Een groene of een kale wagen?
Voertuigen die helemaal uit het wagenpark lijken te verdwijnen zijn de 4x4’s en de grote monovolumes, vaak wegens een te grote, en dus extra belastbare, CO2-uitstoot. Maar welke auto's worden dan wel vaker gebruikt?
Je werkgever zoekt zoals vele bedrijven naar manieren om de operationele kosten te drukken. Bij een kostenanalyse komt het wagenpark onvermijdelijk in het vizier. Vaak neemt men eerder drastische maatregelen om de kosten te beperken: bedrijfswagens worden afgeschaft, de leasetermijn wordt verlengd of bedrijfswagens worden vervangen door goedkopere en minder verbruikende wagens met een lagere CO2-uitstoot. Zulke wijzigingen liggen doorgaans gevoelig bij werknemers omdat de bedrijfswagen voor velen een statussymbool is.
Het aanbieden van een cursus eco-driving kan een interessant alternatief zijn. Bestuurders van bedrijfswagens leren defensief en anticiperend rijden zodat de verkeersveiligheid verhoogt (minder schadegevallen) en brandstof wordt bespaard (lagere brandstoffactuur). Bedrijven kunnen zo kosten besparen zonder te raken aan de bedrijfswagen zelf. Het effect van eco-driving op de kost van het wagenpark lijkt alvast veelbelovend. Uit een onderzoek dat in 2006 werd gedaan op initiatief van de Bond Beter Leefmilieu bleek dat voor personenwagens op lange termijn 10 procent op de brandstofkosten kon worden bespaard.
De vraag van je werkgever om een cursus eco-driving te volgen, is zeker gerechtvaardigd. Daarom ben je ook verplicht om die cursus te volgen. Elke werknemer moet immers gevolg geven aan de wettige instructies van zijn werkgever waardoor geen enkele juridische of ethische norm wordt geschonden. De weigering om een cursus eco-driving te volgen (op kosten van de werkgever uiteraard), kan gekwalificeerd worden als insubordinatie. Daarvoor kan je eventueel tuchtrechtelijk gesanctioneerd worden.
Je begaat geen contractuele fout wanneer je na het volgen van de cursus niet zuiniger rijdt. Je werkgever kan dan wel naar andere besparingsmaatregelen grijpen. Tenzij een specifiek model met aanduiding van de motor contractueel is vastgelegd, zou hij - volgens meerderheidsrechtspraak - je bedrijfswagen kunnen vervangen door een wagen van hetzelfde of een evenwaardig model met een lichtere motor. Je bedrijfswagen afschaffen zonder passende compensatie is onmogelijk zonder je akkoord. Evenmin kan je werkgever je opleggen om een deel van de brandstoffactuur te betalen als dit voorheen nooit het geval was.
(Met dank aan Stijn Demeestere, advocaat bij Lydian).  
12 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Voertuigen die helemaal uit het wagenpark lijken te verdwijnen zijn de 4x4’s en de grote monovolumes, vaak wegens een te grote, en dus extra belastbare, CO2-uitstoot. Maar welke auto's worden dan wel vaker gebruikt?
De voordelen van een bedrijfswagen zijn onweerstaanbaar. Dit is waarom bedrijfswagens zo populair zijn.
Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Momenteel rij ik met een 4x4. Als ik nu opteer voor een zuinige wagen, hou ik dan meer nettoloon over?
Boeken over welzijn, in al zijn facetten, zitten in de lift. We pikken er vier uit die opvallen, telkens op een andere manier.
We vroegen aan Margot Delleman (33) hoeveel zij verdient en wat haar job als vestigingsmanager bij JINC België precies inhoudt.
Zie jij een carrièreswitch naar de zorg wel zitten? Via #kiesvoordezorg kan je studeren voor een zorgopleiding en krijg je meteen een contract.
Het gemiddeld maandelijkse brutoloon in België bedraagt 4.243 euro. Dat blijkt uit het Salariskompas van Jobat. Maar wat bepaalt allemaal jouw loon?
Vergeet quiet quitting, rage applying is the next big thing! Maar wat is het eigenlijk? En kan het jou als werknemer wat opleveren?
Er is te weinig aandacht voor introverte werknemers en dat is niet alleen negatief voor het welzijn van de werknemers, maar ook voor de economie.