Wat doet een chauffeur bij De Lijn?
"Ik wil dat de mensen blij zijn als ze van mijn bus stappen.” (Bart Arys, buschauffeur bij De Lijn)
De meer dan 5.000 chauffeurs van De Lijn zorgen ervoor dat elke dag in Vlaanderen bussen en trams rijden om mensen op hun bestemming te brengen. Het beroep van buschauffeur houdt veel meer in dan met een grote bus rondrijden. We trokken naar de stelplaats in Asse voor een gesprek.
"Ik wil dat de mensen blij zijn als ze van mijn bus stappen.” (Bart Arys, buschauffeur bij De Lijn)
Bart Arys werkt al zeventien jaar als chauffeur bij De Lijn. Hij studeerde elektromechanica en deed daarna eerst interimwerk. Op een jobdag van De Lijn nam hij deel aan de eerste selectietests. Hij slaagde en mocht beginnen met de opleiding tot buschauffeur. "Je krijgt een opfrissingscursus over het verkeersreglement en leert de tarieven van De Lijn kennen en de ticketautomaat in de bus bedienen", legt Bart uit.
"Tegelijk volg je de rijopleiding om met een bus te rijden." Nieuwe chauffeurs rijden in het begin mee met ervaren collega's om de routes te leren kennen. "Ik ben beginnen werken in de stelplaats Grimbergen", vertelt Bart.
Een gids
"Die streek kende ik niet zo goed, en dat was in het begin wel een nadeel. De mensen verwachten dat een chauffeur ook een gids is die hen kan vertellen waar ze moeten afstappen." Na enkele jaren vroeg Bart zijn overplaatsing naar Asse aan. "Ik woon nu veel dichter bij het werk, zodat ik elke dag met de fiets kan komen. Want er rijden natuurlijk nog geen bussen wanneer wij 's ochtends beginnen werken", lacht Bart.
Bart werkt op een 4/5-rol, wat betekent dat hij vier dagen werkt en dan een dag thuis is. Op die vier dagen rijdt hij wisselende shifts: soms begint hij 's ochtends vroeg, soms werkt hij tot bijna middernacht. "Die wisselende uren doen soms wel pijn; een vroege shift betekent héél vroeg opstaan. Af en toe moet ik slaap inhalen. Maar die afwisseling maakt het ook boeiend. De sfeer op een zondagvoormiddag is heel anders dan in de avondspits. De mensen zijn ontspannen en je hebt geen last van files." Er is ook variatie in de lijnen waarop Bart rijdt. "In de stelplaats Asse is lijn 214 tussen Brussel en Aalst de belangrijkste. Maar op andere lijnen kom je door kleine dorpskernen. Daar moet je met je grote bus extra voorzichtig rijden."
Dienstverlening
Chauffeur zijn bij De Lijn is veel meer dan met een bus rijden, vindt Bart. "Het is openbare dienstverlening en een sociaal beroep. Je bent een aanspreekpunt, iemand tegen wie mensen hun hart eens kunnen luchten." Dat chauffeurs klantvriendelijk zijn, vindt Bart vanzelfsprekend. "Ik wil dat de mensen blij zijn als ze van mijn bus stappen. De sfeer op de bus maak je als chauffeur zelf. Wanneer mensen opstappen, moeten ze hun abonnement tonen. Ik bedank hen altijd als ze dat doen, ook kinderen en jongeren. Soms blijven jongeren vooraan in de bus staan zodat er niemand meer door kan; als je hen dan vriendelijk vraagt om door te schuiven, doen ze dat wel. "
De passagiers correct informeren helpt ook aan de sfeer, zegt Bart. "Als ik vijf minuten te vroeg aan een halte ben, roep ik dat om zodat de mensen weten waarom ik nog niet vertrek. Omgekeerd ook: als ik vertraging heb, leg ik uit hoe dat komt."
Bart is tevreden over zijn werkgever. "De communicatie is prima, we worden correct en op tijd betaald, en krijgen maaltijdcheques en een fietsvergoeding." Maar het leukste aan de job vindt hij toch de verantwoordelijkheid. "Je bent de kapitein op het schip. Binnen de regels van De Lijn ben je echt je eigen baas. Het gevoel dat je met een bus vol mensen rondrijdt is uniek. Je doet meer dan mensen vervoeren, je brengt ze in vervoering."
(ed)
11 december 2015