Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 938

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Wat kan jij leren uit andermans mislukkingen?

Elk succes gaat gepaard met een aantal obstakels. Maar moeten we per se zelf fouten begaan, voor we iets kunnen leren? Volgens het boek 'The Wisdom of Failure' is het antwoord neen en kunnen we ook gewoon leren uit andermans fouten, zonder dat we daarvoor zelf eerst blunders moeten ondergaan.
#

Zou het niet geweldig zijn, om bij nieuwe uitdagingen op voorhand te kunnen weten waar de valkuilen zitten? In hun boek 'The Wisdom of Failure' proberen de Amerikaanse managementprofessor Laurence Weinzimmer en de ervaren CEO en businessexpert Jim McConoughey alvast een tipje van de sluier te lichten en brengen ze een aantal mislukkingen in kaart.

Voor hun boek baseerden de twee auteurs zich op hun zeven jaar durende studie bij 1.000 managers uit 21 industrieën. Ze onderzochten een aantal grote mislukkingen uit het verleden, ondervroegen honderden leiddinggeven en praatten met een hele reeks industrieleiders. Uit deze gesprekken en analyses kwamen de volgende lessen naar voren:

1. Laat je ego niet in de weg staan

Leiders kunnen maar moeilijk problematische projecten loslaten, wanneer ze er aanzienlijke financiële, emotionele of psychologische investeringen in gedaan hebben. Het Amerikaanse mediaconglomeraat News Corporation spendeerde in 2006 maar liefst 580 miljoen dollar aan MySpace en investeerde er verder een aantal jaren in, maar de sociale netwerksite kon de strijd niet winnen tegen het almaar populair wordende Facebook. Het werd uiteindelijk verkocht voor 34 miljoen dollar.

Weet wanneer je aan het falen bent en dus ook wanneer je moet stoppen. Blijf geen tijd en moeite steken in iets onsuccesvol, gewoon omdat je er al zoveel voor gedaan hebt.

2. Weet wat anderen willen

R.J. Reynolds spendeerde meer dan een miljard dollar aan de ontwikkeling van de volgens hem meest efficiënte sigaret, de 'Premier'. Hiervoor maakte hij gebruik van een ingewikkeld systeem waardoor het roken op zich minder giftig zou zijn. Maar de sigaret bleek geen succes. Volgens rokers had de 'Premier' een vreemde smaak, konden ze de sigaret maar moeilijk opsteken en moesten ze harder inhaleren. Conclusie: hij creëerde de meeste efficiënte sigaret, die niemand wou.

Ook al heb je volgens jezelf een 'geniaal idee', overleg toch eerst met anderen wat zij ervan vinden. In jouw enthousiasme zie je misschien bepaalde zaken over het hoofd, die jouw idee al heel wat minder fantastisch maken.

3. Leer neen zeggen tegen 'snel geld'

In amper vier jaar tijd deed de CEO van LA Gear de omzet van zijn bedrijf groeien van 11 miljoen dollar naar maar liefst 820 miljoen dollar, en dit door te focussen op modieuze schoenen die op een unieke manier op de markt werden gebracht. Maar door op bepaalde momenten enkel het grote geld na te jagen, zoals een groot aantal producten te verkopen aan grote kortingen en minder kwaliteitsvolle schoenen via Walmart te verkopen, betekende dat destijds het einde voor LA Gear. Op bepaalde momenten jaagde hij echter enkel het grote geld na, door bijvoorbeeld een groot aantal producten te verkopen aan grote kortingen en minder kwaliteitsvolle schoenen aan te bieden via Walmart. Dit betekende destijds het einde voor LA Gear.

Een van de belangrijkste eigenschappen van een leider is bij twijfel neen te kunnen zeggen op iets wat op het eerste gezicht een uiterst lucratieve kans lijkt.

4. Het stelt (helaas) niets voor om extreem goed te zijn in iets dat niemand interesseert

De huisdierenwebsite Pets.com zette in 1998 een ongelooflijke impressionante marketingcampagne op, met een speciale mascotte, een snelle website en een efficiënte businessstrategie. Helaas bleek er op dat moment geen markt te zijn voor een online dierenwinkel. Mensen kochten namelijk liever zaken voor hun huisdieren tijdens hun bezoek aan de supermarkt of bij een échte dierenwinkel.

Als niemand geïnteresseerd is in jouw talent of als jouw talent niet de nodige vruchten afwerpt, geef jezelf dan de moed om je (even) te focussen op iets anders.

5. Wees bewust van het feit dat moeilijke managers en onbereikbare doelen mensen in de verkeerde richting duwen

Strenge bazen worden vaak geprezen omdat ze naar eigen zeggen doen wat er gedaan moet worden. Ze maken moeilijke keuzes en kunnen hierbij toch nog het beste uit hun medewerkers halen. Al Dunlap, de voormalige CEO van Sunbeam, is echter een mooi voorbeeld van een baas die een stapje te ver gaat. Hij werd aangeworven en geprezen om zijn taaiheid, maar zijn agressieve, bijna gewelddadige stijl en zijn onpraktische doelen leidden tot massale ontslagen, enorme verliezen en ten slotte tot zijn eigen ontslag.

Door onhaalbare doelen op te stellen en bewust streng én onrechtvaardig te zijn, keer je mensen alleen maar tegen je en geraak je zelf amper vooruit.

6. Anderen als kinderen behandelen zal in je nadeel werken

Jill Barad werd de eerste vrouwelijke CEO van Mattel door haar obsessieve aandacht voor detail, wat een uiterst goede eigenschap bleek voor een product manager. Wanneer ze echter hetzelfde bleef doen aan de top en daar weigerde te delegeren, werd ze als opdringerig gezien en maakte ze de werknemers steeds wat minder productief. In 2000 moest ze het bedrijf verlaten.

Niets mis met perfectionisme, maar leer delegeren. Niets uit handen geven, uit schrik dat anderen het zullen verknoeien, zal later alleen maar in je eigen nadeel werken.

(nm) – Bron: Businessinsider.com 

14 november 2012
Anderen bekeken ook