Woon-werk & reisvergoeding
Vorige

1 van 67

Volgende
Volgend artikel:

Mobiliteit woon-werkverkeer en thuiswerk anno 2024: de cijfers

Waarom je best fietsend naar je werk kan

Bike to Work, het initiatief van de Fietsersbond en zijn Franstalige zusterorganisatie GRACQ, bestaat vijf jaar en is populairder dan ooit. Niet verwonderlijk, want volgens een recent onderzoek dat uitging van de Clemson University in de VS zijn fietsers een stuk gelukkiger dan gebruikers van andere vervoersmiddelen.
#

Onderzoeksleider Eric Morris, professor stadsplanning aan de Clemson University, concludeert dat er een duidelijk verschil is tussen het geluksniveau bij fietsers en andere weggebruikers. Zo is er zelfs al een merkbaar verschil tussen een autobestuurder en een passagier.

Meest/minst gelukkig

Bus- en treinreizigers komen als het minst gelukkig uit het onderzoek. Morris denkt dat dit te wijten is aan het feit dat vooral pendelaars het openbaar vervoer gebruiken om naar het werk te reizen, iets wat hun enthousiasme voor de rit doet dalen.

Wat maakt fietsers dan precies gelukkiger? De keuze voor de tweewieler gebeurt sowieso bewuster. Fietsers zijn bij gevolg enthousiaster over hun vervoersmiddel. Ook zijn fietsers gemiddeld jonger en verkeren ze in een goede fysieke conditie. Zich met de fiets verplaatsen kan ook ervaren worden als een aerobische oefening. Dit zorgt niet alleen voor een betere conditie, maar ook voor een betere weerstand tegen ziektes en zorgt algemeen voor een beter en dus positiever gevoel.

Bike to Work

Iets waar Bike to Work de afgelopen jaren de vruchten van geplukt heeft. Het programma ondersteunt werkgevers bij het stimuleren van hun werknemers om naar het werk te fietsen. Na vijf jaar telt Bike to Work ruim 24.000 fietsers, die dagelijks gemiddeld 17,6 kilometer afleggen.

Volgens Dieter Snauwaert, Bike to Work-coördinator bij de Fietsersbond, tonen deze cijfers aan dat fietsen naar het werk enorm in de lift zit. "Nieuwe ontwikkelingen als de elektrische fiets, de fietsvergoeding, verbeterde fietskleding en -infrastructuur zullen de fiets verder stimuleren."

Emotionele beleving

Morris merkt wel op dat de meerwaarde van het fietsgebruik breder moet worden ingeschat dan enkel de lichamelijke voordelen en de transportkeuze. Deze studie levert ook inzichten die kunnen bijdragen tot een verbetering van het openbaar vervoer.

Zo leert het onderzoek dat het voor een optimale dienstverlening niet enkel belangrijk is om aan snelheid en intervallen te denken, maar ook aan de emotionele beleving van de gebruiker. “Een beter inzicht in het verband tussen het transportmiddel en het emotionele welzijn van de reiziger kan een leidraad bieden om het bestaande vervoersaanbod te verfijnen, prioriteiten aan te reiken voor investeringen en correcte inschattingen te maken van de kosten en baten van verplaatsingen.”

Kiezen voor de fiets, lijkt dus de boodschap. Al zullen treinreizigers én fietsers waarschijnlijk wel een schommelend geluksniveau ervaren tijdens een zoveelste Belgische regenbui.

(sjv) 

6 oktober 2014
Anderen bekeken ook