6 stappen om je werk en leven meer zelfsturing te geven
Werken is voor velen louter geld verdienen, uren die moeten gepresteerd worden, een overleven, een sleur. Hoe kan je daar iets aan doen?
Over management is al vele liters inkt gevloeid, maar het recent uitgegeven Handboek voor Managers van Harvard Business Review biedt de spreekwoordelijke management summary. Een bijbel van ruim 350 pagina’s, recent ook naar het Nederlands vertaald.
“Misschien ben je dankzij je vaardigheden als verkoper gepromoveerd tot regionaal salesmanager, maar je succes als manager hangt af van andere eigenschappen”, klinkt het. We overlopen de vijf domeinen waarbinnen een manager zich moet ontwikkelen.
Manager ben je misschien al, maar leider daarom nog niet. “Veel nieuwe managers verwachten dat hun functie het makkelijker zal maken om hun ideeën door te voeren, en merken tot hun verbazing dat net het tegenovergestelde waar is.” Je moet ook denken als een leider. Het zijn de primaire bouwstenen, zoals de impact van je (nieuwe) functie op je dagelijkse verantwoordelijkheden.
Voorts moet je werken aan vertrouwen, geloofwaardigheid, je emotionele intelligentie en jezelf positioneren voor succes. “Zo moet je begrijpen hoe jij en je team passen in het grotere plaatje van je organisatie en haar doelstellingen.”
Hierbij gaat het om vaardigheden die cruciaal zijn voor je eigen functioneren als leider. Zo moet je weten hoe je jezelf moet positioneren binnen de organisatie om vertrouwen en macht te verwerven. Het komt erop aan om effectief te communiceren en de aandacht van je toehoorders vast te houden. Hierbij hoort ook je persoonlijke productiviteit waarbij je je tijd optimaal indeelt en stress of chaos buiten de deur houdt.
Een van de belangrijkste verantwoordelijkheden als manager is om je medewerkers optimaal te laten presteren. Je delegeert je werk, maar houdt je mensen wel verantwoordelijk voor hun taken. Je geeft effectieve feedback en stelt de ontwikkeling van werknemers voorop.
Hierbij wordt de een-op-eenrelatie overstegen. Je moet als manager het werk van werknemers organiseren en ondersteunen. Dit impliceert om een samenhangende en productieve groepscultuur te stimuleren. “Hierbij hoort ook het bevorderen van creativiteit, bijvoorbeeld door productieve brainstormsessies met je team”, klinkt het. Naast natuurlijk het aantrekken van de juiste mensen en die betrokken houden bij hun werk.
Het laatste onderdeel behelst een aantal technische competenties die je onder de knie moet krijgen om de teamprestaties binnen de organisatie te meten en te verhogen. Het gaat hierbij over strategische denken, plannen en uitvoeren. Maar ook om het begrijpen van financiële basisconcepten, die je helpen om naar de algemene gezondheid van je bedrijf te peilen en belangrijke beslissingen te nemen.
Een heleboel vaardigheden dus. Al vult Clayton Christensen, de bekende professor van Harvard Business School, dit positief in. “Er is geen andere beroep waarin je zoveel manieren ter beschikking hebt om anderen te helpen leren en groeien”, stelt hij. “Management is een zeer nobel beroep als je het goed doet.”
Ontdek: 5 vaardigheden die elke leidinggevende moet beheersen
In ‘Handboek voor Managers’ worden 17 essentiële vaardigheden opgesomd waar de hedendaagse manager aan moet voldoen. We sommen ze even op:
Check: Hoe ziet jouw baas van de toekomst eruit?
(wv) - Handboek voor managers, Harvard Business Review, Business Contact, 2017, ISBN: 978904701125, 352 pagina’s
7 februari 2021Werken is voor velen louter geld verdienen, uren die moeten gepresteerd worden, een overleven, een sleur. Hoe kan je daar iets aan doen?
Buurtzorg Nederland telt 4.300 werknemers en heeft geen leidinggevenden. Als het zonder managers kan, waarom zijn er dan zoveel?
Als werknemer krijg je sowieso te maken met een baas. Het goede nieuws is dat de rol van de baas er in de toekomst wellicht iets anders zal uitzien.
Eerlijkheid en integriteit worden de belangrijkste eigenschap voor de leiders van morgen, die tegelijk aandacht moeten hebben voor duurzaamheid.
De hersenen van tieners en twintigers zijn niet geschikt om leiding te geven. De prefrontale cortex is op die leeftijd nog niet volgroeid.
Een slechte baas zijn, is niet moeilijk. Een fantastische baas zijn, dat is hard werken. En dat wil – of kan – niet iedereen.
Om de combinatie van medewerker én mama (of papa) te bevorderen, organiseert selectie- en uitzendbureau Accent een mama- en papa-programma. Wat houdt dat in?
Lijkt het alsof de ideeënput leeg is? Dan kan het weleens zijn dat er enkele fundamentele talenten ontbreken binnen het team …
Een van de redenen waarom mensen hun job opzeggen, is omdat het niet klikt met hun manager. Maar je kan je nieuwe leidinggevende vaak al snel inschatten...