beter benutten, zodat we het talent binnen onze organisatie nog beter kunnen matchen met al onze noden. De rol van de manager als loopbaanfacilitator wordt daarin cruciaal.”
Jessy: “Een manager die de juiste casting doet, kan zijn medewerkers vleugels geven. Ik heb dat zelf mogen ervaren. Het effect daarvan is dubbel. Als het welzijn van je mensen in de lift zit, wees dan maar zeker dat je resultaten mee de hoogte ingaan.”
“Een veilige en gezonde werkomgeving waar mensen met goesting komen werken, dat is voor ons de essentie van welzijn op het werk. Momenteel zetten we erg in op de coachende rol van onze leidinggevenden. Ook onze stress- en burn-out-coaches spelen een belangrijke rol. De inspiratiesessies die ze organiseren, zetten heel wat in beweging. Maar welzijn is a never ending story. Het vraagt elke dag opnieuw inspanningen van ons allemaal.”
“Wij werken al een hele tijd met zelfsturende teams. Die vorm van autonomie wordt erg gesmaakt door onze medewerkers. Ze creëert een grote betrokkenheid. Bij ons ben je niet alleen een werknemer die targets moet halen. Je bent in de eerste plaats een mens die gewaardeerd wordt om zijn bijdrage. Waardering van onze mensen, voor ons is dat de motor van welzijn.”
(Nathalie Dirix) - Bron: Go for happy! Magazine
22 juni 2021Wil je je goed voelen in je job? Dan speelt je manager of chef daar een belangrijke rol in.
Met 26.000 medewerkers is bpost een toegankelijke werkgever voor héél diverse profielen.
“Mede door corona beseffen we meer dan ooit hoe kwetsbaar we zijn”, oppert Ann De Bisschop, auteur van het boek ‘Wellbeing = winst’.
Wat maakt een organisatie een geweldige plek om te (gaan) werken? In ‘normale’ tijden is dit al een moeilijke vraag.
Wie goed in zijn vel zit op het werk, is ook gewoon gelukkiger. Bij twijfel is het tijd om je te focussen op je werkgeluk. Deze 5 vragen brengen dan soelaas.
Schrik hebben voor het onbekende is een heel menselijke reactie. Met enkele kleine ingrepen maak je van de bijhorende stress snel komaf.
Om mensen gelukkiger te maken, vraag je wat ze willen en geef je ze dat ook. Toch? Fout!
Daarnaast weten maar liefst zeven op de tien thuiswerkers (69,2%) minder waar hun collega’s mee bezig zijn. Een overzicht...
De zogenaamde millennial managers komen opzetten. Zij staan vaak voor de uitdaging om teamleden ouder dan henzelf aan te sturen.