33 procent meer vrouwen in topfuncties bij Coca Cola op 4 jaar tijd
De voorbije vier jaar steeg het aantal vrouwen in topfuncties bij Coca-Cola van 6 naar 39 procent. En daar stopt de vervrouwelijking niet.
Het ene team functioneert al beter dan het andere. Het Massachusetts Institute of Technology (MIT) zocht uit wat productieve, intelligente groepen onderscheidt. Welke criteria blijken essentieel voor een vlotte samenwerking en goede resultaten?
De wetenschappers van MIT concludeerden dat vooral het aantal vrouwen een verschil maakte. Een goed functionerend team moet voldoende vrouwen in de groep hebben. Zij dragen namelijk bij tot de emotionele intelligentie van de hele werkgroep en dat verhoogt dan weer de collectieve intelligentie.
“Die collectieve intelligentie heeft weinig te maken met de gemiddelde individuele intelligentie of het IQ van het ‘slimste’ lid van de groep,” verduidelijken de onderzoekers, “maar het vertoont wel een duidelijk verband met de gemiddelde sociale gevoeligheid van de groepsleden, een eerlijke verdeling van het spreekrecht én het aandeel van vrouwen in het collectief.”
Een ‘slimme’ groep heeft met andere woorden vrouwen nodig. Vrouwen scoren over het algemeen beter op het vlak van emotionele intelligentie dan hun mannelijke collega’s. Ze vangen beter non-verbale communicatie op en kunnen daar dan ook beter op in spelen.
“De vaardigheid om de lichaamstaal goed te kunnen lezen, is een vorm van geletterdheid die vrouwen veel beter beheersen dan mannen,” voegen de wetenschappers nog toe aan hun onderzoek.
Om deze stelling te staven legden de onderzoekers de deelnemende groepen een RME-test (Reading Mind in the Eyes) voor. Deelnemers moeten tijdens deze test aan de hand van foto’s weten te zeggen welke emotie er in de ogen van de afgebeelde persoon af te lezen valt. Waarna ze nog enkele kennis- en inzichtsopdrachten kregen, zoals sudoku’s en brainstormsessies. Op alle testen werd door de groepen met het meest aantal vrouwen het best gescoord.
De wetenschappers wijzen er wel op dat niet alles in functie staat van de collectieve intelligentie. Er zijn volgens hen problemen die juist het best door één lid kunnen opgelost worden, zij het een man, zij het een vrouw. Een man zal over het algemeen het beste kunnen antwoorden op een wiskundevraag, bijvoorbeeld.
In het belang van het algemeen functioneren van de groep speelt het EQ wel een rol en bij taken waar een goede samenwerking essentieel is. Belangrijke zaken dus die de hoop op het verdwijnen van genderongelijkheid doen stijgen én hopelijk extra carrièremogelijkheden voor vrouwen bloot leggen en de loonkloof dichten. Zeker nu er meer en meer jobs gecreëerd worden die sterke emotionele en sociale vaardigheden vereisen.
Maar vrouwen moeten het zeker niet alleen hebben van hun hoge EQ, ze halen ook vaker hogere diploma’s dan hun mannelijke tegenhangers. Meer vrouwen dan mannen zijn in het bezit van een hogeschool- of universiteitsdiploma en kiezen ervoor om te doctoreren. Wat hen dus zowel op het vlak van hun EQ als hun IQ waardevolle aanwinsten maakt voor bedrijven.
(sjv) – Bron : Express.be / Theatlantic.com
27 januari 2015De voorbije vier jaar steeg het aantal vrouwen in topfuncties bij Coca-Cola van 6 naar 39 procent. En daar stopt de vervrouwelijking niet.
Roddelpraat, afgunst, narcisme, concurrentie, uitsluiting, pestgedrag, ongewenste intimiteiten: de mens is een beest op de werkvloer. Letterlijk!
Uit onderzoek blijkt dat mannelijke werknemers zich graag verder willen ontwikkelen in zogenaamde 'vrouwentalenten'. Vrouwen willen 'mannentalenten'.
Indra Nooyi, ceo van PepsiCo, is van mening dat iedere werkgever een persoonlijke brief zou moeten schrijven naar … de ouders van zijn medewerkers.
In 1996 was bij 18 procent van de gezinnen of samenwonende koppels de vrouw hoger opgeleid dan de man. Nu geldt dat voor bijna een kwart van de koppels.
Vrouwen in topfuncties blijven een uitzondering. Toch zijn er ook vrouwen die doorgroeien naar (goedbetaalde) kaderfuncties. In welke sectoren vooral?
Bijna één op drie vrouwen in de belangrijkste kostwinnaar van het gezin en verdient dus meer dan haar partner. Dat blijkt uit een Brits onderzoek van het modemagazine Grazia.
Je bent afgestudeerd. Maar toch is het leuk om leeftijdsgenoten te ontmoeten. Door de Young Grads Community is dat mogelijk bij Colruyt Group.
Krista Kempeneers weet als hoofd reward services van BNP Paribas Fortis alles over verloning. Ze verduidelijkt wat het salarispakket allemaal omvat.