De 7 bouwstenen van werkgeluk
Steeds meer bedrijven leggen een focus op werkgeluk. En dat is maar goed ook. Maar hoe zet je als bedrijf optimaal in op werkgeluk?
“Wij zijn dagelijks op zoek naar HR-profielen die zelf op zoek zijn naar de eerste of volgende stap in hun carrière”, zo presenteert zaakvoerster Nancy Taets de diensten van Big C. “Het gaat dan zowel om tijdelijke opdrachten, voor freelancers, als om permanente. HR is onze specialiteit, maar ook dat is breed: van HR-businesspartners tot payroll en learning & development. Zo hebben wij onlangs ook een preventieadviseur en een fleetmanager aan een nieuwe werkgever kunnen koppelen.”
Wachten op je volgende carrièrestap of zelf actie nemen: wat doe je best?
Cruciaal is de match met de werkgever. “Natuurlijk zijn competenties heel erg van tel. Onze klanten-werkgevers zullen die ook telkens aftoetsen. Zelf geloof ik vooral in het potentieel van mensen en hun persoonlijke fit met het bedrijf”, vertelt Nancy. Ze geeft een voorbeeld: “Destijds hebben we iemand aangeboden aan AS Adventure en een andere kandidaat aan Decathlon. Ook al lijken die twee werkgevers erg gelijkaardig, net als de functietitels, toch waren dat heel verschillende persoonlijkheden. Ook omdat de jobinvulling erg verschillend was.”
Big C richt zich zowel op doorgewinterde profielen met bijvoorbeeld 30 à 35 jaar ervaring, als op starters en pas afgestudeerden. Die gesprekken gebeuren doorgaans bij Amélie Masquillier, de collega van Nancy bij Big C. “Belangrijk is de goesting om ergens te beginnen, en ook het enthousiasme”, haalt Amélie aan. “We proberen onze gesprekken niet te doen aanvoelen als een klassiek selectie-interview. Het is een open gesprek. We willen vooral luisteren naar de kandidaten. Van daaruit gaan we op zoek naar een organisatie waar ze zichzelf kunnen zijn en de kans krijgen om te groeien, zowel persoonlijk als professioneel.”
Lees ook: Welke jobs passen best bij jouw persoonlijkheid?
Bij dat gesprek hoort dus ook de vraag naar de kleine gelukjes. En die gaan alle kanten uit, weten Nancy en Amélie intussen. “Van het kijken naar een zonsopgang, een glas wijn in de zetel, chocolade in de namiddag, frietjes op vrijdag met het gezin tot de glimlach van je kind”, sommen ze op.
Op die kleine gelukjes wordt ook ingespeeld. Een jonge mama kreeg bijvoorbeeld een speeltje voor haar dochter, een chocoladeliefhebber een doosje met lekkere chocolaatjes. “Het zijn vaak de kleine zaken in het leven die het verschil maken. We sturen bijvoorbeeld persoonlijke kaartjes om hen proficiat en succes te wensen met hun start. We bellen als ze jarig zijn. En we hebben regelmatig opvolgmomenten”, weet Nancy. “Zo’n persoonlijke aanpak is best arbeidsintensief, maar vinden wij superbelangrijk.”
Werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?
Ook het favoriete muzieknummer van een kandidaat komt aan bod bij het afsluiten van het gesprek. “Onlangs ging het om loopnummers en hebben we daar een Spotify-playlist van gemaakt. Met die muzieknummers hebben wij, en ook enkele kandidaten, de Ten Miles gelopen. Nu richten we ons op een volgend loopproject: de Urban Trail. Van elke kandidaat nemen we de muziek mee op ons pad.”
TEST: Ben jij nog blij met je huidige job?
Big C komt van de grote kosmos. “Het is mijn instelling dat alles in het leven met een reden gebeurt, en dat je daar vertrouwen in moet hebben”, stelt Nancy.
Tegelijk staat de ‘Big’ in Big C voor Believe: “Het feit dat we echt geloven in een duurzame match tussen bedrijven en HR-managers met wie we samenwerken enerzijds, en de kandidaten of freelancers anderzijds.”
De I staat voor Inspire. “Want met onze aanpak willen we kandidaten en freelancers ook inspireren, door gesprekken, opvolging en inspirerende activiteiten.” Die aanpak is dus erg persoonlijk. “De voorstelling van kandidaten en vacatures doen we bijna altijd persoonlijk. We helpen kandidaten bij de voorbereiding van gesprekken en bellen bijvoorbeeld ook altijd na het gesprek.”
Tot slot staat de G van Big C voor Grow. “Want het doel is om zowel bedrijven als de kandidaten en freelancers te helpen groeien, persoonlijk én professioneel.”
(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine
18 juni 2024Steeds meer bedrijven leggen een focus op werkgeluk. En dat is maar goed ook. Maar hoe zet je als bedrijf optimaal in op werkgeluk?
Weinig Belgen zijn écht blij met hun werk. Maar waarom worden we eigenlijk ongelukkig op ons werk? En – nog belangrijker – wat kan je eraan doen?
Nood aan een nieuwe job? Met de juiste ingesteldheid en motivatie kun je veel bereiken. Maar hoe weet je welke sector of jobfunctie het best bij jou past?
Wat zijn de momenten waarop bedrijven het hardst inzetten om werknemers een goed gevoel te geven?
7 op de 10 werknemers zijn gelukkig ... wat loopt er nog mis bij de overige 30%? Dat lees je hier.
Vergeet je diploma, je vaardigheden of je ervaring. Een job vind je tegenwoordig vooral om wie je bent: je persoonlijkheid dus. Of toch niet?
Wacht jij af tot je baas of HR manager je een voorstel doet voor een promotie of interne job switch, of neem je liever zelf het heft in handen?
Plezier is een factor die op de werkvloer niet mag ontbreken. Heb je een positieve kijk op je job? Ontdek hier enkele tips om jouw werkplezier te vergroten.
Het binnenbrengen van positieve psychologie heeft een gunstige impact op de cultuur van een bedrijf. En deze 5 domeinen zijn daarbij cruciaal.