“Brussel blijft je inspireren en verwonderen”
Vier werkgevers over werken in Brussel: “Brussel blijft je inspireren en verwonderen”
Autonomie is voor veel werknemers belangrijk. Brusselse werkgevers willen die ook bieden, bijvoorbeeld in de vorm van plaats- en tijdsonafhankelijk werken. “Tegelijk willen wij er in onze kantoren ook zijn voor onze klanten”, zegt Olivier Masscheleyn, director van KBC Brussels. “Als de kantoororganisatie het toelaat, kan je één dag per week van thuis uit werken. Maar wij kennen ook een andere vorm van flexibiliteit: de glijtijd. Presteer je meer uren, dan kan je die recupereren. Zo kan je tot maximaal 7 bijkomende vakantiedagen opbouwen. Zo’n systeem heb je toch niet in elk bedrijf.”
“Van thuis uit werken is voor leerkrachten natuurlijk niet vanzelfsprekend”, getuigt Camille Talrich, consulente van zij-instromers bij VGC. “Vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn ook voor leraren belangrijke waarden. Ze doen heel wat voorbereidend werk op momenten waarop ze niet voor de klas staan. Wanneer en hoe ze dit doen, dat kiezen ze zelf.”
In veel organisaties maken de teams zelf afspraken over thuiswerken. In die regeling kan Mario Ryckaert, head of international tax (regulation) bij FOD Financiën, zich helemaal vinden. “Bij ons mag je 3 dagen per week telewerken. Medewerkers kiezen zelf hoe ze die plannen. Dat is hedendaags management: geef verantwoordelijkheid aan medewerkers en scoor op resultaten. Een aandachtspunt bij plaats- en tijdsonafhankelijk werken is de sociale cohesie. Maar die kan je ook onderhouden vanop afstand. En je moet mensen een reden geven om naar kantoor te komen. Zo gaan wij na onze tweewekelijkse teamvergadering altijd samen eten.”
Ook Emma Vanden Wyngaerd, market research and customers insights analyst bij de MIVB, werkt geregeld van thuis uit. Ze kan dat 2 à 3 dagen per week doen. Maar Emma ervaart ook op een andere manier flexibiliteit van haar werkgever. “Sinds kort doceer ik ook een vak aan de universiteit. Daarom deed ik bij de MIVB een aanvraag om 4/5de te gaan werken. Dat verliep heel vlot. Men gaat ervan uit dat mijn leidinggevende en ik er samen uit komen.”
Work-life balance is voor veel kandidaten en medewerkers belangrijk, maar het loon is dat nog altijd ook. Uit het Salariskompas van Jobat blijkt dat je in Brussel gemiddeld 20 procent meer verdient dan in Vlaanderen. Dat heeft onder meer te maken met het type jobs in de hoofdstad, waar veel experts en andere high-level profielen worden gezocht. Maar ook de war for talent speelt mee.
Voor zij-instromers die in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel willen starten, zijn er interessante voorwaarden qua anciënniteit, zegt Camille. “Vanuit andere openbare diensten neem je alle anciënniteit mee. En ook vanuit de privésector kan je anciënniteit meenemen in knelpuntambten zoals leerkracht. Ook de vakantiedagen in het onderwijs spreken mensen aan. Maar in de eerste plaats is er natuurlijk de aantrekkingskracht van het beroep van leerkracht.”
Naast het loon bepalen ook de extralegale voordelen het financiële plaatje, bijvoorbeeld in de vorm van een flexibel verloningsplan. “Het aanbod binnen ons flexplan wordt steeds breder”, getuigt Olivier. “Bij KBC Brussels kunnen we nu al kiezen uit onder meer een elektrische wagen of fiets, een NMBS-abonnement of extra vakantiedagen. En in Brussel wordt je MIVB-abonnement sowieso terugbetaald.”
Daarmee zijn we bij een belangrijk thema aanbeland: mobiliteit. Die blijkt in Brussel best mee te vallen, stellen de ervaringsdeskundigen rond de tafel. Tenminste, voor wie een slimme keuze qua vervoersmiddel maakt. Zo is de fiets duidelijk aan een opmars bezig in Brussel. “Er is de laatste jaren veel verbeterd op het vlak van fietsinfrastructuur”, ervaart Emma die zelf met de fiets naar het werk gaat. En ze staat daarin niet alleen: “Bij de MIVB spelen we daarop in met goede fietsenstallingen voor de medewerkers. Die kunnen ook een volledige infrastructuur voor fietsers gebruiken, met lockers, kleedkamers, douches en wc’s. Natuurlijk promoten wij ook het openbaar vervoer. Elke medewerker gebruikt gratis de MIVB, maar ook De Lijn en de TEC. Een bedrijfswagen hebben we niet nodig: er is altijd wel een collega die je naar je bestemming brengt.” (lacht)
Mario is dan weer een fervente treinreiziger. “Mijn treinreis naar het werk duurt exact een uur. Tijd die ik gebruik om nog wat te werken, te lezen of een serie te kijken. Heel aangenaam vind ik dat, ik kom altijd ontspannen aan op het werk. En mijn abonnement wordt betaald door mijn werkgever.”
Dit is het vierde en laatste artikel in onze reeks over werken in Brussel.
Bekijk alle artikelen in deze reeks op Jobat.be!
Vier werkgevers over werken in Brussel: “Brussel blijft je inspireren en verwonderen”
Vier werkgevers over werken in Brussel: “In Brussel krijg je heel wat carrièrekansen”
Ontvang nieuwe 'Jobat' jobs meteen in je mailbox.