Leer luisteren in 5 simpele stappen
Luister jij altijd even aandachtig naar je collega's of baas? Deze 5 technieken maken van je baas, je collega's, maar ook van jezelf een goede luisteraar.
Vlot praten is een talent, te stil zijn is asociaal, maar wanneer praat je nu eigenlijk té veel?
Waarschijnlijk als het je productiviteit begint te schaden. Werkgevers willen vooral efficiënte werknemers in dienst. Zelfs als je eigenlijk je werk wel gedaan krijgt, kan je reputatie als praatgrage collega je een promotie kosten als je werkgever je ook zo ziet. Want een collega ziet je verhalen misschien gewoon als vervelend, een manager zal er verloren kostbare tijd in zien. “Niemand heeft zin in een uur te verliezen om een antwoord op een eenvoudige vraag te krijgen,” zegt Annie Stevens, managing partner bij ClearRock.
Het probleem ligt volgens Stevens bij het feit dat mensen die teveel praten dat zelf niet altijd doorhebben. “Sommigen doen het uit onzekerheid”, verklaart ze, “anderen juist omdat ze te zelfzeker zijn, maar teveel blijft teveel.”
Je weet dus niet altijd zelf dat je te veel praat. Hoe kan je dit nu op tijd opmerken en wat kan je er aan doen?
Je omgeving geeft meestal wel aan dat je te lang aan het praten bent. Wees je dus bewust van je omgeving, zodat je openstaat voor hun signalen. Gezichten en gebaren verklappen vaak meer dan woorden.
Voorbeeld: Merk je dat je van het gespreksonderwerp afdwaalt, let er dan op of je collega’s meegaan in je verhaal. Worden ze plots stil of lijken ze wat te dromen, dan is het tijd om het tij te keren. Kijkt je gesprekspartner vaak weg of vermijdt hij oogcontact, dan zit hij waarschijnlijk al met zijn gedachten ergens anders.
Een vlotte prater ben je waarschijnlijk al, maar aandachtig luisteren is minstens even belangrijk. Gebruik je praattijd om goede vragen te stellen en ruimte te laten voor antwoorden en interactie. Onderbreek niemand als hij of zij spreekt en blijf niet doorratelen als iemand anders duidelijk maakt dat hij iets wil bijdragen aan het gesprek. Zo kom je geïnteresseerder over, krijg je toch nog tijd om te praten, maar blijft het gesprek dynamisch.
Intelligente vragen reflecteren trouwens ook goed op jou, en dat is dan weer goed voor je carrière.
Probeer te spreken in ‘hoofdpunten’. Bereid een soort script voor in je hoofd als antwoord op veelgestelde vragen, bijvoorbeeld over je werk, een taak die in voorbereiding is, over jezelf of een veelvoorkomend onderwerp.
Natuurlijk moet het wel persoonlijk blijven overkomen, dus niet gewoon een tekstje afratelen. Persoonlijke toevoegingen mogen en details geven is goed, maar probeer om jezelf er niet in te verliezen. Dwaalt je publiek af? Spring dan terug naar de kern van de zaak.
Volgens een onderzoek van de universiteit van Yale worden vrouwen in hogere functies nog steeds meer gestraft voor teveel praten dan mannen in hun positie. Researcher Victoria Brescoll merkte op dat deze vrouwen als incompetent, arrogant en dominant worden gezien, een label dat toch weer wijst op een vorm van genderongelijkheid als het gaat om carrières op topniveau.
“Zowel voor mannen als voor vrouwen geldt dat er van hen verwacht wordt dat ze op de werkvloer relevante informatie helder en beknopt kunnen overbrengen,” legt Stevens uit. Zij heeft een efficiënte leuze klaar, die ze graag met anderen deelt: “Wees kort, wees briljant en wees weer weg.”
Wees je ook bewust van je persoonlijke communicatie bij een sollicitatiegesprek. Als je te veel praat horen recruiters misschien niet meer wat je echt wil zeggen. Antwoord daarom zo helder mogelijk en stip de belangrijkste punten aan. Vat je boodschap in kernwoorden samen en benadruk deze in het gesprek.
Onderbreek je interviewer zeker niet, want dat wordt als onbeleefd ervaren. Blijven doorpraten als je toekomstige werkgever duidelijke signalen geeft dat hij een vraag wil stellen of naar een ander topic wil overgaan, kunnen je ook de job kosten. Hou er rekening mee dat een interviewer misschien wel meerdere kandidaten heeft en misschien een beperkt tijdskader heeft om jou te spreken. Focus daarom op de belangrijkste zaken die je hem of haar wil meegeven.
(sjv) - Bron: Express.be
17 maart 2015Luister jij altijd even aandachtig naar je collega's of baas? Deze 5 technieken maken van je baas, je collega's, maar ook van jezelf een goede luisteraar.
Het geheim van een goed gesprek? Luisteren. Maar naast goed kunnen luisteren bestaan er nog enkele andere nuttige regels voor een vlotte conversatie.
Ben je iemand die nogal graag praat, overloop dan best eens de volgende vijf tips die kunnen helpen om te zwijgen tijdens belangrijke vergaderingen.
Het is een vaak gestelde en vaak zelfs de eerste vraag tijdens sollicitatiegesprekken. Maar dat maakt het antwoord er niet gemakkelijker op.
Op elk kantoor loopt er wel een blaaskaak rond. Iemand die veel blabla verkoopt, maar weinig zélf bereikt. Hoe ga je om met zo'n bluffende collega?
Met onze non-verbale communicatie zeggen we vaak nog meer dan met woorden. Vandaar: deze 5 manieren van lichaamstaal én hoe je overkomt bij anderen.
Uit onderzoek blijkt dat mannelijke werknemers zich graag verder willen ontwikkelen in zogenaamde 'vrouwentalenten'. Vrouwen willen 'mannentalenten'.
Vanaf 2024 gelden een aantal nieuwe regels die te maken hebben met het opnemen van je vakantiedagen...
De job van douanedeclarant blijkt moeilijk in te vullen. Hoe komt dat precies?