Mobiliteitsbudget blijkt geen succes
Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Concreet worden die belastingen elke maand verrekend bij de uitbetaling van je loon. Hoe kleiner het voordeel van alle aard van je bedrijfswagen, hoe minder belastingen je in principe betaalt en hoe hoger je nettoloon zal zijn.
“De berekening van het belastbare voordeel van alle aard hangt af van de CO2-uitstoot, het type brandstof, de leeftijd van de wagen en de cataloguswaarde. Het voordeel mag nooit lager zijn dan 1.340 euro per jaar (inkomsten 2019, aanslagjaar 2020). Wanneer je als werknemer een bijdrage betaalt voor het privégebruik van je bedrijfswagen, dan zal de werkgever deze bijdrage aftrekken van het belastbaar voordeel”, vertelt Veerle Michiels van SD Worx.
Dit is de catalogusprijs bij verkoop in nieuwe staat aan een particulier, met inbegrip van opties en werkelijk betaalde btw, maar zonder rekening te houden met kortingen, verminderingen, e.d.
Om de ouderdom van de bedrijfswagen in rekening te brengen, wordt de cataloguswaarde vermenigvuldigd met een ouderdomspercentage dat rekening houdt met de periode die verstreken is vanaf de datum van de eerste inschrijving van de auto. Gedurende het eerste jaar van inschrijving nemen we de cataloguswaarde aan 100%. Voor elk volgend jaar van inschrijving verminderen we dit met 6%. Vanaf het 6e jaar van inschrijving wordt de ondergrens van 70% bereikt.
De basis-CO2-coëfficiënt bedraagt 5,5% voor een referentie CO2-uitstoot van:
Deze referentie-uitstoot wordt jaarlijks herzien.
Ligt de CO2-uitstoot:
Elektrische wagens stoten geen CO2 uit. Voor deze wagens bedraagt de CO2-coëfficiënt steeds 4%.
We zetten een aantal populaire (diesel)wagens op een rij. Tijdens het 4e jaar van inschrijving houden we rekening met de cataloguswaarde aan 82%.
Type wagen | VAA 1e jaar | VAA september | VAA 4e jaar | VAA september |
---|---|---|---|---|
Audi A4
|
2.154,95 | 177,12 | 1.767,06 | 145,24 |
Audi Q5 35 TDi quattro
|
4.701,96 | 386,46 | 3.855,61 | 316,9 |
BMW3 Touring
|
3.110,40 | 255,65 | 2.550,53 | 209,63 |
Opel Zafira 2.0 CDTI Blue-Inj. 125kW Auto Innovation
|
4.197,86 | 345,03 | 3.442,24 | 282,92 |
VW Golf Variant
|
1.844,85 | 151,63 | 1.512,77 | 124,34 |
VW Passat Variant
|
2.598,86 | 213,60 | 2.131,06 | 175,16 |
Er is dus een groot verschil in voordeel van alle aard (VAA). In dit lijstje van populaire bedrijfswagens, zal je bij een Audi A4, VW Golf Variant en VW Passat Variant het minste belastingen betalen.
De simulatie gebeurde op basis van de op vandaag gekende uitstootcijfers. Op dat vlak staan echter grote wijzigingen op til, meer bepaald door de introductie van WLTP.
WLTP staat voor Worldwide harmonised Light Vehicles Test procedure en geldt sinds 1 september 2018 als norm om de CO2-uitstoot en het verbruik van alle nieuwe wagens te bepalen.
De nieuwe procedure is gebaseerd op reële rijomstandigheden. Geschat wordt dat de CO2-uitstoot met WLTP gemiddeld met 20 tot 25 procent stijgt in vergelijking met de oude NEDC-methode die dateerde van 1971.
De wetgever bepaalde dat de cijfers gemeten volgens WLTP in een eerste fase moeten meegedeeld worden, samen met een omrekening naar de NEDC-waarden.
De Europese Commissie werkte daartoe een correlatietechniek uit die bindend is voor alle constructeurs. Deze omzetoefening resulteert in de NEDC 2.0, die het zware effect van WLTP moet verzachten.
