Bpost: “Welzijn begint als iedereen zichzelf mag zijn”
Met 26.000 medewerkers is bpost een toegankelijke werkgever voor héél diverse profielen.
Door snel te schakelen tijdens die eerste acute pandemiefase, legde UZ Leuven de basis voor een nieuwe welzijnsaanpak. “Eerst hebben we een hulplijn opgezet die alle teams permanent live en telefonisch ondersteuning bood”, blikt Marc Verschueren terug.
“Binnen de covidunits ondersteunden onze paramedische zorgverleners – liaisonpsychologen, sociaal werkers, pastoraal werkers en het palliatief supportteam – naast patiënten ook onze zorgmedewerkers. Hun draagkracht werd enorm op de proef gesteld. Maar ook ons laboratorium was druk bevraagd en kreeg extra aandacht. Deze werkwijze legde de basis voor een nieuwe, brede samenwerking rond well-being die superkort op de bal speelt.”
Welzijn kwam vroeger veeleer aan bod als reactie op een probleem. Het werd ook centraal gestuurd. “Nu leeft het veel meer op de werkvloer”, zegt Koen Boonen. “We hebben overal voelsprieten. De nabije en snelle ondersteuning heeft de grote structuren aangevuld. Jouw aanspreekpunt is nu een bekend gezicht. De psycholoog van de afdeling neemt die rol ook op voor de mensen die daar werken."
"Peer support en zorgcollega’s betekent dat mensen uit gelijkaardige beroepsgroepen elkaar direct ondersteunen. Voor bijvoorbeeld artsen in opleiding – die weleens geconfronteerd worden met een ernstig incident – hadden we dat al. Maar door corona werd duidelijk dat onze schoonmaakmedewerkers, technici en bewaking dat net zo goed nodig hebben als de topchirurg. We leggen meermaals per week ons oor te luisteren bij de teams. Leidinggevenden krijgen meteen concrete steun om stress of onenigheid aan te pakken.”
Lees ook: Iedereen zet welzijn bovenaan
Psychosociale ondersteuning betekent dat je er niet alleen voor staat. Die boodschap wordt verspreid naar alle teams van UZ Leuven. “Dat is inderdaad onze kernboodschap”, beaamt Marc Verschueren. “Naast de directe aanspreekpunten, zijn er ook interne vertrouwenspersonen, personeelsmanagers en interne en externe preventieadviseurs."
"Ook opleiding en tips voor zelfzorg zijn erg belangrijk. Sta je onder druk, dan wil je weten hoe je je veerkracht kunt verhogen. Zien hoe je collega’s daarmee omgaan, is dan heel nuttig. Opleidingen en getuigenissen helpen daarbij. In 2022 maken we een complete videoreeks over welzijn. Topics zijn bijvoorbeeld omgaan met werkdrukte of goede gewoontes aannemen zoals op tijd rust nemen.”
Extra: 7 quick wins voor je mentale fitheid
“In leiderschaps- en teamontwikkeling hebben we bij UZ Leuven een fantastische traditie hoog te houden”, zegt Marc Verschueren. “We kiezen voor relatie-georiënteerd leiderschap. Ondersteuning en ontwikkeling van leidinggevenden gebeurt intensief. Ook de artsen en medische diensthoofden krijgen doorgedreven leiderschapscoaching. Er is een werkgroep talentontwikkeling en ondersteuning voor onze artsen. Dat is wel bijzonder voor een ziekenhuis.”
Ontdek: 5 vaardigheden die elke leidinggevende moet beheersen
Als startende verpleegkundige komt er heel wat op je af. Daarom heeft UZ Leuven een lange traditie van mentorschap. “Ook voor nieuwe artsen en binnen de ondersteunende diensten zijn we een betere onboarding aan het opzetten”, zegt Marc Verschueren. “Binnenstappen in onze veeleisende context is niet evident. Maar geen zorg: grijp je kans, we zijn er voor jou.”
Koen Boonen: “Vanuit het oogpunt van kwaliteit, patiëntveiligheid en tevredenheid staat welzijn helemaal bovenaan. Welzijn krijgt aandacht vanaf je start, tijdens je opleidingen en gedurende je hele loopbaan, zelfs tot en met de begeleiding naar je welverdiende pensioen. Net omdat er zo veel structuren en collega’s bij betrokken zijn, hebben we hier niet zoiets als één Chief Happiness Officer of welzijnsmanager. Welzijn leeft bij UZ Leuven overal op de werkvloer. Iedereen vult het mee in. Op termijn zijn we allemaal zorgcollega van elkaar.”
Checklist: Is jouw werkgever bekommerd om jouw welzijn?
(Wieland De Hoon) - Bron: Go for happy Magazine
31 maart 2022Met 26.000 medewerkers is bpost een toegankelijke werkgever voor héél diverse profielen.
De coronacrisis heeft een grote impact op ons werk en welzijn. In het postcoronatijdperk staan deze vijf basics centraal.
Zeven jonge, kersverse werknemers vonden hun droomjob bij UZ Leuven. Ze vertellen hoe zij dit proces hebben ervaren.
In een ziekenhuis hoor je soms ook pakweg Arabisch of Berbers. Het is in die context dat Sna Fakhri en Hafida El Mahraoui hun talenkennis ten dienste stellen van patiënten en medisch personeel.
Zowel bedrijven – groot en klein – als individuen stippen welzijn op het werk aan als dé prioriteit. Dat blijkt uit drie recente studies in ons land.
Er zijn heel wat redenen waarom mensen van job willen veranderen én terugkeren. Wij zochten drie ervaringsdeskundigen op.
We stelden de vraag aan Stephanie De Wulf en Jessy Van Dousselaere van de Vlaamse Overheid.
63% van de werkende Belgen voelt wekelijks passie voor hun job en 70% ervaart die wekelijks als zinvol en nuttig. Dat blijkt uit een onderzoek van SD Worx.
Bij veel jobtesten zijn je persoonlijkheid en gedrag cruciale elementen. En vaak duiken dan die vier befaamde kleurtypes op.