8 signalen dat jij de meest gehate collega bent
Aan de hand van deze 8 signalen achterhaal je of jij misschien wel de meest gehate collega van het bedrijf bent.
Mensen die klagen, verminderen hun stress omdat zij een manier proberen te vinden om hun ongenoegen te uiten, oppert Michel Piedfort, loopbaanbegeleider bij Algida. “In marketing zijn ze blij met klachten. Als hr zijn je werknemers je klanten”, zo stelt hij.
Wie klaagt, vraag om hulp, klinkt het. ”Ga daarom als hr of leidinggevende na wat jij als organisatie kunt doen. Wat kun jij je werknemer bieden zodat hij of zij minder te klagen heeft”, stelt Piedfort. “Is het antwoord ‘niets’ en moet men de situatie maar aanvaarden zoals ze is, probeer je medewerkers dan anders naar deze omstandigheden te laten kijken.” Een interessante manier is om de problemen te kaderen vanuit de werkgever. “Zo kunnen werknemers makkelijker begrijpen waarom iets moeilijk of niet veranderd kan worden. Dit geeft vaak meer duidelijkheid.”
Ontdek: Wat zijn de voornaamste kantoorklachten?
In organisaties waar men nooit klaagt, kan er een vals veiligheidsgevoel zijn. “Zijn er echt geen problemen of durft men zijn mening niet meer te geven?", oppert Piedfort. “In het laatste geval hebben mensen afgehaakt. Ze staan mogelijk al met één been buiten je bedrijf omdat ze naar een andere job uitkijken.”
Wat doe je tenslotte met die collega die altijd klaagt? “Als leidinggevende kun je hen daar gerust mee confronteren”, stelt hij. “Ik was vroeger ook een klager. Nu vind ik het jammer dat mijn leidinggevende nooit een opmerking hierover heeft gegeven”, stelt hij. “De grote problemen in een bedrijf kan een individu vaak niet oplossen en het is ook zijn of haar taak niet. Men kan wél leren om anders met die problemen om te gaan en ze los te laten.”
Tips: Hoe ga je om met negatieve collega’s?
(William Visterin)
29 december 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Aan de hand van deze 8 signalen achterhaal je of jij misschien wel de meest gehate collega van het bedrijf bent.
Het ontwerp van een kantoor heeft directe invloed op het moreel van de medewerkers. Hoe kan je mensen makkelijker met elkaar laten samenwerken?
Licht- en luchtkwaliteit: dat blijken de voornaamste bronnen te zijn van klachten op het werk. Maar liefst een op de drie personeelsleden heeft last van te droge of vervuilde lucht op kantoor.
Je werkt hard, maar er lijkt alleen maar extra werk (vaak van anderen) en geen loon bij te komen. Laat jij over je heen lopen?
Iedereen kan wel eens een slechte dag hebben, maar sommige collega’s neigen toch meer naar lui dan naar een tijdelijke dip. Hoe pak je dat aan?
Dajo De Prins kijkt kritisch naar de hele gelukindustrie die werkende mensen zou moeten bijbrengen hoe ze zichzelf gelukkiger kunnen maken.
Ben jij tevreden op en met je werk? Hopelijk wel. Maar voel je je ook geëngageerd en vind je je werk ook zinvol? En wat doet je baas hieraan?
Werk je om te leven, of leef je om te werken? Je job heeft een grote invloed op je geluksgevoel. Reden te meer om met een fijn gevoel naar je werk te gaan!
Last van stress door de werkdruk? Of pijn in de schouder omdat je de hele dag dezelfde beweging moet doen? Dan is acupunctuur een mogelijke oplossing.