Inclusie komt niet vanzelf
Van gereedschap voor linkshandigen tot een beleid dat vrouwelijk leiderschap stimuleert: kleine en grote acties kunnen diversiteit en inclusie ondersteunen.
Het was een goed gevulde tafel, die voormiddag in de majestueuze zaal van de hoofdzetel van BNP Paribas Fortis. Vertegenwoordigers van zes bedrijven en organisaties deelden er hun ervaringen tijdens het Xperience Lab, een interactieve netwerkbijeenkomst voor partners van Go for happy Magazine. Allen benadrukten ze het belang van goede ambassadeurs.
“Als FOD Financiën kampen wij onterecht met een stoffig imago”, merkt Wim Vos. “Wij zijn een hedendaagse organisatie waar je interessant werk kunt doen. Daarom tonen we in campagnes altijd onze eigen medewerkers. Zij zijn de ambassadeurs die onze cultuur uitdragen.”
Ook bij BNP Paribas Fortis komen steeds vaker de eigen medewerkers aan het woord als het over employer branding gaat, vertelt Kara Weymeis. “Samen met hen verruimen we het imago van de bankensector. Wist je bijvoorbeeld dat wij meer dan 1.500 IT’ers in dienst hebben? Ook intern hebben we heel wat ambassadeurs. Denk maar aan onze wellbeing officers of sustainability ambassadors. Rond diversiteit hebben we zeven interne netwerken, telkens gefocust op één aspect, zoals 50-plussers, min 35-jarigen of collega’s met een beperking. Ook medewerkers die niet tot een bepaalde doelgroep behoren, engageren zich in deze netwerken.”
Lees ook: Dé 3 voordelen van diversiteit op de werkvloer
De interne ambassadeurs bij VDAB zetten zich mee in voor het welzijn van hun collega’s, aldus Bram Bonamie. “Zo kunnen onze 5.000 medewerkers de begeleiding van een opgeleide coach aanvragen. Re-integratiebegeleiders staan langdurig zieken bij die terugkeren naar de werkvloer. Die pool van begeleiders vulden we aan met stress- en burn-outcoaches.”
Interne ambassadeurs kunnen helpen om hun collega’s geëngageerd en gemotiveerd te houden, merkt Jolien Nulens van Bright Plus op. “Ik vergelijk het graag met een muziekfestival zoals Tomorrowland. Dat bepaalt waarvoor het staat en zorgt er vervolgens voor dat alles overeenstemt met die waarden en normen. Het verhaal klopt. Zo worden de festivalbezoekers echte ambassadeurs. En zo moeten ook bedrijven het aanpakken. Wij zijn een people business, onze dienstverlening staat of valt met onze mensen. Door als bedrijf altijd authentiek te zijn, zowel intern als extern, gaan medewerkers zich ook op een authentieke manier binden. Hun motivatie en engagement stralen ze vervolgens uit in hun dagelijkse job. ‘Ik voelde de glimlach van jullie medewerker door de telefoon’, vertelde een klant ooit.”
Gezocht: ambassadeur (m/v/x)
Elke medewerker kan een ambassadeur zijn naar de buitenwereld toe. De Lijn lanceert regelmatig een oproep om deel te nemen aan zowel interne als externe campagnes en initiatieven. “Medewerkers komen authentieker en oprechter over en voelen zich hierdoor vaak ook meer verbonden en betrokken”, merkt Karin Lauwaerts. “Heel wat chauffeurs werken graag mee aan onze campagnes en krijgen ook veel positieve reacties. Zij staan het dichtst bij onze reizigers”, zegt Veerle Waterschoot.
Ook andere profielen zoals technici, ingenieurs en IT’ers zijn bereid om als ambassadeur op te treden voor De Lijn. Niet alleen om nieuw talent aan te trekken, maar ook in sensibiliseringscampagnes zoals de Respect-campagne ‘Onze medewerkers zijn meer dan hun job’. Die lanceerde De Lijn samen met de andere openbare vervoersmaatschappijen. In die campagne krijgen de medewerkers letterlijk een gezicht en tonen ze zich als veelzijdige burgers met andere rollen dan hun job.
In de war for talent kunnen ambassadeurs ook een rol spelen, zeker als je jaarlijks 2.000 nieuwe medewerkers aanwerft zoals de FOD Financiën. “Collega’s in het contactcenter of onthaalmedewerkers zijn ook ambassadeurs”, vertelt Wim. “Vragen we aan een pas aangeworven medewerker waarom die uiteindelijk voor ons koos, dan blijkt het persoonlijk contact met een ambassadeur altijd doorslaggevend.”
Ontdek: Hoe ambassadeurs het verschil maken
Wat ambassadeurs vertellen, moet authentiek zijn, vindt Angélique Heynen van PepsiCo. “Ik ga hen niet brainwashen voor ze op een jobbeurs gaan getuigen. Wel heeft elke operator heel regelmatig een persoonlijk communicatiemoment. Dan proeft die bijvoorbeeld een nieuwe smaak of maakt die kennis met onze nieuwe employer brand. Zo maken ze zich ons verhaal eigen, en dat kunnen ze in hun eigen woorden voortvertellen.”
Geslaagd ambassadorship kan niet zonder authenticiteit, daarover zijn alle deelnemers aan het Xperience Lab het eens. “Als bedrijf moet je met je medewerkers voortdurend blijven communiceren over je normen en waarden”, vindt Jolien. “Bij Bright Plus doen we dat heel vaak, op een korte en krachtige manier. Het is de bedoeling dat iedereen een ambassadeur is van het bedrijf, los van employer branding of campagnes. De kracht van de herhaling zorgt ervoor dat de bedrijfscultuur leeft en dat medewerkers die op een authentieke manier kunnen uitdragen.” Een goednieuwsshow hoeft het niet te worden, vindt Kara. “Authenticiteit staat voorop. Zolang er maar ruimte is voor nuance en evenwicht.”
CHECK: Welke bedrijfscultuur past bij jou?
(William Visterin) - Bron: Go for happy! Magazine
31 oktober 2024Van gereedschap voor linkshandigen tot een beleid dat vrouwelijk leiderschap stimuleert: kleine en grote acties kunnen diversiteit en inclusie ondersteunen.
Waarom worden sommige medewerkers ambassadeurs van hun organisatie en andere niet? De Lijn nam dit onderwerp onder de loep.
Gelijke kansen zijn voor BNP Paribas Fortis van cruciaal belang. De bank wil de daad bij het woord voegen met een reeks concrete actiepunten.
Werknemer, medewerker… heel wat mensen gaan ervan uit dat beide termen exact hetzelfde betekenen. Toch is dat niet zo, want er is wel degelijk een verschil.
Je kunt ergens graag werken, maar je kunt ook een trotse ambassadeur voor je werkgever zijn. Dat is een wezenlijk verschil.
Welbevinden op het werk is vandaag een ‘hot topic’, maar wat is het eigenlijk? Hoe meet je het? En wiens verantwoordelijkheid is het?
Diversiteit kan niet zonder inclusie, daar zijn ze bij VDAB van overtuigd. In haar beleid legt VDAB daarom de nadruk op gelijke kansen én gelijkwaardigheid.
Wanneer jouw job je een gelukkig gevoel geeft, mag je van geluk spreken: je behoort dan tot de 'happy few' die zich oprecht goed voelen op hun werk.
Hoe kun je als grote multinational toch een ‘familiegevoel’ kweken onder je werknemers? Bij foodgigant PepsiCo hebben ze die code gekraakt.