Collega's
Vorige

1 van 599

Volgende
Volgend artikel:

Deeltijdse collega's nog te vaak als minderwaardig gezien

Wat als mijn collega haar taken niet afwerkt?

Collega stopt met werken
Mijn collega maakt haar taken niet af op kantoor. Stipt op tijd trekt ze haar jas aan om weg te gaan, terwijl anderen nog aan het opruimen zijn. Zou ik iets moeten zeggen?

Andere stijl van werken

Het is delicaat om hier iets van te zeggen omdat je dit als collega dikwijls moeilijk kan beoordelen. Ben je er wel zeker van dat de taken niet afgewerkt zijn? Misschien werkt die persoon later van thuis uit nog verder?

Iedereen heeft een andere stijl van werken en zolang er geen negatief effect is op anderen of op de resultaten, kan je hier moeilijk tegen optreden. Wanneer deze werknemer echter niet aan de vooropgestelde afspraken of deadlines voldoet, is het aan de leidinggevende om hiertegen op te treden.

Lees ook: De opmars van de 'nine-to-five-mentaliteit'

Gedrag bijsturen

De leidinggevende moet het gedrag bijsturen indien dit nodig blijkt te zijn. Misschien is er ook een reden waarom jouw collega op tijd dient te vertrekken en heeft zij hieromtrent afspraken met de leidinggevende gemaakt.

Indien de onafgewerkte taken echter bij iemand anders terecht komen, stelt zich wel een probleem en kan je dit best aankaarten, bij voorkeur rechtstreeks bij je collega. Maak dan duidelijke en eerlijke afspraken, die voor alle betrokken partijen aanvaardbaar zijn, en probeer begrip op te brengen voor ieders situatie.

CHECK: Hoe stel jij de juiste prioriteiten op je werk?
Een carrièrevraag? Check het forum

(Met dank aan Ilse Claes, arbeidspsychologe)   

Anderen bekeken ook