Hoe goed doet België het inzake werkongevallen?
België zit in de Europese middenmoot inzake arbeidsongevallen.
Eerst en vooral: een arbeidsongeval op de weg is een plotse gebeurtenis tijdens het woon-werkverkeer dat wordt veroorzaakt door een externe factor en waar de werknemer psychische of lichamelijke schade aan overhoudt. Kom je op je vrije dag ten val? Dan kan je vanzelfsprekend niet op de tussenkomst van de arbeidsongevallenverzekering rekenen.
Te voet, met de auto, al fietsend of op de step: hoe je van en naar je werk gaat, speelt voor de arbeidsongevallenverzekering geen rol. Wel belangrijk? Materiële schade aan het vervoermiddel zelf is niet gedekt. Het gaat enkel om lichamelijke of psychische schade.
Als je fiets kapot is of er een deuk in je autodeur zit, moet je daarvoor bij andere verzekeringen – je eigen omniumverzekering of de aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij – aankloppen, afhankelijk van de omstandigheden van het ongeval.
Langdurig afwezig wegens arbeidsongeval: wat met je loon?
Het woon-werkverkeer is de route die je aflegt van je woning naar je werkplek en terug. Maar ook wanneer je in opdracht van je werkgever een verplaatsing doet – denk bijvoorbeeld aan klantenbezoeken of onderhandelingen op locatie –, ben je gedekt door de arbeidsongevallenverzekering.
Dat geldt eveneens voor bouwarbeiders die zich van werf naar werf bewegen. Het maakt daarbij niet uit of de werknemer met een eigen vervoermiddel of met een voertuig van de firma op de baan is.
Lees ook: 50% meer kans op woon-werkongeval in de ochtend
Wat als je na het werk even omrijdt om de kinderen op te halen of een pitstop maakt bij de winkel, en daarna in een ongeval terechtkomt? Ook dan kan je een beroep doen op de arbeidsongevallenverzekering. Al moeten we daar wel een kleine kanttekening bij maken: dit is enkel het geval wanneer je omweg kort is en een geldige reden heeft.
Wanneer je bijvoorbeeld van het werk rechtstreeks doorrijdt naar de fitness om daar een uur lang alle frustraties van de voorbije dag uit te zweten, ben je niet gedekt door deze specifieke verzekering. In de praktijk is dit punt natuurlijk voor interpretatie vatbaar, want welke tussenstop is gerechtvaardigd en welke niet?
Ook bij overuren, teambuildings of vroege ochtenden, ben je gewoon verzekerd. Op voorwaarde natuurlijk dat je onderweg bent in het kader van je functie en niet onnodig uren te vroeg op de baan bent wanneer je werkdag pas veel later begint.
Ontdek: Welke Vlamingen zijn het langst onderweg naar hun werk?
Wie tijdens de lunchpauze met de fiets een belegd broodje gaat halen of met collega’s op restaurant gaat voor een snelle hap, mag op z’n beide oren slapen: ook deze situaties vallen onder de arbeidsongevallenverzekering. Tenzij je een ongeval hebt in de broodjeszaak of lunchbar zelf. Ga je tijdens de pauze snel even naar de fitness? Ook daar ben je niet verzekerd door je werkgever.
Hoewel niet alle voorwaarden even zwart-wit zijn, dekt je arbeidsongevallenverzekering je dus in heel wat (on)gevallen. Wie dat wenst, kan zich altijd extra laten verzekeren door een persoonlijke ongevallenverzekering af te sluiten. Al blijft de boodschap natuurlijk nog steeds ‘voorkomen is beter dan genezen’. Hoe minder je bij de verzekering moet aankloppen, hoe beter!
Mobiliteit woon-werkverkeer en thuiswerk anno 2024: de cijfers
(ZINNIG) – Bron: Het Laatste Nieuws
2 december 2024België zit in de Europese middenmoot inzake arbeidsongevallen.
We pendelen nog steeds meestal met de auto naar het werk én ... al dat thuiswerken is slechts weggelegd voor een minderheid aan werknemers.
Het aantal woon-werkongevallen is de laatste jaren in stijgende lijn. Vooral ‘s ochtends kun je maar best uit je doppen kijken op de weg...
Wie in de ochtendspits naar het werk pendelt, merkt het meteen: hij of zij is zelden alleen... Waar komen die pendelaars allemaal vandaan?
Zoveel mogelijk thuiswerken, is vandaag de boodschap, dankzij de Covid-19 crisis. Maar wat als je van de trap valt? Of tijdens de middag je voet omslaat tijdens het winkelen?
In steeds meer bedrijven kan je als medewerker gebruikmaken van een mobiliteitsbudget. Maar door het wetgevend kader is de groeimarge nu beperkt.
Tijdens je dagelijkse pendeltocht nog snel wat mailtjes versturen en deelnemen aan een online meeting: is dat wel zo verstandig? Hoe zit het dan met je privacy?
Fietsleasing vanuit je werkgever is al jaren in opmars. En intussen vervoegt ook de zorgsector het peloton.
Met je wagen naar het werk karren is natuurlijk de minst duurzame vervoersoptie. Een elektrische variant maakt het traject een stuk duurzamer, maar welke opties zijn er nog?