Dubbel zoveel Belgen fietsen naar het werk
Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!
Nu bijna iedereen in volle coronacrisis aan huis gekluisterd is, valt er heel wat weg. De gezellige babbels met collega’s aan de koffieautomaat, de lekkere lunches met het hele team en niet te vergeten: het pendelen! Hoogstwaarschijnlijk een grote opluchting om niet meer tussen bezwete mensen te moeten staan op een overvolle bus. Of tegen tien kilometer per uur naar huis te rijden door ellenlange files.
Maar je mist natuurlijk pas iets als het er plots niet meer is. En dat kan met het pendelen ook weleens het geval zijn. Je beseft het misschien niet bewust, maar je woon-werkverkeer is meer dan alleen maar onderweg zijn.
Pendelen zorgt in eerste instantie voor een mentale scheiding tussen werk en privé. Op kantoor sluit je je computer af, stap je in de auto of op de bus en kom je thuis waar je gezin centraal staat. Valt die rit weg? Dan verdwijnt ook meteen de scheiding en ben je sneller geneigd om mails te beantwoorden tijden de lunch, of nog even door te werken als de kinderen in bed liggen.
Bovendien bereid je jezelf onderweg voor op wat je te wachten staat. Terwijl je naar het werk gaat, maak je misschien een korte to do-lijst in je hoofd. Vertrek je weer naar huis, dan denk je al na welke maaltijd je gaat bereiden. Of welke serie je straks gaat bingewatchen.
Over de hele wereld bedraagt de gemiddelde reistijd naar het werk 38 minuten. Enkele reis. Dat levert je dus veel ‘tussendoor’-tijd op. De ene leest een boek, de andere luistert naar een podcast of speelt een spelletje. Maar er zijn er ook die de hele weg niets doen, en zich simpelweg een beetje vervelen.
Dat is helemaal zo slecht nog niet, want als je je verveelt, wordt er een netwerk in je hersenen geactiveerd dat geassocieerd wordt met het dwalen van gedachten. En dat dwalen kan je juist heel wat originele ideeën opleveren. Reflecteren, zoals het ook wel genoemd wordt, is vooral ’s avonds nuttig. Als je werkdag erop zit.
Sommige mensen gebruiken die ‘tussendoor’-tijd ook gewoon heel nuttig. Een ontbijtje in de wagen als je in de file staat of nog wat mailtjes beantwoorden op de trein. Als je elke dag je reistijd gebruikt voor zulke zaken, mis je structuur als het pendelen wegvalt.
Wie dat pendelen mist, hoeft gelukkig niet te treuren. Met een paar simpele trucjes kun je opnieuw structuur in je dag brengen. Het meest logische is om een werkschema op te stellen, waarbij je je dag indeelt in werkblokken, en momenten om te ontspannen. Wat ook kan helpen, is je kantoor in een aparte kamer inrichten en doen alsof je elke dag naar het werk gaat. Ontbijten, je klaarmaken, een mooie outfit aantrekken, je gezinsleden vaarwelzeggen en je ‘opsluiten’ in je nieuwe kantoor. Of sluit de werkdag af met een drankje onder collega’s, via videocall weliswaar. Nieuwe gewoontes kweken, daar gaat het om.
(dt/em) - Bron: BBC
3 juni 2020Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!
Duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen, zoals carpooling en de fiets, winnen terrein.
Volgens onderzoek zijn er 3 types van thuiswerkers te onderscheiden… Welk type ben jij? En hoe ga je dan best te werk?
Tot 400 kilometer: zo veel file staat er soms tijdens een regenachtige ochtendspits. Toch zijn er efficiënte remedies, al moet de werkgever meewillen.
De meerderheid van de Belgen is vandaag de dag niet uit z’n auto te krijgen, maar kent ook de alternatieven onvoldoende.
Of je nu fietst, rijdt of het openbaar vervoer neemt, je werkgever komt bijna altijd voor een deel tussen in je pendelkosten. Welke voorwaarden zijn er?
Ruim 85% van de Limburgers gebruikt regelmatig de auto om naar het werk te gaan. Dat is veel meer dan elders in het land.
Niet elke job is even veilig en in sommige gevallen is je job door de onveilige werkomstandigheden zelfs ronduit gevaarlijk. Een gevarenpremie kan je hiervoor financieel vergoeden.
Kris en Hans werken al enkele jaren bij De Lijn als buschauffeur en teamcoach.