EQ steeds belangrijker in ogen van werkgevers
Bijna 6 op 10 managers verantwoordelijk voor de aanwervingen binnen hun bedrijf, geeft aan dat het EQ even belangrijk is dan het IQ van werknemers.
Voor wie op zoek is naar een (nieuwe) job is het kunnen voorleggen van een hoger diploma alvast een goede start. Met dit document kun je tenslotte bewijzen dat je over de nodige kennis beschikt (de “hard skills”).
Maar wie écht wil scoren tijdens het sollicitatieproces laat zien dat hij of zij ook beschikt over de nodige emotionele intelligentie (de "soft skills"). Dit zijn persoonlijke kenmerken die ervoor zorgen dat je goed met mensen en hun gevoelens kunt omgaan.
Typische kenmerken van mensen met een hoge emotionele intelligentie (EQ): ze hebben een hoog aanpassingsvermogen, zijn stressbestendig, gemotiveerd en gedreven, ze zijn empathisch, zelfbewust en hebben heel wat sociale vaardigheden die heel goed van pas komen tijdens het omgaan met collega’s, klanten en zakenrelaties.
TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?
De meerwaarde van werknemers met een hoog EQ op de werkvloer is groot. Emotioneel intelligente werknemers zijn flexibel en kunnen zich goed aanpassen aan steeds veranderende omstandigheden. Ook kunnen ze tijdens conflicten en in drukke periodes hun emoties goed onder controle houden.
Door hun empathie kunnen ze zich trouwens goed inleven in de gevoelens en emoties van anderen waardoor ze uitstekende relaties kunnen opbouwen en efficiënt kunnen onderhandelen of zaken succesvol voor mekaar krijgen.
Bijkomende troef: door hun zelfbewustzijn voelen ze snel aan wanneer ze over hun grenzen gaan. Hierdoor zijn ze in staat om beter voor zichzelf te zorgen en kunnen ze het risico op een mogelijke burn-out beperken. Niet verwonderlijk dus dat werkgevers EQ hoog in het vaandel dragen.
Extra: Hoe hoog is jouw AQ?
Heb je de juiste kennis en ervaring maar is je EQ nog niet zo goed ontwikkeld? Emotionele intelligentie kun je trainen en verfijnen. Deze 9 tips helpen je hierbij...
Empathie op de werkvloer: de voor- en nadelen
(fd)
24 februari 2023Bijna 6 op 10 managers verantwoordelijk voor de aanwervingen binnen hun bedrijf, geeft aan dat het EQ even belangrijk is dan het IQ van werknemers.
Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…
Je bent de ideale kandidaat en toch is er geen match met een mogelijke werkgever, hoe kan dat nu? Tijd om je soft skills in de kijker te zetten!
Volop aan het solliciteren? Dan heb je vast al gehoord van hard en soft skills. Maar wat betekenen deze skills juist? En wat is het verschil tussen de twee?
De kans is groot dat je tijdens het sollicitatieproces een aantal tests zult moeten ondergaan. Deze tips geven jouw IQ alvast een snelle boost.
Volgens sommigen is het AQ dé factor voor toekomstig succes in je carrière. Wat is het precies? En hoe groot is dat van jou?
Artificiële intelligentie maakt steeds vaker deel uit van ons leven. Ook bij het matchen van werkzoekenden met vacatures kan het zeker een meerwaarde betekenen.
Wil je als sollicitant een goede beurt maken op de vacaturemarkt? Dan moet je over heel wat AQ beschikken. Wat is het en waarom is het zo belangrijk?
Tibo en Eve werken bij de FOD Financiën in een tweetalig team: “Het is hier leuk werken”