Steeds meer bedrijven engageren zich voor een goed doel
Bedrijven willen iets terugdoen voor de samenleving. Maar welk goed doel moet jij voor je bedrijf kiezen? Want er is keuze te over.
In totaal gaat het om ongeveer 320 miljoen euro (subsidies, sponsoring en monopolierente) die jaarlijks vanuit de Nationale Loterij naar de maatschappij terugvloeit. Ruim 185 miljoen euro gaat terug onder de vorm van subsidies. Met dat bedrag wordt de Nationale Loterij wel eens als “de grootste mecenas van België” omschreven. Feitelijk zijn het uiteraard de spelers die deze financiële steun aan projecten (goede doelen) mogelijk maken.
De Nationale Loterij houdt hiermee ook een traditie in stand. “Al sinds 1934 zorgen we voor de ondersteuning en begeleiding van organisaties met een humanitair, sociaal, sportief, cultureel of wetenschappelijk doel”, zo vertelt Chris Luypaert, één van de verantwoordelijken voor Subsidy Management, en die zelf overigens al zowat 44 jaar bij de Nationale Loterij actief is.
Het sociaal rendement is ook één van de historische bestaansredenen van loterijen. Een kleine en vrijwillige inzet van veel mensen kan voor een grote solidariteit zorgen en maatschappelijk een verschil maken. Denk maar aan armenhuizen in de late middeleeuwen of de heropbouw na de overstromingen in Ruisbroek in een recenter verleden.
De herverdeling van de winst behoort tot de kerntaken van de Nationale Loterij. “Het is door de wet bepaald”, beaamt Chris. “27,4 procent van het te verdelen subsidiebedrag vloeit meteen naar de Gemeenschappen”, stelt ze. Hiermee spreekt ze alvast het (verkeerde) idee tegen dat de Nationale Loterij uitsluitend federale projecten ondersteunt.
De rest van het bedrag gaat wel naar verenigingen die representatief zijn voor heel het land. Denk hierbij aan organisaties als Child Focus, de Koning Boudewijnstichting, het Belgisch Olympisch Interfederaaal Comité (BOIC) en het Belgian Paraympic Committee (BPC), het Belgische Rode Kruis (beide taalvleugels), het Paleis voor Schone Kunsten Brussel (Bozar), het Antigifcentrum, Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK), Europalia, Auschwitz in gedachtenis, projecten die kaderen in het nationaal prestige en ook vele andere begunstigden.
Op die manier komt een waaier aan projecten aan bod in tal van domeinen: van ontwikkelingssamenwerking, rampenfonds, (top)sport, strijd tegen de armoede en dakloosheid, tot maatschappelijke integratie en participatie. “De subsidies die we jaarlijks aan de Gemeenschappen storten, versterken overigens nog die diversiteit: ouderenzorg, welzijn voor personen met een beperking, buitengewoon onderwijs, jeugd en sport, gezinnen, toerisme”, aldus Chris.
De meeste van de goede doelen die ondersteund worden, zijn er zich nog niet genoeg bewust van dat het feitelijk de speler is die de weldoener is. Dat bewustzijn willen we zeker vergroten, stelt Roland Louski, verantwoordelijk voor Regulatory Affairs bij de Nationale Loterij.
Los hiervan wil de Nationale Loterij haar spelers ook een stem geven. “Wij houden bijvoorbeeld een impactstudie waarbij we peilen naar de voorkeur van de speler voor de aard van het goede doel dat hij of zij wil steunen”, vertelt Chris. “Daaruit weten we dat een speler ook graag wat meer impact en inspraak krijgt.”
Daarom wil de Loterij de spelers in de toekomst nog meer betrekken bij de verdeling van de winst. “Een instrument om de betrokkenheid te vergroten hierbij is onze Lottery Club die intussen al meer dan 280.000 inschrijvingen kent.”
De herverdeling past perfect in het beleid rond CSR of Corporate Social Responsibility bij de Nationale Loterij, waarvoor de organisatie onlangs een werkgroep oprichtte met vertegenwoordigers van diverse afdelingen. “Op die manier komen ook de medewerkers in contact met CSR-zaken. Je merkt dat dit een groot verschil maakt”, stelt Roland.
Ook duurzaamheid is hierbij een belangrijk element. Dat gaat van minder papierverbruik en co2-uitstoot tot betrokkenheid van medewerkers bij maatschappelijke initiatieven. “En laat ons ook de gedachte centraal stellen dat we de consument, onze spelers, zo goed mogelijk willen beschermen en vertrouwen willen geven in het veilig en verantwoord spelen. Ook dàt valt onder CSR”, aldus Roland.
CSR heeft tenslotte ook impact op toekomstige medewerkers. “Je merkt ook dat het profiel van de sollicitant verandert”, besluit Roland. “Mensen, en vaak ook jonge mensen, willen meer dan ooit werken voor een bedrijf met een doel en een visie. Een werkgever die ook daadwerkelijk bijdraagt aan een betere maatschappij.”
(as)
16 maart 2018Bedrijven willen iets terugdoen voor de samenleving. Maar welk goed doel moet jij voor je bedrijf kiezen? Want er is keuze te over.
Het invoeren van een zogenaamd rollenmodel maakt deel uit van een opmerkelijke cultuuromwenteling bij de Nationale Loterij. Sofie Nolmans vertelt ...
Ruim 60 plaatsen voor jobstudenten bieden ze elke zomer bij de Nationale Loterij. Doorheen het school- en academiejaar verwelkomen ze ook stagiairs.
Bedrijven worden geconfronteerd met een snel veranderende wereld. Hun diversiteitsbeleid is steeds meer een afspiegeling van de maatschappij.
In een nieuwe job zijn de eerste honderd dagen cruciaal. Bij de Nationale Loterij nemen ze de opvang van nieuwkomers ter harte ...
De campagnes van de Nationale Loterij zijn gekenmerkt en gekend door een unieke, toegankelijke stijl en veel humor. Bénédicte Lobelle licht toe ...
Hij staat vier jaar aan het roer van de Nationale Loterij. Met CEO Jannie Haek praten we over zijn parcours, de uitdagingen, concurrentie enzovoort.
Midas is een vrachtwagenchauffeur in hart en nieren, vandaag deelt hij zijn passie als instructeur bij VDAB.
Thuiswerk zit in de lift, en dat in alle sectoren. Ook in de bouwsector kan je thuiswerken, maar uiteraard niet altijd en overal. Geen thuiswerk op de bouwwerf, maar toch...