Met de fiets naar het werk: de pro’s en contra’s
Met de zomer in aantocht kan je eindelijk dat goede voornemen voor dit jaar in de praktijk brengen: naar het werk fietsen. De pro's en contra's.
Onderzoeksleider Eric Morris, professor stadsplanning aan de Clemson University, concludeert dat er een duidelijk verschil is tussen het geluksniveau bij fietsers en andere weggebruikers. Zo is er zelfs al een merkbaar verschil tussen een autobestuurder en een passagier.
Bus- en treinreizigers komen als het minst gelukkig uit het onderzoek. Morris denkt dat dit te wijten is aan het feit dat vooral pendelaars het openbaar vervoer gebruiken om naar het werk te reizen, iets wat hun enthousiasme voor de rit doet dalen.
Wat maakt fietsers dan precies gelukkiger? De keuze voor de tweewieler gebeurt sowieso bewuster. Fietsers zijn bij gevolg enthousiaster over hun vervoersmiddel. Ook zijn fietsers gemiddeld jonger en verkeren ze in een goede fysieke conditie. Zich met de fiets verplaatsen kan ook ervaren worden als een aerobische oefening. Dit zorgt niet alleen voor een betere conditie, maar ook voor een betere weerstand tegen ziektes en zorgt algemeen voor een beter en dus positiever gevoel.
Iets waar Bike to Work de afgelopen jaren de vruchten van geplukt heeft. Het programma ondersteunt werkgevers bij het stimuleren van hun werknemers om naar het werk te fietsen. Na vijf jaar telt Bike to Work ruim 24.000 fietsers, die dagelijks gemiddeld 17,6 kilometer afleggen.
Volgens Dieter Snauwaert, Bike to Work-coördinator bij de Fietsersbond, tonen deze cijfers aan dat fietsen naar het werk enorm in de lift zit. "Nieuwe ontwikkelingen als de elektrische fiets, de fietsvergoeding, verbeterde fietskleding en -infrastructuur zullen de fiets verder stimuleren."
Morris merkt wel op dat de meerwaarde van het fietsgebruik breder moet worden ingeschat dan enkel de lichamelijke voordelen en de transportkeuze. Deze studie levert ook inzichten die kunnen bijdragen tot een verbetering van het openbaar vervoer.
Zo leert het onderzoek dat het voor een optimale dienstverlening niet enkel belangrijk is om aan snelheid en intervallen te denken, maar ook aan de emotionele beleving van de gebruiker. “Een beter inzicht in het verband tussen het transportmiddel en het emotionele welzijn van de reiziger kan een leidraad bieden om het bestaande vervoersaanbod te verfijnen, prioriteiten aan te reiken voor investeringen en correcte inschattingen te maken van de kosten en baten van verplaatsingen.”
Kiezen voor de fiets, lijkt dus de boodschap. Al zullen treinreizigers én fietsers waarschijnlijk wel een schommelend geluksniveau ervaren tijdens een zoveelste Belgische regenbui.
(sjv)
6 oktober 2014Met de zomer in aantocht kan je eindelijk dat goede voornemen voor dit jaar in de praktijk brengen: naar het werk fietsen. De pro's en contra's.
We vroegen aan Emad Tyar Abush (34) uit Leuven hoeveel hij maandelijks verdient ...
Je moet niet het hele woon-werktraject met de fiets afleggen om van een fietsvergoeding te kunnen genieten.
Betaalt je werkgever je een fietsvergoeding van maximaal 0,35 euro per kilometer dan moet je er geen belastingen of sociale lasten op betalen.
Misschien is ook jouw werkgever met je gezondheid en welzijn begaan, en wil hij je een bedrijfsfiets cadeau doen? Dat kan!
Jobat geeft enkele handige tips om fit te blijven op het werk. Ideaal voor wie zich suf voelt na een lange werkdag en geen zin meer heeft om te sporten!
Het maandelijkse bedrag van je pensioen wordt bepaald door het loon dat je tijdens je loopbaan ontvangen hebt én het aantal jaren dat je gewerkt hebt.
In steeds meer bedrijven heb je als medewerker de kans om in te stappen in een cafetariaplan. Wat zijn de voordelen van zo'n plan?
Welke sector gebruikt ChatGPT het meest? En vooral: waarvoor?