Gen Z: weinig werken, veel verdienen?
‘Jongeren weten niet meer hoe ze moeten werken’. Die gedachte is wel héél kort door de bocht. Weten jongeren tegenwoordig goed wat ze willen?
Het is delicaat om hier iets van te zeggen omdat je dit als collega dikwijls moeilijk kan beoordelen. Ben je er wel zeker van dat de taken niet afgewerkt zijn? Misschien werkt die persoon later van thuis uit nog verder?
Iedereen heeft een andere stijl van werken en zolang er geen negatief effect is op anderen of op de resultaten, kan je hier moeilijk tegen optreden. Wanneer deze werknemer echter niet aan de vooropgestelde afspraken of deadlines voldoet, is het aan de leidinggevende om hiertegen op te treden.
Lees ook: De opmars van de 'nine-to-five-mentaliteit'
De leidinggevende moet het gedrag bijsturen indien dit nodig blijkt te zijn. Misschien is er ook een reden waarom jouw collega op tijd dient te vertrekken en heeft zij hieromtrent afspraken met de leidinggevende gemaakt.
Indien de onafgewerkte taken echter bij iemand anders terecht komen, stelt zich wel een probleem en kan je dit best aankaarten, bij voorkeur rechtstreeks bij je collega. Maak dan duidelijke en eerlijke afspraken, die voor alle betrokken partijen aanvaardbaar zijn, en probeer begrip op te brengen voor ieders situatie.
CHECK: Hoe stel jij de juiste prioriteiten op je werk?
(Met dank aan Ilse Claes, arbeidspsychologe)
‘Jongeren weten niet meer hoe ze moeten werken’. Die gedachte is wel héél kort door de bocht. Weten jongeren tegenwoordig goed wat ze willen?
Ochtendstond heeft goud in de mond, al ervaart een avondmens dat als hout in de mond… Hoe kun je als avondmens toch nog functioneren in een 9-to-5-job?
Covid-19 zou onze manier van werken grondig veranderen, dachten we… Maar klopt dat wel? Hoe zal werken in de toekomst er écht uitzien?
Precies een kwart van de werknemers zijn ‘nachtuilen’. Voor ruim vier op de tien werknemers heeft de ochtendstond dan weer goud in de mond...
Iedereen kan wel eens een slechte dag hebben, maar sommige collega’s neigen toch meer naar lui dan naar een tijdelijke dip. Hoe pak je dat aan?
Als we één ding geleerd hebben tijdens de pandemie, dan is het dat we niet van 8u tot 22u op kantoor moeten zijn. Waarom blijft aanwezigheid toch zo belangrijk?
Hier zijn vijf tips die ervoor zorgen dat je naar een boost in je welzijn en productiviteit kan streven!
Hoe ga je om met een conflict op de werkvloer? En vooral: hoe los je zo’n conflict op?
Het is een klassieke vermelding in veel jobadvertenties: ‘Je hebt geen 9- tot-5-mentaliteit.’ Maar heel wat kandidaten kunnen zo’n 9-to-5-aanpak wél waarderen.