Sexy naar het werk: voor Gen Z geen probleem
Korte rokjes, uitgesneden jurken, een doorzichtig topje onder een blazer. Dat is de nieuwe kantoormode in de VS. Durf jij in sexy kleding naar het werk gaan?
First things first: jongeren zijn niet zomaar jongeren. Al naargelang de geboortedatum zijn het millennials of behoren ze tot Generation Z. Het verschil tussen beide generaties zit hem in de geboortedata.
Gen X + Gen Y + Gen Z = samen sterk!
Door hun jonge leeftijd zijn beide groepen al van jongs af aan opgegroeid met technologie en digitale toestellen. In hun wereld zijn smartphones, internet, social media en snelle computers vanzelfsprekend. Dit betekent dat ze zich helemaal thuis voelen in de digitale wereld, voor hen is digitaal niet zozeer het nieuwe normaal maar de doodnormaalste zaak van de wereld.
Kwatongen beweren dat millennials redelijk egoïstisch ingesteld zijn omdat ze houden van complimenten en aandacht en veel belang hechten aan snelle doorgroeimogelijkheden op het werk. Ze zijn dus niet altijd loyaal op de werkvloer en zien er meestal geen graten in om te jobhoppen als het gras ergens anders groener lijkt. Generation Z’ers staan dan weer iets realistischer en pragmatischer in het leven.
Gen Z op de werkvloer: waarin verschillen zij?
Volgens een recent onderzoek van Deloitte blijkt dat beide generaties – net als alle andere generaties trouwens – zich zorgen maken over hun financiële toestand. Niet onlogisch natuurlijk met de stijgende energie- en voedselkosten in het achterhoofd.
Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat ze vooral een hoog loon erg belangrijk vinden op het werk. Toch is dit niet zo. Uit de resultaten blijkt namelijk dat ze flexibiliteit en welzijn op het werk toch nog belangrijker vinden.
Een millennial of Gen Z’er neemt geen genoegen met een strikte 9-to-5 job. Hij of zij is vooral op zoek naar een flexibele werkgever die hen toelaat om hun werk te organiseren in functie van hun meest ideale werk-privébalans. Van glijdende werkuren en hybride werken tot de mogelijkheid om deeltijds te werken en het recht op deconnectie na de werkuren.
“Flexibiliteit gaat niet alleen over waar en wanneer je werkt, maar ook over het 'hoe' en het 'wat' van het werk”, legt Nathalie Vandaele, Human Capital Leader bij Deloitte België, uit. “Deze jonge generaties willen ook zinvol werk, afwisselende activiteiten en inclusiviteit in de manier waarop er wordt gewerkt.”
Flexibel(er) werken: 9 juridische mogelijkheden
De cijfers spreken voor zich: 45% van de Belgische Gen Z’ers en 41% van de Belgische millennials ervaart stress en angstgevoelens. Een veilige en positieve werkomgeving met aandacht voor een evenwichtige geestelijke gezondheid vinden ze dus erg belangrijk. Meer nog: voor hen is een negatieve werkomgeving of starre, compromisloze bedrijfscultuur een vanzelfsprekende reden om van job te veranderen.
Idealiter willen ze met hun leidinggevende op een open manier over hun welzijn op het werk kunnen communiceren. Al is er op dat vlak nog wel wat werk aan de winkel: 61% van de Gen Z’ers en 35% van de millennials voelen zich niet comfortabel om dit gesprek met hun overste aan te gaan.
4 op 10 jongeren die door stress of angstgevoelens langere tijd afwezig waren op het werk hebben dit zelfs nog niet op voorhand besproken met hun leidinggevende. Op zich vinden ze wel dat werkgevers nu makkelijker praten over geestelijke gezondheid maar dat de impact hiervan nog redelijk beperkt is.
“Voor werkgevers is hierin een rol weggelegd”, besluit Nathalie Vandaele.
“De signalen van Gen Z en millennials zijn duidelijk. Ze moeten het stigma doorbreken en een cultuur creëren waarin het veilig is om over mentale gezondheid binnen het bedrijf te spreken. Organisaties moeten beginnen nadenken over de integratie van alle aspecten van welzijn op het werk en het met de nodige maatregelen mogelijk maken om er in alle openheid over te praten.”
“Om echt een optimale omgeving voor werknemers te creëren, moeten organisaties echter ook rekening houden met andere aspecten zoals het bevorderen van een cultuur van inclusie en het waarborgen van zinvol werk. Nu Generatie Z en millennials stilaan een nog groter deel van ons personeelsbestand uitmaken en steeds meer leidinggevende functies zullen vervullen, is het essentieel om hun passies, interesses en behoeften ter harte te nemen.”
Lees ook: Helft (jonge) Belgen wil meer zinvol werk
(fd)
25 januari 2023Korte rokjes, uitgesneden jurken, een doorzichtig topje onder een blazer. Dat is de nieuwe kantoormode in de VS. Durf jij in sexy kleding naar het werk gaan?
Generatie Z, Gen Z of Zoomers. Het zijn de opvolgers van de millennials. En zoals bij elke generatie brengt ook deze nieuwe trends met zich mee...
Een toxische werkomgeving. Hoe herken je die? En vooral: wat kan je eraan doen?
Zet 5 (of 10, 20 …) Gen X’ers samen met evenveel Gen Y’ers én Gen Z’ers en je bent goed op weg naar succes. Want met alleen maar ‘oude rotten’ of digital natives zal dat niet lukken...
Een op de drie Belgen overweegt om van job én van sector te veranderen. Dat blijkt uit een bevraging van Acerta bij meer dan 2.000 werkende Belgen.
Soms kan een vacature helemaal matchen met jouw droomjob. Toch leg je best eens de bedrijfscultuur onder de loep, het kan je frustratie en tijdverlies besparen…
Door de coronacrisis ontdekken heel wat werknemers de voordelen van flexibel werken. Maar wat zijn alle juridische mogelijkheden?
Veel bedrijven focussen op het aanwerven van medewerkers. Maar soms zijn die kort na hun start weer weg. Hoe moeten bedrijven jonge starters aan boord houden?
Steeds meer jongeren tussen 15 en 24 jaar zijn actief op de arbeidsmarkt of volgen een opleiding. Dat blijkt uit de veelbelovende cijfers van Statbel.