Bankpersoneel is minst betrokken
Misschien ligt het aan de sfeer na de grote bankencrisis, maar bankpersoneel voelt zich het minst betrokken bij zijn job.
Door ‘ja’ te zeggen, maak je ruimte voor communicatie en mogelijkheden. Het betekent geenszins dat je over je heen laat lopen. Integendeel: ‘ja’ zeggen is net heel assertief.
Maar opgelet: zeg niet ‘ja’ op alles. Wie dat doet, komt al gauw als erg toegeeflijk over. Een dergelijke persoon is maar weinig overtuigd van eigen kunnen. Zijn eigen meningen en wensen doen er minder toe en in de omgang zal hij zich gemakkelijk laten wegdrukken. Hoed je dus om niet te veel ‘ja’ te zeggen. Zo’n persoon is bang om minder waardering te krijgen wanneer hij zich verzet tegen de gevestigde waarden. Hij laat niet blijken waarvoor hij staat.
Toch zijn nog altijd veel mensen bang om ‘ja’ te zeggen. Je zal er écht niet minder assertief door lijken en omstanders zullen je niet slap gaan vinden als je zo gemakkelijk instemt. Akkoord: een manager krijgt misschien wel het etiket opgeplakt van “laisez-faire” als hij steeds ‘ja’ zegt. Maar over het algemeen genomen zorgt ‘ja’ voor vooruitgang, terwijl ‘nee’ stagnatie in de hand werkt. ‘Ja’ heeft met andere woorden een stimulerend effect op de communicatie.
Neem nu het voorbeeld van een telefoongesprek. In een normaal face-to-face gesprek laat je via oogcontact en gebaren zien dat je je gesprekspartner hoort. In een telefoongesprek vult het woordje ‘ja’ deze taak in. Je geeft er mee aan dat je herkent wat de ander zegt, en zorgt er zo voor dat het gesprek wordt verder gezet. Het is niet voor niets dat hiervoor het woord ‘ja’ wordt gebruikt. In elke situatie heeft ‘ja’ een bevorderende werking. Indien u daarentegen ‘nee’ zou zeggen, gooi je alle deuren dicht.
In vele gevallen hoef je echter niet álles te aanvaarden. Er bestaat ook nog altijd zoiets als een gulden middenweg. Je kan bijvoorbeeld beslissen om samen te werken. Luister in ieder geval aandachtig naar wat de ander te vertellen heeft, en uit op basis daarvan jouw mening. Vergeet ook niet de drijfveren van jouw ‘ja’ (of ‘nee’) te verhelderen. Zo blijft de communicatie open.
Tot slot: iemand die regelmatig ‘ja’ durft te zeggen, wordt al gauw als veel positiever, vriendelijker en communicatiever ingeschat. Begin daarom met ‘ja’ te zeggen. Het biedt je duidelijke perspectieven voor het vervolg.
(jn)
7 december 2011Misschien ligt het aan de sfeer na de grote bankencrisis, maar bankpersoneel voelt zich het minst betrokken bij zijn job.
Wie dacht dat weinig slapen en veel uren kloppen, de sleutels tot succes zijn, heeft het mis. Hard werken op kortere momenten, dàt maakt het verschil.
'Boek mij gratis voor één dag. U zult zien dat ik het waard ben.' Met die mededeling op zijn website hoopt Miel Van Opstal uit Lier aan een job te raken. Zijn idee is zo'n succes dat de site enkele uren na de lancering al crashte.
In Griekenland en Italië worden regeringen van technocraten opgezet. Een regering van technocraten bestaat uit ministers gekozen om hun vakbekwaamheid.
Wil je kans maken op die promotie, dan kom je best zo verzorgd mogelijk voor de dag. Want ja, uiterlijk is belangrijk in het bedrijfsleven.
Slecht nieuws breng je best rechttoe, rechtaan. Maar veel boodschappers zien op tegen hun taak en maken de wonde zo nodeloos groter. “En te beleefd zijn, kan een averechts effect hebben”, waarschuwt professor Luuk Van Waes (UA).
Medewerkers van de Vlaamse overheid krijgen jaarlijks de kans om via een vragenlijst hun leidinggevenden anoniem te evalueren.
De nachtmerrie van elke ja-knikker is 'neen' leren zeggen. Hoe kan je dit antwoord best gebruiken zonder je baan te verliezen?
Een werkgever mag communiceren over het eventuele vertrek of ontslag van een medewerker. Maar die informatie moet ook minimaal blijven!