Ex-werknemer steelt bedrijfswagen
Een 31-jarige man uit het Nederlandse Dieren nam zijn bedrijfswagen mee naar huis nadat hij de deur van het bedrijf achter zich had dichtgeslagen ...
Een luie werknemer controleren, of checken of een verkoper op de baan wel de nodige klantenbezoeken doet … Bedrijven kunnen dankzij de gps en andere nieuwe technologieën de wagens van hun werknemers lokaliseren. Maar wat technisch mogelijk is, komt daarom niet altijd overeen met wat juridisch toegelaten is.
Tot nu toe bestaan er geen specifieke regels over de controle van de gps en andere systemen van geolokalisatie door de werkgever. Sowieso moeten vanuit wettelijk oogpunt de modaliteiten van zo’n controle opgenomen worden in een specifiek reglement. Dit kan als bijlage opgenomen worden bij het arbeidsreglement of bij de car policy.
Deze regels moeten in overleg met de werknemers worden vastgelegd. Het controlesysteem mag dan ook niet worden ingevoerd zonder de toestemming van de betrokken werknemer.
Het is echter niet voldoende dat je bedrijf een geo policy heeft. Ook tegen de principes van de bescherming van het privéleven van de werknemers mag niet gezondigd worden. Anders kunnen bewijzen tegen een 'luie' werknemer wel eens nutteloos blijken.
De controle moet een inmenging in de persoonlijke levenssfeer van de werknemer rechtvaardigen. Om volgende zaken na te gaan, kan het:
 
Zelfs indien de doelstelling van de controle gerechtvaardigd is, moet de inmenging in de persoonlijke levenssfeer van de werknemer relevant zijn en tot een minimum beperkt worden.
Een permanente en systematische controle van de gps kan dus niet. Tenzij het gaat om het beheren van de beroepsverplaatsingen van de werknemers, maar zelfs dan moet het systeem kunnen uitgeschakeld worden wanneer het voertuig buiten de werkuren wordt gebruikt.
Een werkgever die een controlesysteem wil installeren, moet de betrokken werknemers vooraf uitgebreid informeren, onder meer over de doelstellingen en de frequentie van de controle. Ook andere verplichtingen moeten nageleefd worden: de werkgever moet aangifte doen bij de Belgische privacycommissie, de verwerkte informatie moet vertrouwelijk blijven en de betrokken werknemers moeten toegang krijgen tot hun gegevens.
Een aantal jaren geleden werd er in de Kamer een wetsvoorstel over de monitoring van dienstvoertuigen via de gps neergelegd. Maar tot een stemming is het nooit – of nog niet – gekomen.
Sommige sectoren zijn wel zelf aan het werk gegaan. In de bouwsector is bijvoorbeeld de oprichting van een werkgroep voorzien.
(mr)
27 september 2011Een 31-jarige man uit het Nederlandse Dieren nam zijn bedrijfswagen mee naar huis nadat hij de deur van het bedrijf achter zich had dichtgeslagen ...
Hij is vaak de laatste persoon aan wie je je problemen vertelt: je baas. En toch kan het de moeite lonen om je werkgever in vertrouwen te nemen.
Camera’s op de werkvloer, controle van het surfgedrag van werknemers, openbreken van mailboxen ... Wat mag wel en wat mag niet? Jobat zet alles op een rij.
Je collega wordt verdacht van wanpraktijken die haaks staan op de vereiste integriteit. Jouw hulp is nodig om de werknemer te betrappen. Kan dat zomaar?
Arbeidsvraag: “Mijn werkgever wil een alcoholslot op mijn bedrijfswagen installeren. Bovendien zou ik dit zelf moeten betalen. Kan dat zomaar?”
De salarisgroei van Belgische bedienden is de hoogste in meer dan twintig jaar...
Familie, vrienden of jezelf: iedereen zal zich afvragen hoe dat jobinterview ging. Moeilijk te zeggen vaak, al zijn er signalen die je het beste doen vermoeden.
Tibo en Eve werken bij de FOD Financiën in een tweetalig team: “Het is hier leuk werken”
Isabel is directeur van GO! basisscholen Maurits Sabbe en De Abeel in Mechelen en heeft een duidelijke visie. Respect hebben, oprecht zijn, open communiceren en gelijke kansen geven zijn voor haar kernwaarden.