Zelfstandigen en bijberoep
Vorige

1 van 191

Volgende
Volgend artikel:

“Na die burn-out ben ik terug coach geworden. Dat maakt me gelukkig!”

Webshops hebben een lastig publiek

"Webshoppers zijn een lastig publiek. De concurrentie is bikkelhard, en veel bezoekers van een webshop zijn alleen geïnteresseerd in de laagste prijs.” (Lieselot Wellens, zaakvoerder Bambiblauw)
In 2010 startte Lieselot Wellens de online stoffenshop Bambiblauw. Vier jaar later is de webshop uitgegroeid tot een project waar drie mensen aan meewerken. Maar een webwinkel is nooit af, en Lieselot zoekt steeds naar nieuwe producten.
webshop bestellen online
"Webshoppers zijn een lastig publiek. De concurrentie is bikkelhard, en veel bezoekers van een webshop zijn alleen geïnteresseerd in de laagste prijs.” (Lieselot Wellens, zaakvoerder Bambiblauw)

Bambiblauw is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby, geeft zaakvoerder Lieselot Wellens toe. “Ik werk als vroedvrouw in het UZ Leuven en ik zocht naar iets wat ik erbij kon doen. Er waren toen nauwelijks webshops waar je stoffen kon bestellen, en ik dacht dat zoiets wel eens een gat in de markt kon zijn. Bambiblauw startte in elk geval op een prima moment, net aan het begin van de do-it-yourself-trend.”

De keuze voor een webshop lag volgens Lieselot Wellens voor de hand. “Ik wou mijn job als vroedvrouw niet opgeven – ik doe dat doodgraag. Met een fysieke winkel moet je de hele dag bezig zijn, terwijl ik voor de webshop in het begin elke dag een uurtje nodig had.”

Bambiblauw is heel snel gegroeid en telt intussen drie medewerkers. Stoffen zijn nochtans een lastig product om online te verkopen, vertelt Lieselot Wellens. “Stof is moeilijk in woorden te beschrijven, en ook een afbeelding vertelt niet alles over de kwaliteit en het karakter van de stof. Mensen willen stof kunnen aanraken en voelen. Daarom nemen wij vaak deel aan beurzen en markjes.”

Groeien

Het is gemakkelijk om een webshop te starten, maar niet even makkelijk om zo'n shop succesvol uit te bouwen. “Bambiblauw is ons eigenlijk heel snel boven het hoofd gegroeid. We zien vaak dat concurrenten er na een jaar mee stoppen, omdat er zoveel dingen bij komen kijken waar ze geen rekening mee hadden gehouden – bijvoorbeeld de btw.”

Webshoppers zijn een lastig publiek, weet Lieselot Wellens. “De concurrentie is bikkelhard, en veel bezoekers van een webshop zijn alleen geïnteresseerd in de laagste prijs.” Bambiblauw mikt bewust niet op die markt. “Wij werken alleen met stoffen van hoge kwaliteit, die je in een gewone stoffenwinkel niet zult vinden. Onze klanten weten dat en verwachten niets anders.”

Buurtwinkel

Sinds enige tijd kun je de stoffen van Bambiblauw ook afhalen bij een buurtwinkel in Kessel-Lo. “Daarmee willen we klanten uit de regio Leuven de kans geven om onze stoffen te kopen zonder verzendkosten te betalen. Vroeger lieten we bestellingen bij ons thuis afhalen, maar dan moesten we ervoor zorgen dat er altijd iemand was. De winkel waarmee we samenwerken is elke dag tot zeven uur open, wat handig is voor onze klanten.”

Plannen om haar webshop om te vormen tot een echte winkel heeft Lieselot Wellens niet, ook al is er veel vraag naar. Maar dat wil niet zeggen dat ze stilzit. “We blijven op zoek naar nieuwe dingen, naar stoffen die alleen bij ons te vinden zijn. En we evolueren mee met onze klanten, die vandaag meer bezig zijn met het maken van kleding en minder met hobbywerk zoals zakjes of rokjes.”

(wv) 

Bambiblauw

Lieselot Wellens startte in 2010 de webshop Bambiblauw als een hobbyproject. 18 oktober 2014

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook