4 netwerkfouten die ook jij maakt
Een goed opgebouwd netwerk ligt vaak aan de basis van een mooie carrière. Helaas is niet iedereen gezegend met netwerktalent. Welke fouten worden gemaakt?
Moet het gezegd dat dit je carrière helemaal kan doen kelderen? Het is een gigantische blunder om te denken dat je hiermee scoort. Het is beledigend en toont aan dat je weinig emotionele intelligentie hebt, en dit laatste wordt steeds belangrijker op managementniveau. Tenzij het overduidelijk een grap is. Maar pas op: mensen die je niet goed kennen (zoals je baas), zullen al snel denken dat je het meent.
Tranen op de werkvloer worden zelden geapprecieerd. Zeker bij mannen ondermijnt het in de ogen van anderen hun slagkracht. Maar wenen helpt ook vrouwen niet vooruit in hun carrière. Je emoties onder controle houden, is dan ook een belangrijke ongeschreven wet op kantoor. Een uitzondering: bij een afscheidsfeestje van een collega mag je gerust zakdoeken vol snotteren.
Zweren op het hoofd van je kind of het graf van je grootmoeder ... Niet doen. Je collega’s kennen je, beter dan je soms denkt. Als je oprecht bent en de waarheid spreekt, waarom moet je dit dan nog extra benadrukken? Het lijkt dan alsof je niet zeker bent van jezelf of iets te verbergen hebt.
Je kent ze wel: de collega’s die met hun moppen er zo overgaan, dat niemand lacht, maar iedereen gegeneerd de andere kant opkijkt. Grappig om zo iemand in je team te hebben. Maar een uitnodiging voor een belangrijke meeting zal hij niet krijgen.
Ook non-verbale communicatie speelt een belangrijke rol. Als je prutst met je kleren of je gsm in een vergadering lijkt het alsof je niet op je gemak bent of het niet belangrijk vindt wat je collega aan het vertellen is.
Moet het nog gezegd dat flirten je professionele reputatie kan kelderen? Zelfs een flirt die speels bedoeld is, kan al snel verkeerd opgevat worden. Maar het neemt niet weg dat een speelse opmerking tussen collega’s die elkaar al jarenlang kennen geen kwaad kan. Niemand houdt het vol om een hele dag serieus achter z’n bureau te zitten.
Vloeken wordt als onprofessioneel beschouwd. Een occasionele godverdomme ontsnapt bij iedereen wel eens. Maar mensen die te pas en te onpas lopen te vloeken, maken geen goede indruk. Als je hogerop wil komen, moet je je emoties onder controle kunnen houden, ook al kook je inwendig. Op dat moment is het net belangrijk om strategisch te blijven denken.
Het is niet altijd gemakkelijk iemand recht in de ogen te kijken. Maar het vermijden van oogcontact betekent volgens experts in lichaamstaal dat je liegt, onzeker bent of iets te verbergen hebt. In een meeting kan het een ongeïnteresseerde indruk geven. Mensen recht in de ogen kijken, geeft hen het gevoel dat je luistert.
Nee, te veel babbelen is niet goed … Het verzwakt het punt dat je wil maken. Een boodschap helder en coherent verwoorden, is onontbeerlijk voor iemand die hogerop wil. Met stiltes of pauzes kan je je stelling kracht bijzetten. Pauzes laten vallen rond een belangrijke bedenking of opinie geeft meer kracht aan wat je zegt.
Maar pas op: te veel nadenken over wat je wanneer en hoe vertelt of doet, is ook geen optie. Onecht overkomen, dat is pas een echte no go.
(mr)
29 november 2012Een goed opgebouwd netwerk ligt vaak aan de basis van een mooie carrière. Helaas is niet iedereen gezegend met netwerktalent. Welke fouten worden gemaakt?
Hoe meer e-mails mensen schrijven en sturen, hoe meer fouten ze maken. Jobat zette de 16 grootste e-mailblunders op een rij ...
Beauty-experte en radio- en tv-persoonlijkheid Victoria Snee uit Dallas zet beautyblunders op een rijtje, zodat niemand er nog tegen zou zondigen.
Je bent niet zoals alle anderen, dus ook je (creatief) cv springt uit de band. Dat kan zeker geen kwaad, maar pas wel op met té creatieve vondsten.
Welke fouten worden door de meeste bedrijven op social media gemaakt? Social media-expert Philippe De Puydt legt uit welke bedrijven (niet) goed bezig zijn.
Van de studentenwereld ken je alles, maar op het werk ben je nog een groentje. Deze 6 vergissingen kunnen je professionele reputatie snel kraken...
In 'The Essentials of Job Negotiations' geven de auteurs een aantal tips over zaken die mensen beter niet zeggen of doen tijdens een onderhandeling.
Geen betere waardering voor perfect uitgevoerd werk dan een complimentje. Maar toch worden complimenten niet altijd op de juiste manier geuit.
Thuiswerkers kunnen beter oppassen voor de volgende fouten die steevast gemaakt worden bij het werken van thuis uit.