Logistieke warehouses zijn levendige centra
De goederen in logistieke magazijnen liggen geen stof te vergaren. De overslagtijd is tot een etmaal gereduceerd. Tijd, planning en medewerkers zijn cruciaal.
Let wel: tussen mannen en vrouwen is er wel degelijk een verschil in loon merkbaar. Terwijl mannen in de logistieke sector gemiddeld 3.657 euro bruto verdienen, moeten vrouwen er tevreden zijn met een gemiddeld brutomaandloon van 3.223 euro.
En ja, ook per provincie durven de lonen danig verschillen. Het meest verdien je in Brussel, het minst in de provincie Henegouwen.
Brussel | 4.381 euro |
---|---|
Luxemburg | 3.842 euro |
Vlaams-Brabant | 3.673 euro |
Luik | 3.580 euro |
Antwerpen | 3.544 euro |
Namen | 3.340 euro |
West-Vlaanderen | 3.288 euro |
Limburg | 3.250 euro |
Oost-Vlaanderen | 3.248 euro |
Waals-Brabant | 3.181 euro |
Henegouwen | 3.142 euro |
Verdien jij zoals het hoort? Vergelijk je loon met dat van anderen dankzij het Jobat Salariskompas
Logischer zijn de loonverschillen afhankelijk van het aantal jaren ervaring. Starters in de logistieke sector beginnen aan een gemiddeld brutomaandloon van 2.597 euro. Systematisch loopt dat bedrag op tot een gemiddeld brutomaandloon van 4.332 euro voor wie meer dan 30 jaar ervaring kan voorleggen.
Aantal jaren dienst/ervaring | Gemiddeld brutomaandloon |
---|---|
0-1 jaar | 2.597 euro |
2-3 jaar | 2.690 euro |
4-5 jaar | 2.863 euro |
6-10 jaar | 3.241 euro |
11-15 jaar | 3.574 euro |
16-20 jaar | 3.883 euro |
+20 jaar | 4.160 euro |
+30 jaar | 4.332 euro |
Op zoek naar een (nieuwe) job in de logistiek? Bekijk het actuele vacatureaanbod en vind de job van je leven!
Gemiddeld kan je in logistiek rekenen op 26 vakantiedagen en bijna zes soorten extralegale voordelen, met maaltijdcheques, een eindejaarspremie en een hospitalisatieverzekering als de meest voorkomende. Minstens twee op de drie medewerkers in transport genieten van deze drie extralegale voordelen.
Maaltijdcheques of maaltijdvergoeding | 81% |
---|---|
Eindejaarspremie | 75% |
Hospitalisatieverzekering | 66% |
13de maand | 64% |
Pensioenplan of groepsverzekering | 58% |
Vergoeding woon-/ werkverkeer | 53% |
Laptop | 43% |
Gsm | 41% |
Mogelijkheid tot thuiswerken | 36% |
Bedrijfsvoertuig | 30% |
Onkostenvergoeding | 26% |
Internetabonnement | 11% |
Tablet | 4% |
Geen van deze | 2% |
Gemiddeld aantal extralegale voordelen | 5,87 |
Van welke extralegale voordelen kan jij genieten? Check het in enkele kliks via het Jobat Salariskompas
Logistiek en transport was – mede door de coronapandemie – de voorbije twee jaar best een hectische sector. Zo bleek uit het Jobat Salariskompas dat het gemiddelde ‘geluksgevoel in het professionele leven’ van werknemers in logistiek, aankoop, distributie & transport daalde. Dit komt mede doordat de werking in transport en logistiek vaak ingrijpend werd aangepast, onder meer door de pandemie.
“De voorbije twee jaar was er de Brexit. Maar vooral ook de aanvoerlijnen die door corona stil kwamen te liggen, met wereldwijde capaciteits- en leveringsproblemen tot gevolg. De aankoopprijzen voor containers en luchtvervoer zijn de hoogte in gegaan. En er is een tekort aan chauffeurs om alles eenmaal ter plekke snel te kunnen leveren”, stelt Florent Bischof, die voor Syntra AB opleidingen organiseert in transport en logistiek.
Hij begrijpt dus heel goed dat het professionele geluksgevoel in deze sector onder druk staat. Maar anderzijds is transport en logistiek vaak een job in een internationale context, wat heel wat mensen aanspreekt. En bovendien valt het ook qua werkzekerheid best mee. “Er komen nog elke dag vacatures bij.”
Magazijnbeheer is de meest gevraagde functie in transport. Dat blijkt uit het overzicht van de op Jobat gepubliceerde functies in transport en logistiek. Magazijniers en chauffeurs domineren de top tien met diverse functies. Ook aankopers en administratieve medewerkers zijn in trek. Vallen net buiten de top tien: dispatchers, postbezorging, facility managers en douanedeclaranten.
1. | Magazijnbeheer | 18,9% |
2. | Vrachtwagenchauffeur | 16,5% |
3. | Magazijnier, orderpicker, lader-losser | 11,8% |
4. | Heftruckchauffeur | 9,5% |
5. | Logistiek management | 6,5% |
6. | Planning, stock & inventory | 5,8% |
7. | Aankoper | 5,5% |
8. | Administratie | 4,4% |
9. | Chauffeur | 4,2% |
10. | Supply chain logistiek | 3,9% |
11. | Dispatcher | 2,8% |
12. | Postbezorging en koerierdiensten | 2,8% |
13. | Expeditie - bediende / bevrachter | 2,4% |
14. | Autobuschauffeur | 1,0% |
15. | Facility manager | 0,9% |
16. | Aankoopmanager | 0,7% |
17. | Douanedeclarant | 0,6% |
18. | Bedeler brief- en drukwerken | 0,5% |
19. | Bediener kraan voor transport of industrie | 0,4% |
20. | Fleet manager | 0,3% |
21. | Verhuizer | 0,2% |
22. | Loods | 0,2% |
23. | Begeleider / opzichter trein, tram, bus | 0,1% |
24. | Bemanningslid | 0,1% |
25. | Trein- / trambestuurder | 0,1% |
De verschillende jobs in logistiek zijn erg divers. Hieronder een greep uit het aanbod en de mogelijkheden...
