Dresscode op kantoor wordt informeler: wat mag (niet)?
Ga jij graag in jeans werken? Goed nieuws! Informele kledij wordt steeds vaker als gewoon beschouwd op kantoor. Maar hoe ver mag je daar juist in gaan?
Hoewel casual kledij steeds vaker aanvaard wordt op de werkvloer, voorzien heel wat bedrijven toch een uniforme dresscode. Deze, vaak stilzwijgende kledingvoorschriften, zorgen ervoor dat je professioneel en zakelijk overkomt bij klanten en zakenrelaties. Niet onbelangrijk want een goede eerste indruk maakt vaak het verschil.
Maar wat als je toch meer jezelf kunt zijn met je favoriete rode sneakers, hippe hoodie, trendy man bun of zeer casual afgewassen jeansbroek? Gewoon doen! Het doet jou naar de buitenwereld toe alleen maar succesvoller overkomen.
Extra: Hoe casual gekleed kun je gaan werken?
Voor sommigen kan dit dan wel wat onprofessioneel of zelfs onvolwassen overkomen, toch blijkt uit onderzoek van de Harvard Business School dat mensen effectief succesvoller ingeschat worden als ze zich bewust naast de algemeen geldende dresscode neerleggen. Met andere woorden: wie tijdens de werkuren op vestimentair vlak wat rebels is, moet wel zoveel zelfvertrouwen en succes hebben dat hij of zij er gewoon geen rekening mee hoeft te houden.
Ontdek... 10 jobs waarin het niet uitmaakt welke kleren je draagt
Dit fenomeen, het zogenaamde Red Sneakers Effect, kan ook jouw vestimentaire houvast zijn in tijden van corona. Zo hoef je als telewerker ’s ochtends niet meer te twijfelen over je dresscode: kies gewoon de outfit waarin je helemaal jezelf kunt zijn en waarmee je professioneel kunt knallen.
Maar verknal het niet: overdaad schaadt! En heb je een ochtendlijke Zoomsessie? Bedenk dan dat een trendy man/woman bun een uitstekend alternatief kan zijn voor jouw gezellige net-uit-bed-look…
Lees ook: Kan de werkgever jou een dresscode opleggen?
(fd/mr)
6 april 2021Ga jij graag in jeans werken? Goed nieuws! Informele kledij wordt steeds vaker als gewoon beschouwd op kantoor. Maar hoe ver mag je daar juist in gaan?
In alle (eerste) contacten is je visuele boodschap enorm belangrijk. Carrièrecoach Heidi Deblaere geeft tips voor een succesvolle presentatie van jezelf!
In sommige gevallen kan een persoon die zich niet conform kleedt, gepercipieerd worden als iemand met een hogere status, aldus een Amerikaanse studie.
Het dragen van de juiste kleding is een belangrijk onderdeel van een sollicitatiegesprek. Daarom: volgende tips van Robin Hendriks (Schulte).
Heerlijk, die zomer! Maar als het kwik pakweg voorbij 25 graden klimt, is het niet altijd makkelijk om een geschikte outfit te vinden voor op kantoor.
Geen zin om je elke dag uit te dossen om naar het werk te gaan? Wel, je kunt natuurlijk ook altijd kiezen voor de casual look. Maar hoe ver mag je daarin gaan?
Een eerste indruk maken, is belangrijk en kan je slechts 1 keer
Als werknemer kun je maar best verzorgd en netjes voor de dag komen. Maar kan je werkgever jou verplichten om een dresscode te volgen?
De kleren maken de man, of vrouw… ook tijdens de werkuren. Maar niet bij elk beroep hoort een universele dresscode of praktisch uniform.