“Zowel binnen als buiten onze organisatie merken we hoe belangrijk motivatie is”, vertelt content marketeer Jolien Nulens. “Motivatie komt vandaag echter niet altijd positief in beeld. Denk maar aan fenomenen als quiet quitting, waarbij medewerkers net voldoende werk verrichten en hun motivatie zienderogen zakt.”
Bij Bright Plus vroegen ze zich af: klopt dat beeld wel? Om een beter beeld te krijgen, voerden ze in samenwerking met onderzoeksbureau iVOX en motivatie-expert Hermina Van Coillie een onderzoek bij 1.300 Belgen.
Quiet quitting: is gewoon je werk doen goed genoeg?
De vragenlijst werd gebaseerd op de zelfdeterminatie-theorie, die high en low quality onderscheidt.
Bij high quality-motivatie voer je taken uit omdat je ze leuk, interessant of zinvol vindt. Bij low quality-motivatie werk je vanuit externe dwang, zoals een promotie of een beloning, of omdat je jezelf dit oplegt, bijvoorbeeld uit schuld of schaamte. Zelfs je droomjob heeft minder leuke taken. Toch doe je ze, omdat je inziet dat ze zinvol en belangrijk zijn. Ook dat is high quality-motivatie en draagt bij tot jouw welzijn.
Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test
“Iedereen heeft drie universele basisbehoeften die je makkelijk kan onthouden als ABC”, vertelt Jolien.
“A staat voor autonomie, wat betekent dat je inspraak krijgt of achter de genomen beslissingen staat. Daarnaast is de B van belongingness of verbinding belangrijk. Je wilt authentieke connecties creëren. Kies daarom steeds voor een goede fit met het team en de bedrijfswaarden. Binnen Bright Plus vertaalt die verbinding zich bijvoorbeeld in talloze events, teambuildings of zelfs gezelschapsspelletjes tijdens de middagpauze. Tot slot is er de C van competentie: je wilt goed zijn in je job en kunnen groeien in een veilige werkomgeving. Zijn deze drie behoeften vervuld? Dan boost dit jouw high quality-motivatie.”
Jolien geeft graag nog een laatste tip mee: “Zorg voor een job die je zinvol vindt. Of het nu gaat om schitterende salesresultaten boeken, complexe problemen oplossen of jouw team ondersteunen: zolang het maar betekenis heeft voor jou. Zo zet jij alvast de eerste stappen naar een mooie carrière en ben jij ook op lange termijn optimaal gemotiveerd.”
Extra: Helft (jonge) Belgen wil meer zinvol werk
Mirte Poelmans, sinds drie maanden aan de slag als junior marketing officer bij Bright Plus, vertelt wat haar motiveert.
“Ik wil me op mijn gemak voelen bij een bedrijf. Ik mocht het team tijdens het sollicitatieproces ontmoeten en kreeg meteen een goed gevoel. De bedrijfswaarden en -cultuur sloten aan bij die van mij: open communicatie, positiviteit en een persoonlijke aanpak. Daarnaast kwam het takenpakket overeen met mijn interesses en mijn doel om ervaring op te doen in marketing."
"De combinatie van de werksfeer, de collega’s en het afwisselende takenpakket zorgt ervoor dat ik gemotiveerd ben en graag naar mijn werk vertrek. Dat ik elke dag bijleer, geeft me nog meer voldoening.”
Werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?
(Gianni Van Asbroeck) - Bron: Go for happy Magazine
21 december 2022Dankzij het Bright Young Grads-programma kun je als laatstejaarsstudent meteen een contract scoren tijdens een vierdaagse masterclass.
Annelies en David worden door het gespecialiseerde bureau Bright Plus al enkele jaren op projectbasis ingezet bij klanten. En ze zouden het niet anders willen.
Welzijn op het werk gaat over heel wat. Bright Plus vertaalde het in een allround high five-beleid.
In ons land is een contract van onbepaalde duur de norm, maar het kan ook anders. Zoals bij Jennifer Huvaere, die recent koos voor een freelance bestaan.
Ga jij binnenkort voor de eerste keer op sollicitatiegesprek? Maar zit je nog met heel wat vragen en twijfels? Geen zorgen!
Het geluk zit vaak in de kleine dingen, ook op de werkvloer. Bij Bright Plus vroegen ze aan de collega’s wat die kleine werkgelukjes voor hen betekenen.
Plezier is een factor die op de werkvloer niet mag ontbreken. Heb je een positieve kijk op je job? Ontdek hier enkele tips om jouw werkplezier te vergroten.
Als verzamelterm voor ondersteunende jobs op kantoor is de term assistant niet meer van deze tijd. Linda Cappelle suggereert een nieuwe functietitel...
Het beroep van assistant is toe aan een positieve PR-campagne. De functie is de afgelopen jaren helemaal veranderd.