Wat succesvolle sollicitanten weten en jij (nog) niet

De arbeidsmarkt is de afgelopen jaren sterk geëvolueerd en door de crisis zijn vraag en aanbod vandaag nog steeds niet in evenwicht. Voor vele werkzoekenden is de concurrentie dan ook bikkelhard.
#

De traditionele manier van solliciteren werkt voor velen niet meer. De komst van het internet en sociale media heeft een sterke invloed gehad op de manier waarop bedrijven rekruteren en bijgevolg ook op de manier waarop mensen vandaag werk vinden.

‘Positief opvallen’ of ‘onderscheidend vermogen’ is daarom allang niet meer een ‘nice-to-have’, maar een absolute ‘need-to-have’ geworden. Het is cruciaal te weten hoe je je als sollicitant presenteert (en navigeert) op de arbeidsmarkt zodat geen enkele werkgever en/of recruiter nog om je heen kan.

Vanuit haar ervaring heeft Heidi Deblaere enkele feiten geïsoleerd die succesvolle sollicitanten systematisch toepassen waar minder succesvolle sollicitanten geen weet van hebben.

Succesvolle sollicitanten …

… weten hoe ze zichzelf moeten onderscheiden op de arbeidsmarkt.
De meest succesvolle werkzoekenden en professionals zijn deze die de waarde van marketing begrijpen en de marketingprincipes die bedrijven al jaren gebruiken om hun producten aan de man te brengen, ook op zichzelf toepassen. In de huidige competitieve arbeidsmarkt gaat het immers niet om de vraag hoe goed je bent, maar om de vraag hoe goed anderen denken dat je bent. Belangrijk is dus dat je je unieke kwaliteiten ook zichtbaar maakt zodat je je als sollicitant of professional onderscheidend maakt.

… hebben geen schroom om zich te profileren (on- en offline).
Bescheidenheid is een mooie eigenschap maar niet als je aan het solliciteren bent. Laat zien wie je bent en waar je goed in bent en communiceer dit met het nodige zelfvertrouwen. Kijk naar jezelf zoals een marketingspecialist naar jou zou kijken als ware je een nieuw product of merk. Immers, wanneer een product de juiste eigenschappen heeft, het de klant ten goede komt, toegevoegde waarde biedt en goed ‘in de markt gezet’ wordt, dan zal het verkopen.

… weten perfect welke strategieën en technieken in te zetten om op korte termijn resultaat te boeken.
Als je al geruime tijd niet meer gesolliciteerd hebt en je ben niet op de hoogte van de hedendaagse sollicitatietechnieken en -tools, dan zal je weinig tot geen verschil kunnen maken op de arbeidsmarkt. Personal branding, networking, social media, brand statements en elevator pitches zijn dan wellicht een hele nieuwe wereld voor je. En toch is het ondenkbaar dat je vandaag de arbeidsmarkt op gaat zonder al deze nieuwe hulpmiddelen.

… zijn zich bewust van hun imago.
Imagobewuste professionals weten dat de vorm waarin je jezelf ‘verpakt’ een essentieel onderdeel is van de totale boodschap die je wil brengen. Die ‘verpakking’ maakt integraal deel uit van wie je bent en waar je voor staat. Het is een visuele vertaling van je competenties en kwaliteiten, een gegeven dat échte professionals gebruiken om hun sollicitatie en/of carriëre te beïnvloeden. Het maakt integraal deel uit van je personal brand. Met de juiste presentatie leg je immers de nadruk op je kwaliteiten en onderscheid je jezelf van anderen met een gelijk(w)aardige bagage.

Gewoon ‘goed’ is vaak onvoldoende

Wees je bewust van het feit dat, wanneer er veel concurrentie is, gewoon ‘goed’ vaak onvoldoende is. Je moet met kop en schouders boven de massa uitsteken. Je moet ‘onderscheidend’ zijn en vooral weten hoe jezelf in de markt te zetten.

Solliciteren is vandaag de dag immers een marketinggebeuren, eerder dan een jobsearch. Succesvolle sollicitanten weten dit. En jij nu ook …

Heidi Deblaere is Expert Outplacement, Carrièrecoach en Certified Image Consultant. Ze coacht ontslagen werknemers naar een nieuwe loopbaan en adviseert bedrijven, professionals en sollicitanten op vlak van persoonlijke uitstraling en presentatie. Meer info op www.deblaereconsulting.be. 

15 januari 2014
Anderen bekeken ook