Uit het oog, uit het hart? Minder vriendschap op de werkvloer
Uit het oog, uit het hart? Ruim één op de vier werknemers (26%) heeft tegenwoordig een minder hechte band met zijn of haar collega’s.
Op vrijdag een functioneringsgesprek met je manager, en twee dagen later met diezelfde persoon – dan weliswaar in de rol van vriend – gezellig brunchen op een zonnige zondagvoormiddag. Dat ene akkefietje op het werk zal ongetwijfeld de revue passeren, gevolgd door een luchtige ‘geef me het zout eens door’ en ‘hoe gaat het met de kinderen?’. Heel eerlijk? Zoiets werkt niet.
De relatiedynamiek die jullie voorheen hadden, zal volledig veranderen. Vriendschap gaat namelijk uit van gelijkheid, terwijl werkrelaties staan voor hiërarchie. In jullie nieuwe rollen van ‘baas’ en ‘ondergeschikte’ is het praktisch onmogelijk om dezelfde losse gesprekken te voeren en flauwe grappen met elkaar uit te halen.
Lees ook: Werken voor een vriend? Opgelet voor deze valkuilen
Bovendien weet jouw vriend nu ook tot op de cent hoeveel jij verdient. Dat veroorzaakt spanningen. En daar gaat een vriendschap aan kapot. Heb jij het ervoor over om een vriend te verliezen in ruil voor een job onder het bewind van een leidinggevende waarmee je het goed kan (of kon) vinden?
Onaangename telefoontjes plegen, werknemers ontslaan, prestaties evalueren, mensen aanspreken op ongepast gedrag ... Het behoort allemaal tot het takenpakket van een manager. Het is nooit aangenaam om de slechtnieuwsbrenger te zijn, laat staan wanneer iemand die je nauw aan het hart ligt tegenover je staat.
Helaas is er op de werkvloer geen plaats voor vriendjespolitiek: ook die oude kameraad moet op het matje geroepen worden wanneer hij of zij de functie niet naar behoren uitvoert. Vervelend, en niet meteen gunstig voor jullie privérelatie. Het is net die belangenvermenging die leidinggevenden er vaak van weerhoudt om die ene werknemer te voorzien van de nodige negatieve feedback. En dat is allesbehalve professioneel.
Ontdek: Uit het oog, uit het hart? Minder vriendschap op de werkvloer
Je kent je baas al van in de kleuterklas. Hij of zij heeft je misschien zelfs al eens na een zware avond naar huis gebracht. Of je een bezoekje gebracht toen je ziek in bed lag. Je baas heeft je meegemaakt tijdens je hoogtepunten, maar ook toen je in de diepste dalen zat. Dan hoef je toch geen goede indruk meer te maken, toch?
Da’s net het grote gevaar van WFAOM: er bestaat geen honeymoon phase waarin zowel de werknemer als de leidinggevende een positief beeld van zichzelf probeert neer te zetten. Nochtans is prestatiedruk af en toe wel nodig om telkens opnieuw gemotiveerd aan de werkdag te beginnen.
Lees ook: Heb jij vertrouwen in jouw leidinggevende?
Stel jezelf eens deze confronterende, maar broodnodige vraag: ben je écht geschikt voor de job, of lijkt het je gewoon wel wat omdat je onder de laagdrempelige vleugels van je oude vriend terecht komt? Beschik je eigenlijk wel over de juiste vaardigheden? Pas je in het profiel dat het bedrijf zoekt?
Laat je niet misleiden door de verleidelijke werknemer-leidinggevenderelatie: werkgeluk bekom je niet alleen door aangename collega’s, maar ook door het behalen van werkdoelen.
Webinar: Wat kan je zélf doen voor jouw werkgeluk?
(ZINNIG) - Bron: LinkedIn
29 september 2023Uit het oog, uit het hart? Ruim één op de vier werknemers (26%) heeft tegenwoordig een minder hechte band met zijn of haar collega’s.
Je komt op het werk al eens “frenemies” tegen. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen en... hoe pak je ze aan?
Werken voor een vriend klinkt verleidelijk. Maar vriendschappen kunnen snel ingewikkeld worden zodra je collega’s wordt.
In een werkomgeving krijg je vaak te maken met heel wat diverse persoonlijkheden waar je soms even moet aan wennen. Hoe ga je bv. om met een té directe collega?
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.
Je eenzaam voelen op het werk kan een flinke impact hebben op je prestaties en je gezondheid. Hoe zorg je ervoor dat je kan verbinden met collega's en écht deel uit kan maken van het team?
Nu we meer flexibel werken dan pakweg vijf jaar geleden, vindt ruim de helft van de Vlamingen de lunchpauze nog belangrijker dan vroeger...
Hoe bouw je meer veerkracht op, zodat je uitdagingen kunt aanpakken zonder negatieve weerslag? Het antwoord vind je wellicht in deze tips.
Wie denkt aan carrière maken, denkt vaak aan opklimmen naar een managementpositie. Maar dat klopt vaak niet...