Schoenen Torfs is ‘Beste Werkplek’ van Europa
Belgische bedrijven maken een goede beurt op de Europese uitreiking rond Great Place to Work. Schoenen Torfs staat zelfs bovenaan de lijst.
In hun jaarlijks onderzoek om tot het Best Workplace-certificaat te komen, staan bij het Great Place to Work Institute vijf categorieën centraal: enerzijds trots (op je eigen inbreng, je team en je werkgever) en kameraadschap, met onder meer teamgeest en samenwerking. Anderzijds geloofwaardigheid, respect en eerlijkheid. Deze elementen maken het verschil.
Het opvallendste verschil tussen werkgevers zit in geloofwaardigheid, respect en eerlijkheid, de vertrouwensrelatie dus. Als de pandemie iets heeft aangetoond, dan is het dat vertrouwen de basis blijft voor succes. Beste werkgevers – de zogenaamde Best Workplaces – investeren in de relatie met hun medewerkers door aandacht en het goede voorbeeld te geven. Beste werkgevers halen een zogenaamde trust-index van 88 procent, bij andere werkgevers is dat 63 procent.
Twijfelt iemand, na alles wat we dit jaar hebben meegemaakt, nog aan het belang van goede communicatie? Beste werkgevers hebben een goed doordachte communicatiestrategie die antwoorden geeft en onzekerheid wegneemt. Bij hen voelt bijvoorbeeld 87 procent van de medewerkers zich goed geïnformeerd over belangrijke zaken of veranderingen, bij de andere werkgevers is dat 64 procent.
In tijden van COVID kijken managers vaak naar de korte termijn en soms vallen initiatieven rond opleiding en ontwikkeling dan uit de boot. Maar bij de beste werkgevers kreeg 89 procent van de medewerkers een opleiding aangeboden, bij andere werkgevers is dat maar 61 procent.
Well-being was dit jaar een topprioriteit. De beste werkgevers zijn er goed in geslaagd een veilige werkomgeving te creëren die ruimte biedt voor een persoonlijke benadering, ondanks de onzekerheid en de vervaagde grenzen tussen werk en privé door de pandemie. Bij de beste werkgevers vindt 88 procent het psychologisch en emotioneel een gezonde plek om te werken, bij de andere is dat slechts 60 procent.
Zeker in crisistijden kunnen kleine zaken het verschil maken. Van ‘hoe gaat het?’-telefoontjes tot video-updates van de CEO. Van ontbijt tot aperitief. Van boxen die bij medewerkers thuis worden geleverd om appreciatie te tonen voor hun harde werk tot Spotify-lijsten en tv- en radiozenders die werden opgericht. Connectie met collega’s en polsen naar hun welzijn, bleek essentieel.
IT-bedrijven EASI, Protime en Axxes bij de kleinere bedrijven. Uitzendbureau Accent en vervolgens Het Poetsbureau en uitvaartspecialist DELA bij de grote bedrijven. Dat zijn de winnaars bij de Best Workplaces in België voor 2021. Het is het resultaat van het onderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd door het Great Place to Work Institute Belgium in samenwerking met Vlerick Business School en Jobat. De resultaten zijn als vanouds grotendeels gebaseerd op de mening van de werknemers bij de betrokken bedrijven.
Het onderzoek voor 2021 gebeurde in volle COVID-19-periode. Dirk Buyens, professor human resources aan Vlerick Business School, bevestigt dat die crisis een impact had op de resultaten. “Enerzijds slaagden heel wat organisaties erin om het vertrouwen te versterken. Ondanks de moeilijke tijden konden ze aan hun werknemers tonen dat ze er als werkgever voor hen waren. Dat was vooral bij de kleine en middelgrote ondernemingen het geval”, stelt hij. “Anderzijds bleek het voor sommige organisaties dan weer erg moeilijk om met iedereen de connectie te behouden.”
(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine
29 april 2021Belgische bedrijven maken een goede beurt op de Europese uitreiking rond Great Place to Work. Schoenen Torfs staat zelfs bovenaan de lijst.
Het is de vraag van 1 miljoen: wat maakt een organisatie een geweldige ‘plek’ om te (gaan) werken? Terwijl andere gewoon een werkgever blijven...
Meer dan zeven op tien werknemers (70,6%) heeft een vriendschappelijke band met zijn of haar collega’s. En er zijn nog méér cijfers...
Wie zijn de winnaars bij de Best Workplaces voor België voor 2021? Ontdek het hier!
A Great Place to Work: deze officiële erkenning ontving Fluvius dit jaar. Terecht? We spraken met technieker Davy Van de putte.
Bedrijven proberen zichzelf als merk te positioneren naar hun (toekomstige) werknemers met als doel om met hen betrokken te zijn. De trends daarbij?
Waarin blinken de beste werkplekken uit? Deze vier elementen maken het verschil tussen een gewone, goede werkplek of de beste werkplek.
Steeds meer bedrijven zijn gecertifieerd als ‘geweldige werkgever’. ‘Best Workplace’ word je echter niet zomaar. Waarin onderscheiden de beste werkgevers zich?
Artificiële intelligentie en slimme robots zijn al lang geen sciencefiction meer. Wat is de impact op de arbeidsmarkt? Welke jobs zijn futureproof?