Voor nieuwe wagens vermeldt het gelijkvormigheidsattest beide waarden. Tot het einde van 2020 zal men voor nieuwe wagens (waarvoor beide waarden vermeld staan op het gelijkvormigheidsattest) rekening houden met de CO2-uitstoot volgens NEDC 2.0. Vanaf 2021 wordt deze vervangen door de corresponderende WLTP-waarde. Hierdoor zal de CO2-coëfficiënt stijgen en bijgevolg ook het belastbaar voordeel van alle aard. De bedrijfswagen zal dus vanaf 2021 duurder uitvallen dan hogervermelde simulatie doet vermoeden.
Vergelijken we dit met een elektrische en hybride (benzine)wagen:
Type wagen | VAA 1e jaar | VAA november | VAA 4e jaar | VAA november |
---|---|---|---|---|
BMW I3 (elektrisch)
|
1.393,71 | 114,55 | 1.340 | 110,14 |
Indien geen ondergrens | 1.393,71 | 114,55 | 1142,85 | 93,93 |
Toyota Prius (hybride)
|
1.340 | 110,14 | 1.340 | 110,14 |
Indien geen ondergrens | 1.038,86 | 85,39 | 851,86 | 70,02 |
De cataloguswaarde is vergelijkbaar met die van een aantal populaire bedrijfswagens. De CO2-uitstoot is nihil of uiterst laag. Toch halen werknemers die hiervoor kiezen, daar nauwelijks voordeel uit omdat de CO2-coëfficiënt in de formule minstens 4% moet bedragen. Ook de algemene ondergrens kan een werknemer ervan weerhouden resoluut voor deze milieuvriendelijke wagens te gaan.
“Recent wonnen ook de zogenaamde plug-in hybrides aan populariteit. Niet in het minst dankzij hun lage CO2-uitstoot, wat eveneens resulteert in een lager belastbaar voordeel van alle aard. De overheid stelde echter vast dat sommige wagentypes een te kleine elektrische batterij hebben, waardoor ze bijna uitsluitend op fossiele brandstof rijden. De werkelijke CO2-uitstoot is dan ook hoger dan de uitstoot die in aanmerking genomen wordt voor de berekening van het voordeel van alle aard”, vertelt Veerle Michiels van SD Worx.
De berekening van het belastbaar voordeel van alle aard zal daarom gecorrigeerd worden.
De geviseerde plug-in hybrides zijn wagens waarvan de elektrische batterij een energiecapaciteit heeft van minder dan 0,5 kWh per 100 kg van het wagengewicht, of met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gr CO2 per kilometer.
In de formule voor de berekening van het voordeel van alle aard wordt de CO2-uitstootwaarde van de plug-in hybride vervangen door de CO2-uitstootwaarde van een overeenstemmend voertuig met een motor die gebruikmaakt van dezelfde fossiele brandstof.
Indien zo'n overeenstemmend voertuig niet bestaat, wordt de uitstootwaarde van de plug-in hybride vermenigvuldigd met 2,5.
Bepaalde plug-in hybrides worden fiscaal dus minder interessant voor de gebruiker.
De nieuwe regeling is van toepassing vanaf aanslagjaar 2021 voor voertuigen aangekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 januari 2018.
(mr) - Bron: SD Worx
29 januari 2020Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Een overzicht van 5 duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen die ook financieel interessant zijn voor werknemer én werkgever.
Een auto ruilen voor cash, extra vakantie of een ander voordeel? Daar zegt meer dan de helft van de Belgische werknemers geen ‘neen’ tegen. Maar… Hoe zit dat nu?
Precies 70,5% van de werknemers vindt het belangrijk om eigen keuzes te kunnen maken over de samenstelling van het loonpakket, zo blijkt uit onderzoek.
Een nieuwe job, met een hoger loon, maar met netto toch minder op je rekening. Is dat geen mythe? Kan zoiets eigenlijk wel?
Heel wat werknemers met een plug-in hybride als bedrijfswagen zullen minder nettoloon overhouden.
Ben je toe aan een nieuwe bedrijfswagen, en zegt een milieuvriendelijk model je wel iets? Dan kan een plug-in hybride wagen voor jou de oplossing zijn.
Open-minded hiring blijkt te werken: bedrijven die deze methode toepasten, wierven het afgelopen jaar opvallend meer kandidaten met een andere nationaliteit aan.
Ruim 7 op de 10 sollicitanten die ChatGPT gebruiken voor het opstellen van hun sollicitatiebrieven en cv's worden vaker uitgenodigd voor een gesprek.