Bedrijfswagen
Vorige

1 van 118

Volgende
Volgend artikel:

Veel interesse in mobiliteitsbudget

Welke plug-in hybride bedrijfswagens zijn fiscaal meest interessant?

Ben je toe aan een nieuwe bedrijfswagen, en zegt een milieuvriendelijk model je wel iets? Dan kan een plug-in hybride wagen voor jou de oplossing zijn. Een auto die zowel een elektro- als een verbrandingsmotor heeft en volledig kan herladen worden door een externe energiebron.
#

Het loont echter de moeite om na te gaan welk model fiscaal het voordeligst is, zowel als werknemer, voor de berekening van het voordeel van alle aard, als zelfstandige (ondernemer), voor de aftrek van de autokosten.

De nieuwe fiscale regels

Bestuurders en eigenaars van plug-in hybride bedrijfswagens genieten fiscaal van een heel groot voordeel. De wagens hebben officieel een heel lage CO2-uitstoot, omdat men rekening houdt met de uitstoot wanneer de wagen elektrisch rijdt. Een lage CO2-uitstoot is voor werknemers fiscaal gunstig omdat hierdoor hun voordeel van alle aard laag zal zijn, met lage belastingen tot gevolg. Ook voor zelfstandigen en vennootschappen is een lage uitstoot voordelig. Hoe lager de CO2-uitstoot, hoe meer autokosten zij mogen aftrekken.

In realiteit gaat het hier om een fictief lage uitstoot. Heel wat plug-in hybride wagens hebben immers zwakke batterijen, waardoor de bestuurders ervan toch vaak op brandstof rijden, met een veel hogere uitstoot tot gevolg. Daarom wordt het fiscale trucje op basis van de theoretisch lage CO2-uitstoot vanaf 2020 tenietgedaan, en dat voor auto’s die werden aangekocht vanaf 2018.

Meer concreet: plug-in hybride modellen die vanaf 1 januari 2018 worden besteld, moeten een batterijcapaciteit hebben van minstens 0,5 kWh voor elke 100 kilogram wagengewicht (waarbij 0,45 kWh tot 0,49 kWh automatisch wordt afgerond naar 0,5 kWh) én een CO2-uitstoot hebben die lager is of gelijk aan 50 gram, om ook vanaf 2020 de fiscaal gunstige regeling toe te kunnen passen op basis van de theoretisch lage CO2-uitstoot.

Is de energiecapaciteit in realiteit lager dan 0,45 kWh of is de CO2-uitstoot hoger dan 50 gram, dan wordt het voordeel van alle aard en het aftrekpercentage vanaf 2020 berekend op basis van de uitstoot van ‘de niet-hybride tegenhanger van hetzelfde model’. Is die CO2-uitstoot niet bekend, dan wordt de waarde van de hybride vermenigvuldigd met 2,5. Vanaf 2020 geldt overigens een nieuwe formule voor de bepaling van het aftrekpercentage: 120% - (0,5% x coëfficiënt x CO2-uitstoot). Voor een dieselmotor geldt een coëfficiënt van 1, voor een benzinemotor 0,95 en voor aardgas 0,90 (tot 11 fiscale pk).

Welke actuele modellen komen in aanmerking voor de gunstige fiscale regel?

Je doet er dus goed aan om vanaf nu, bij de aankoop van een plug-in hybride wagen, te letten op de batterijcapaciteit en de CO2-uitstoot. Niet alle wagens die momenteel op de markt zijn, halen immers de normen. De volgende wagens voldoen wel aan de nieuwe fiscale regels* (bron: Michel Willems – Mobilitas):

  1. Audi A3 Sportback e-tron
  2. Audi Q7 e-tron quattro
  3. BMW 530e
  4. BMW 740e
  5. Hyundai Ioniq
  6. Kia Niro PHEV
  7. Kia Optima PHEV
  8. Kia Optima SW PHEV
  9. Mitsubishi Outlander
  10. Toyota Prius PHEV
  11. Volkswagen Golf GTE
  12. Volkswagen Passat GTE
  13. Volkswagen Passat GTE variant
  14. Volvo S90 T8 Twin Engine model 2018
  15. Volvo V60 D5 Twin Engine
  16. Volvo V60 D6 Twin Engine
  17. Volvo V90 T8 Twin Engine Model 2018
  18. Volvo XC60 T8 Twin Engine
  19. Volvo XC90 T8 Twin Engine model 2018 (niet meer bestelbaar als model 2018) 

Gezien de evolutie in batterijtechniek en nieuwe modellen die op de markt  zullen komen, zal deze lijst in de toekomst op regelmatige basis moeten worden geactualiseerd. Hou de nieuwe modellen dus in de gaten.

* Opgelet: de lijst kwam tot stand op basis van de nieuwe wiskundige afrondingsregels bij de berekening van de fiscale ratio van een plug-in voertuig: de uitkomst van de breuk  batterij-energiecapaciteit in kWh/100kg autogewicht wordt afgerond tot op het dichtstbijzijnde tiende na de komma.
De technische gegevens waarop deze lijst werd gebaseerd zijn onder voorbehoud van goedkeuring door de Belgische autoconstructeurs/importeurs.
De nieuwe update voor plug-in hybride voertuigen was op 23 januari 2018  nog niet officieel gepubliceerd door het ministerie van Financiën.
 

(mr) 

30 januari 2018
Anderen bekeken ook