AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers
Artificiële Intelligentie kan je dagtaak een pak efficiënter maken. Zo levert het gebruik van AI gemiddeld bijna 5 uur tijdwinst op per week.
De toekomst is aan de jeugd! En laat dat nu net de millennials en de Gen Z’ers zijn. Net als alle voorgaande generaties hebben ook zij hun eigen dromen en favoriete manier van werken. Dat ze streven naar flexibiliteit, een evenwichtige werk-privébalans en de nodige autonomie was al langer bekend.
Dat ze zich helemaal thuis voelen in de digitale wereld ook. Maar voelen ze zich ondertussen al thuis op de werkvloer? Een recent onderzoek van consultancybureau Deloitte zorgt alvast voor verheldering… en een opvallende vaststelling.
Lees ook: Welke eisen stelt Gen Z aan de werkgever?
Eerst het goede nieuws. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 2 op de 3 jongere werknemers - zowel Gen Z’ers (75%) als millennials (73%) - een goed gevoel overhouden aan hun job. Het werk dat ze uitvoeren geeft hen de zingeving en impact waar ze zo naar streven.
Ook de carrièrekansen en de mogelijkheid om hun vaardigheden verder te ontwikkelen maakt hen duidelijk gelukkig. Hierbij valt op dat Gen Z’ers vooral levenslang leren belangrijk vinden en dat millennials zich eerder focussen op een doordacht carrièreplan op lange termijn.
Gen Z gaat voor jobinhoud, sfeer en… een flinke pree
Ondanks alle inspanningen blijven beide generaties toch nog altijd worstelen met stress op het werk. Vooral millennials (59%) voelen zich vaker bang of gestrest dan Gen Z’ers (44%). Mogelijke oorzaken zijn negatief of zelfs toxisch leiderschap, weinig begrip op het werk, te lange werkdagen of te krappe deadlines.
Ook het gebrek aan steun en begrip is een pijnpunt, of zo ervaren ze het toch: bijna 1 op de 3 jonge werknemers (34% Gen Z’ers en 30% millennials) voelt zich duidelijk niet gehoord en gesteund door de baas. Zelfs erover praten voelt voor sommigen al ongemakkelijk, cringe en awkward tegelijk (30% Gen Z’ers en 32% millennials).
Een diverse en inclusieve werkvloer waar iedereen zichzelf kan zijn, is voor beide generaties een absolute must. Bedrijven die zich daar niet aan houden, zijn voor zowel Gen Z’ers als millennials triggers en rode vlaggen om op zoek te gaan naar een andere werkgever.
Meer aandacht voor diversiteit: dit zijn de drijfveren
Van een generatie die bijna letterlijk is opgegroeid met een smartphone in de hand, zou je kunnen verwachten dat ze nieuwe technologische snufjes blindelings omarmen. Toch blijkt dat niet altijd zo te zijn. Generatieve Artificiële Intelligentie (GenAI) bijvoorbeeld mag dan wel het nieuwe normaal lijken, niet iedereen voelt er zich even vertrouwd mee.
Slechts 1 op de 4 Gen Z’ers (27%) en 1 op de 5 millennials (18%) geven aan dat ze deze technologie redelijk tot goed onder de knie hebben. Ze maken er voorlopig ook nog niet zo veel gebruik van tijdens het werk: slechts 1 op de 4 Gen Z’ers (27%) en 1 op de 3 millennials (34%) maken er regelmatig gebruik van, dit in tegenstelling tot 1 op de 2 Gen Z’ers (50%) en millennials (47%) die het amper gebruiken tijdens het werk.
Opvallend: wie het wel regelmatig gebruikt, ziet er vooral heel wat voordelen in, zoals meer vrije tijd en een betere werk-privébalans. En laat dat nu net enkele van hun welbekende streefdoelen zijn.
Extra: Hoe maak jij je onvervangbaar in het AI-tijdperk?
(fd)
11 december 2024Artificiële Intelligentie kan je dagtaak een pak efficiënter maken. Zo levert het gebruik van AI gemiddeld bijna 5 uur tijdwinst op per week.
Korte rokjes, uitgesneden jurken, een doorzichtig topje onder een blazer. Dat is de nieuwe kantoormode in de VS. Durf jij in sexy kleding naar het werk gaan?
Jobinhoud staat voor Gen Z bovenaan, gevolgd door het loon en de sfeer op het werk...
Er leven heel wat clichés over de jongste generatie op de werkvloer. Wij toetsen deze stereotypes graag af bij wie daar het beste zicht op heeft: Gen Z zelf.
Gen Z’ers zijn ambitieus, zelfbewust, creatief en… veeleisend. Wat verwachten ze van hun werkgever en is het ook allemaal wel haalbaar?
Generatie Z, Gen Z of Zoomers. Het zijn de opvolgers van de millennials. En zoals bij elke generatie brengt ook deze nieuwe trends met zich mee...
Boomers, Gen X, millennials en Gen Z: hoe krijg je alle vier de generaties op één lijn?
Zet 5 (of 10, 20 …) Gen X’ers samen met evenveel Gen Y’ers én Gen Z’ers en je bent goed op weg naar succes. Want met alleen maar ‘oude rotten’ of digital natives zal dat niet lukken...
Er bestaan heel wat vooroordelen over overheidsdienst FOD Financiën. De FOD wil het tegendeel bewijzen en profileert zich als mensgerichte organisatie.