Do’s en don’ts voor de nieuwe chef
Pas baas geworden? Proficiat? Maar dat betekent wel dat je de collega’s waar je gisteren nog gezellig koffie mee dronk nu in goede banen moet leiden.
Een strakke hand die de teugels stevig in handen neemt. Dat lijkt, zeker in onzekere tijden, de beste manier om een organisatie of mensen in de juiste richting te duwen. Maar is dat wel zo? Hebben medewerkers momenteel wel een boodschap aan strenge managers, strakke planningen en pijnlijke kostenbesparingen?
“Als ik bedrijfsleiders iets wil bijleren, is het wel de gave van het improviseren”, zegt Gert Poppe. “Daarom worden mijn workshops altijd begeleid met jazzmuziek en vaak zelfs door een jazzband die live improviseert.”
Een bedrijf leiden gaat volgens Poppe om vastleggen en vrijlaten. “Het is een kwestie van de goede balans te vinden. Vastgeroeste organisaties bereiken hun doel soms veel gemakkelijker als ze iets meer vrijheid aan hun werknemers geven.”
Net als voor managers zijn er ook voor jazzmuzikanten een aantal basisregels. “Als die ontbreken krijg je geen muziek, maar een kakofonie. Improviseren is dus niet hetzelfde als ‘doe maar wat’, ook niet in bedrijven”, aldus Gert Poppe.
Er is dus heel wat ruimte voor improvisatie op de werkvloer die werknemers naar believen kunnen invullen. “Een goede manager laat zijn werknemers zelf keuzes maken. Als hij hun competenties correct inschat, leidt dat tot uiterst creatieve oplossingen. Bovendien wordt werken alleen maar leuker als je regelmatig uitgedaagd wordt”, meent Poppe die benadrukt dat efficiëntie en flexibiliteit wel degelijk verzoenbaar zijn.
Tekst: (ab) / Illustratie: (jvc)
17 februari 2010Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Pas baas geworden? Proficiat? Maar dat betekent wel dat je de collega’s waar je gisteren nog gezellig koffie mee dronk nu in goede banen moet leiden.
De ideale chef heeft gevoel voor humor, leeft in het nu en brengt zijn ego niet mee naar het werk. Dat menen althans coaches en schrijvers Paul Meert, Ben Decock en Tomas Vieira.
Ze hebben een gebrek aan normbesef, blijkt uit een studie van KPMG in Nederland. De schuld ligt bij de managementscholen.
Welk type baas heb jij op kantoor rondlopen? Volgens het boek ‘Managing Your Boss’, van de Britse arbeidspsycholoog Sandi Mann, bestaan er vijf soorten ...
In de zomer moet er iemand 'permanentie' houden op kantoor. Maar eigenlijk is hier niets te doen. Kunnen we niet beter sluiten?
Met je ogen draaien als je collega wat zegt. Of valse geruchten vertellen. Er wordt, spijtig genoeg, nog te veel gepest op de werkvloer. Waarom toch?
Het vooroordeel of stereotype dat ‘vrouwen niet grappig zijn’ is alomtegenwoordig. Maar het klopt niet.
Er bestaan heel wat vooroordelen over overheidsdienst FOD Financiën. De FOD wil het tegendeel bewijzen en profileert zich als mensgerichte organisatie.
Omgaan met een chef die echt incompetent is, is niet evident. Met de juiste ingesteldheid en een aantal tips, kan je zelfs beter worden van zo'n baas.