Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Wat mag je over je werkgever op sociale media zetten?

DTV_GFH15
Social media zijn een krachtige tool om jouw imago maar ook dat van jouw werkgever een boost te geven. Zo kun je jouw werkgever bedanken of zelfs ophemelen. Toch zijn niet alle posts die verschijnen even doordacht. Wat kan wel en wat doe je beter niet? “Werknemers zijn alerter geworden.”

Wat je wel of niet over je werk op sociale media post, is vaak een kwestie van gezond verstand. Al hebben steeds meer werkgevers er richtlijnen over, bijvoorbeeld in hun arbeidsreglement of via een policy. “Specifieke wetgeving is er niet”, stelt advocate Isabel Plets.

De werkgever heeft het recht om instructies uit te werken rond het gebruik van social media, ook buiten de arbeidsuren. “Verhinderen dat je werknemer sociale media gebruikt kan niet, maar een werkgever mag zich wel wapenen tegen onaangepast gebruik ervan”, stelt ze. Vrij vertaald: een werknemer moet zich ook buiten de arbeidsduur respectvol en loyaal gedragen ten aanzien van de werkgever.

Wat mag (zeker) wel?

Werknemers hebben in het kader van hun recht op vrije meningsuiting ook wel een zeker recht van (respectvolle) kritiek. Je mening geven kan dus zeker.  “Zo zijn er gevallen bekend waarbij een rechter zelf eigenhandig een ontslag om dringende redenen terugdraaide”, weet Plets. Dat was dan onder meer omdat de online uitspraken gebeurden in het kader van een sociaal conflict en zonder intentie om te schaden.

Lees ook: Mag je toekomstige werkgever je social mediaprofiel screenen?

En wat met leuke berichten?

Je work-life balance in de verf zetten, is doorgaans ook geen probleem en wordt doorgaans zelfs aangemoedigd. Dit komt namelijk ook je werkgever ten goede. Maar ga er natuurlijk wel slim mee om en post bijvoorbeeld geen berichten als je onwettig afwezig bent.

“Een werkgever kan bijvoorbeeld profielpaginafoto’s van een werknemer – waarin hij in blakende gezondheid opduikt op een feestje of op vakantie – gebruiken om aan te tonen dat een werknemer in ziekteverlof ongewettigd afwezig is. Al is dat natuurlijk zeker niet altijd het geval. Het is niet omdat je op een feest of op vakantie bent, dat je daarom onterecht ziek bent.”

Waar ligt de grens?

“Grove beledigingen ten opzichte van de onderneming, leidinggevenden, klanten of leveranciers en het bewust prijsgeven van vertrouwelijke gegevens, kunnen doorgaans op weinig begrip van een eventuele rechter rekenen”, stelt Plets. “Zij worden in de regel als dringende reden erkend.”

Kritiek door werknemers op het beleid van de onderneming kan vaak dus wel, weliswaar op een respectvolle manier. “Ook de mate van publiciteit die aan de kritiek wordt gegeven blijkt een essentieel beoordelingselement in de Belgische rechtspraak.”

Extra: Kijk jij ook naar de sociale media van die toekomstige werkgever?

Wat kan er misgaan?

In heel uitzonderlijke gevallen kan een post op sociale media een aanleiding zijn voor sancties uit het arbeidsreglement of zelfs voor ontslag met dringende redenen. Plets: “Het uitgangspunt is altijd dat wat in de ‘echte’ wereld niet mag, ook niet toegestaan is in de virtuele wereld.”

Enkele jaren geleden werd bijvoorbeeld de business development manager van een beursgenoteerd bedrijf ontslagen omdat hij herhaaldelijk negatieve uitlatingen over zijn werkgever had gedaan op Facebook. Drie elementen speelden toen vooral mee: zijn hoge functie, het feit dat het om een beursgenoteerd bedrijf ging en de timing, enkele uren na de voorstelling van de halfjaarlijkse resultaten.

Je kunt ook in de problemen komen door bijvoorbeeld een collega ongepast op te hemelen. Soms is een ‘like’ al voldoende voor een ontslag, zoals bij het kaderlid dat onlangs publicaties met een racistische en antisemitische connotatie een duimpje gaf.

Privacy: wat mag je werkgever controleren? Wat niet?

Wat houden werknemers (en hun bazen) best in het achterhoofd?

Angst om iets te posten is zeker niet nodig, integendeel. “Het is eigenlijk heel simpel: wees respectvol, en denk twee keer na voor je iets post, ook al denk je dat dit gebeurt binnen een relatief beperkte groep op sociale media”, stelt Plets. “Werkgevers stellen best een duidelijk beleid op. Eentje waarvan de werknemers op de hoogte zijn.” Als er duidelijke bedrijfsregels bestaan, dan is de kans veel kleiner dat er verkeerde dingen online verschijnen.

Voorzichtigheid is alvast geboden, maar natuurlijk zijn social media bovenal een fijne en effectieve manier om jezelf en ook je werkgever positief op de kaart te zetten, én om jouw personal brand een boost te geven. “Ik denk dat de meeste werknemers zich wel bewust zijn van wat kan en wat niet”, besluit Plets. Ga er dus vooral (doordacht) mee aan de slag.

Do’s en don’ts bij posten over je werk

Cleo Keller, social marketeer bij Bright Plus, geeft enkele tips over sociale media voor je job, loopbaan én werkgever. 

Do's

  • Zorg ervoor dat de posts waar je je bedrijf in vermeldt een positief beeld van je werk of bedrijf geven. Authentieke socialmediaposts werken het best, maar wees professioneel.
  • Posts van medewerkers, ook wel brand ambassadors genoemd, worden meer gewaardeerd dan bedrijfsposts of -accounts.
  • Bouw als werknemer aan je personal brand door artikels of updates over je vakgebied te delen. Foto’s van een bedrijfsevent of teambuilding zijn bijvoorbeeld een leuke afwisseling.
  • Vier je professionele mijlpalen, zoals promoties of gevolgde opleidingen om je netwerk op de hoogte te houden.
7 tips om meer uit je netwerk te halen... online én in het echt

Don'ts

  • Hou je aan het socialmediabeleid van je bedrijf en deel geen vertrouwelijke info over je werk, collega’s of klanten. Denk bijvoorbeeld aan een foto van je bureau waar je laptop openstaat met een Excel-lijst of (vertrouwelijke) bedrijfsdocumenten.
  • Plaats geen te uitgesproken meningen op social media, vermijd controversiële topics die het imago van je werkgever kunnen schaden.
  • Vermijd kritische berichten over je werkgever, collega’s of klanten. Dit is niet de plek om je ongenoegen aan te kaarten.
  • Let op met humor. Wat jij grappig vindt, kan ongepast overkomen voor anderen.
CHECK: Wat mag jij doen met je gsm/laptop van het werk?

(William Visterin) - Bron: Go for happy! Magazine

6 november 2024
Anderen bekeken ook