Als logistiek medewerker coördineer je mee de goederenstroom, van het ruwe grondproduct tot het afgewerkt bij de eindgebruiker ligt. Je onderhoudt onder meer contact met leveranciers, klanten en douane, waakt over de naleving van levertijden en zorgt dat het laden en lossen goed verloopt.
Alle schakels van de keten moeten naar behoren functioneren, zo niet raken artikelen niet tijdig op hun plaats en draait het hele productieproces mogelijk in de soep. Je draagt bijgevolg best een grote verantwoordelijkheid en dient goed om te kunnen gaan met crisissituaties. Logistieke functies vind je vooral in transportbedrijven, in de haven, luchthaven, industrie of groothandel. Ook in het leger is er een grote vraag naar logistiek talent.
Bij logistiek komt ook een hoop papierwerk kijken. Sommige logistieke bedrijven of afdelingen bogen daarvoor op bijzondere administratieve krachten. Een niet slecht betaalde functie is zo die van administratief medewerker transport planning. Op deze post ben je zoal verantwoordelijk voor het inplannen van transporten en opmaken van transportdossiers en vrachtdocumenten. Ook andere logistieke administratie kan je ten deel vallen.
Verder zijn magazijnmedewerkers onmisbaar in de logistiek. Je job speelt zich volledig af in en rond het magazijn en je bent hoofdzakelijk fysiek bezig, of bestuurt een heftruck indien je over het certificaat beschikt. Je helpt bij lossen van binnenkomende goederen en zorgt ervoor dat ze op de juiste plaats opgeslagen worden.
Daarnaast ondersteun je het proces van orderpicking. Je maakt goederen die het magazijn moeten verlaten verzendklaar en helpt bij het laden. Verder controleer je de inventaris en beheer je samen met je team de voorraden. Schop je het tot magazijnmeester, geef je leiding aan een team magazijniers.
Met de juiste inzet en de nodige leidinggevende capaciteiten groei je misschien door tot logistiek coördinator of teamleader. Je staat dan aan het hoofd van een ploeg uitvoerende krachten op de vloer, chauffeurs en transporteurs. Je draagt verantwoordelijkheid over de goederenstroom of een deel ervan en laat je creativiteit werken om die verder te optimaliseren.
Nog verder carrière maken, kan met een managersfunctie. Managers van een logistiek bedrijf zijn bevoegd voor de strategie, planning en implementatie van processen voor o.a. transport, opslag en distributie. Als schakel tussen verschillende afdelingen volg je ook andere bedrijfsactiviteiten op. Je controleert logistieke processen en personeel. Met het oog op kwaliteit en (kosten-) efficiëntie stuurt je bij waar nodig.
Ook als Supply Chain Engineer of Ingenieur logistieke processen verdien je aardig je boterham. Na het behalen van het respectievelijke diploma, fungeer je als brein achter (een deel van) de logistieke operaties van het bedrijf waar je voor werkt. Je beheert materiaalstromen en voorraden, selecteert leveranciers en optimaliseert het distributienetwerk.
Doel is de kosten te beperken, levertijden zo kort mogelijk te maken en verlies van producten te minimaliseren. Zonder daarbij zaken als milieu, veiligheid en andere voorschriften uit het oog te verliezen natuurlijk.
Go for happy! Deze bedrijven zijn momenteel op zoek naar jouw logistieke skills…
(kv) - Bron: Jobat Salarisrapport 2022
18 mei 2022De goederen in logistieke magazijnen liggen geen stof te vergaren. De overslagtijd is tot een etmaal gereduceerd. Tijd, planning en medewerkers zijn cruciaal.
Pakjes die een speciale behandeling nodig hebben, dat is spek voor de bek van de medewerkers van het logistiek bedrijf, Jetpak in Machelen.
Wij zochten uit in welke sectoren je het best verdient als schoolverlatende bediende.
“De haven verder uitbouwen als motor voor werkgelegenheid, dat is mijn missie.” Aan het woord is Dirk Declerck, CEO van Haven Oostende én ingenieur.
“Technologie en robots bedreigen onze jobs”, is weleens de teneur in de media. Of dit ook klopt, valt nog af te wachten.
In supermarkten staan ook altijd vacatures op binnen de marketing-, ICT-, boekhouding- en HR-sector. Ben je benieuwd hoeveel je betaald krijgt voor zo’n job voor of achter de supermarktschermen? Wij zochten het uit.
In België ben je qua loon sowieso verzekerd van minstens 1.955 euro bruto voor een 38-urige werkweek. Een pak meer dan het Europees gemiddelde, zo blijkt!
Ruzie op de werkvloer gaat soms ver. Van weggedraaide bureaus tot pure paranoia. Hoe ga je daar het best mee om?
Vrijwel alle werkende vrouwen brengen minstens de helft van hun carrière door met een stille hindernis: de menstruatiecyclus...