Het loon van...
Vorige

1 van 872

Volgende
Volgend artikel:

Hoeveel verdien je in Antwerpen?

Wat verdient een ster op de rode loper?

Sterren die op de rode loper mogen schitteren zijn vaker wel dan niet schatrijk. Het geld komt namelijk niet alleen binnen als ze een film aan het opnemen zijn. Nee, de kassa rinkelt gewoon door als ze op de rode loper staan te stralen. Maar wat verdienen ze nu eigenlijk tijdens zo’n wandeling over het rode pad?
#

Voor veel acteurs en actrices is een verschijning op de rode loper vaak een even indrukwekkende bron van inkomsten als de kaskrakers waar ze in mee spelen. The Financial Times heeft het dan ook over de rode lopereconomie.

Rode lopereconomie

Voor een ster het rode pad (omringd door fotografen en cameraploegen) betreedt, zal deze zwaar onderhandelen over welke jurk, welk kostuum en/of welke sieraden er worden meegetroond.

Sterren krijgen sowieso gratis designspullen toegestuurd. Hiermee hoopt de ontwerper gratis reclame te krijgen als de ster het draagt. Beroemdheden en hun managers zijn zich erg bewust van deze praktijken en slaan vaak (veel) munt uit deze mooie en lucratieve positie. Volgens The Financial Times kunnen actrices wel 100.000 dollar (+/- 90.000 euro) verdienen door enkel en alleen een bepaald juweel te dragen.

Charlize Theron en Chopard

Deze cijfers en samenwerkingen zijn vaak enkel geruchten en worden zelden bevestigd door de ontwerpers zelf. Zij willen uiteraard de schijn hoog houden dat sterren zelf voor hun juwelen hebben gekozen en dat het puur een kwestie is van goede smaak.

Vanessa Friedman, moderedactrice bij New York Times, bevestigt wel dat er een deal bestaat tussen Charlize Theron en juwelenmerk Chopard. Zo zou ze in het verleden al 100.000 dollar gekregen hebben om een horloge van het merk te dragen in Cannes en voorzagen ze haar daar ook dit jaar weer van opvallende oorbellen die extra afstaken tegen haar gele jurk. In 2006 ontving ze maar liefst 50.000 dollar (44.352 euro) om twee Chopard stukken te dragen naar de BAFTA’s en 200.000 dollar (177.406 euro) om Chopard te dragen tijdens de Oscars.

Het Franse juwelenmerk is hiermee trouwens niet aan zijn proefstuk toe. Zo voorzagen ze maar liefst 11 sterren van juwelen tijdens het filmfestival van Cannes, waaronder ook Lupita Nyong’o en Julianne Moore.

Charlize Theron

Rekensom

Een kleine rekensom leert ons dat deze gesponsorde sterren een stevige duit van ongeveer 1 miljoen dollar (oftewel 887.032 euro) kosten aan het Franse juwelenmerk. Tenminste als ze allemaal evenveel verdienen aan het dragen van de kostbaarheden en dus niet vrijwillig kiezen voor de mooie ontwerpen. Een miljoen dollar voor enkele minuten op de rode loper. Is het dat waard?

Caroline Scheufele, artistiek directeur bij Chopard, vindt van wel. Zij vindt de rode loper de beste plek om hun elegante ontwerpen te etaleren. Een halssnoer krijgt veel meer aandacht als het rond de nek van een prominente ster wordt gedrapeerd. “Het maakt niet uit of je juwelen in de meest fantastische showroom liggen of vooraan in de etalage van een winkel in Bond Street,” legt ze uit. “Uiteindelijk blijven je ontwerpen daar eendimensionaal. Op het lichaam van een charmante, mooie actrice komen deze stukken daarentegen tot leven op een zeer krachtige manier.”

Onbetaalbare reclame

Het draait uiteindelijk niet om één goed geschoten foto, maar om honderden foto’s die vanuit elke hoek worden genomen en in verschillende bladen terechtkomen. Niet te vergeten dat ze hiermee ook aan hun imago blijven bouwen, dat deze evenementen een verhaal kunnen vertellen en een enthousiasme met zich meebrengen waar traditionele advertenties niet aan kunnen tippen.

Irene Neuwirth, juwelenontwerpster, benadrukt het belang van deze visibiliteit: “Soms, als we iemand over de rode loper hebben lopen met onze ontwerpen, worden we nog tijdens hun rode lopertrip gebeld door winkels, en onze sieraden zullen verkocht zijn voor de eigenlijke ceremonie begint.” Het maakt niet uit hoe duur of exclusief een stuk is.

Onbetaalbare reclame dus, die toch met een prijskaartje komt ...

(sjv) – Bron : Fashionwinsum.com / Refinery29.com / Huffingtonpost.ca 

10 juni 2015
Anderen bekeken ook