De 10 grootste sollicitatieblunders
Je kan het zo gek niet bedenken of een HR-manager met wat jaartjes ervaring heeft het al meegemaakt tijdens een sollicitatiegesprek.
Discussies met je partner of familie, ze worden goed gesmaakt door anderen. Het levert je echter niet echt een professioneel beeld op als je persoonlijke ruzies bespreekt op kantoor. Vermijd daarom telefoongesprekken waar je de persoon aan de andere lijn luidkeels uitmaakt voor niet al te fraaie dingen.
Een bureau overladen vol met slordige dossiers én oude etensresten? Zolang jij er maar mee kan leven, kan dit toch helemaal geen kwaad? Fout. Je zou ervan versteld staan hoeveel collega's zich ergeren aan jouw onordelijk bureau. Ruim deze bijgevolg op tijd op, voor de situatie weer uit de hand dreigt te lopen. Een bureau dat er netjes bijligt, toont ook wel jouw respect tegenover je baas en collega's.
We beweren niet dat je helemaal geen persoonlijke zaken mag regelen op je werk, soms moet je nu eenmaal tijdens de kantooruren bellen. Maar doe dit liever niet in het bijzijn van andere medewerkers. Zet je apart of ga naar een lege kamer om dringende afspraken met de dokter of tandarts vast te leggen. Het wordt namelijk niet geapprecieerd als je voor het hele kantoor zit te vertellen dat je al een tijdje sukkelt met een ingegroeide teennagel of een andere hygiënekwestie.
Checken of je collega's op Facebook zitten door over hun schouders mee te gluren? Het maakt je zeker niet de populairste werknemer van de vloer. Andere medewerkers controleren hoort – tenzij je de baas bent – nu eenmaal niet tot je takenpakket. Kortom, hoe hard je ook wil weten waar die ene 'luie collega' mee bezig is, het is verstandig om je enkel met je eigen opdrachten bezig te houden.
Zelfverzekerd zijn is een goede eigenschap, maar pas op dat je bij anderen niet overkomt als die vervelende collega die denkt dat hij (of zij) de baas is. Laat betweterig gedrag zo veel mogelijk achterwege.
Wie steeds geld leent bij collega's voor de snoepautomaat, maar dit geld nooit teruggeeft, heeft ongetwijfeld ook geen goede naam op het werk. Zorg er daarom voor dat je er geen gewoonte van maakt om altijd bij anderen te gaan bedelen om geld. Daarnaast ben je gewoonweg aan het stelen wanneer je zaken, zoals bureaumateriaal, 'tijdelijk' leent, maar nooit meer terugbrengt. En stelen kan wel eens een aanleiding zijn voor ontslag.
Wie heeft zichzelf nog niet betrapt op luid telefoneren? Zonder het te beseffen durven we nu eenmaal ons stemvolume wel eens de hoogte te laten ingaan wanneer we een telefonisch gesprek voeren. Hou er toch een beetje rekening mee dat collega's wel degelijk gestoord worden door een luid telefonerende werknemer, zeker als men werkt op een open werkvloer. Niet iedereen moet jouw gesprek kunnen meevolgen.
In moeilijke situaties durven we wel eens een leugentje om bestwil te vertellen, of anderen de schuld te geven voor bepaalde problemen. Als je dit doet, zet je niet alleen je reputatie op het spel, maar ook je job. Niemand houdt immers van een werknemer die de schuld van zich probeert af te schuiven iedere keer het wat moeilijker wordt. Wees altijd zo eerlijk mogelijk.
Nagels knippen, flossen … Persoonlijke hygiëne is belangrijk, maar het hoeft niet gezegd te worden dat je dit soort zaken beter thuis doet.
Lijkt ons logisch!
(nm)
7 november 2012Je kan het zo gek niet bedenken of een HR-manager met wat jaartjes ervaring heeft het al meegemaakt tijdens een sollicitatiegesprek.
Soms dreigt sms-taal de kop op te steken op kantoor, terwijl dat in bepaalde gevallen niet echt aan te raden is. Daarom: de do's en don'ts op een rij.
Hoe dwing je respect af bij je medewerkers? Jobat komt op de proppen met volgend vijfstappenplan voor al wie op zoek is naar wat meer respect...
Wat als we steeds alles wat we denken tegen onze baas zouden zeggen? Een goed idee, of toch maar beter niet?
Google ontvangt per week 75.000 CV’s. Google-rekruteerder, Michael Junge, vertelt in zijn boek wat je niet mag doen als je bij Google solliciteert.
Je elke dag naar je werk slepen waar een vijandige sfeer hangt, het is moeilijk vol te houden. Met deze 5 tips onderhoud je een goede band met je collega’s.
Hoe vermijd je kledingblunders op je job? Styliste Lien Degol wijst je de weg.
Je sollicitatiebrief is vaak het eerste wat een werkgever van je te zien krijgt. Zorg er dan ook voor dat je een goede indruk maakt.
Chomi werkt als thuisverpleegkundige bij het Wit-Gele Kruis: “Ik ga werken met een glimlach en kom met een glimlach thuis”