Kan ik een groenere bedrijfswagen vragen om meer te verdienen?
"Sinds de CO2-taks op bedrijfswagens verdien ik netto minder. Kan ik een ‘groenere’ wagen vragen?"
Naast omvang en luxe is het grote verschil dat de koerier zijn wagen niet voor privégebruik mee naar huis mag nemen. Na zijn dienst laat hij de wagen achter op de parking van het bedrijf.
Vaak zijn bedrijfswagens een combinatie van beide: inzetbaar voor werk en privé. Een consultant bezoekt met zijn bedrijfswagen klanten, maar haalt er ook de kinderen mee van school. In België rijden ongeveer 512.000 zulke wagens rond. De helft van de managers heeft een statuswagen.
Dat België zoveel bedrijfswagens telt, komt omdat ze fiscaal interessant zijn. De werkgever kan de kosten deels fiscaal inbrengen, de werknemer wordt enkel belast op het zogenaamde ‘voordeel van alle aard’, wat veel lager ligt dan het werkelijke voordeel. Wie een bedrijfswagen heeft, hoeft zich namelijk ook geen zorgen te maken over tankbeurten, onderhoud, taksen enzovoort.
Wie wagens zegt, zegt vervuiling. Zo ook bij bedrijfswagens. Al hebben die het voordeel gemiddeld slechts vier jaar gebruikt te worden. Oudere, en doorgaans meer vervuilende modellen, worden dus vrij snel vervangen door nieuwe, meer ‘groene’ wagens. Zeker nu het voordeel van alle aard niet langer afhangt van de fiscale pk’s maar van de CO2-uitstoot. Hoe minder CO2 je bedrijfswagen uitstoot, hoe meer je netto van je loon overhoudt.
Ook voor de werkgever speelt de CO2-uitstoot een rol. Die bepaalt in welke mate hij de kosten van een bedrijfswagen fiscaal kan inbrengen. Benzinewagens met weinig CO2 zijn hier uiteraard in het voordeel.
Wat ook een verschil maakt, is hoever je van je werk woont. Voor werkgevers die verder dan 25 kilometer van kantoor wonen, is het belastbare voordeel groter dan voor wie dichterbij het werk woont.
Wie een bedrijfswagen krijgt aangeboden, doet er wel goed aan een kleine rekenoefening te maken. Een vertegenwoordiger die jaarlijks 60.000 kilometer afmaalt met zijn privéwagen kan via onkostenvergoedingen (voor de gereden kilometers, red.) soms meer voordeel doen dan door met een bedrijfswagen te rijden.
Dit is vooral zo als de vergoeding per kilometer hoog is, als de werknemers zeer veel kilometers aflegt, en als het om een relatief goedkope wagen gaat. In de praktijk zal de werkgever vaak toch aandringen om een bedrijfswagen te gebruiken. Zo blijft het verhaal ook voor hem financieel interessant.
18 november 2010Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
"Sinds de CO2-taks op bedrijfswagens verdien ik netto minder. Kan ik een ‘groenere’ wagen vragen?"
De voordelen van een bedrijfswagen zijn onweerstaanbaar. Dit is waarom bedrijfswagens zo populair zijn.
De RSZ beschouwt het voordeel voor het persoonlijk en privégebruik van een bedrijfswagen (of een tankkaart) niet als loon.
Wanda zet haar passie in voor het welzijn van Brusselaars: “Je maakt impact”
We zetten enkele tips voor (nieuwe) boeken op een rijtje. Die hebben naar goede gewoonte met werk te maken, al wil die link weleens vervagen...
Met een studentenjob verdien je extra zakgeld terwijl je studeert. Maar hoe zit het met je recht op het Groeipakket wanneer je werkt?
Artificiële intelligentie, elektrificatie en automatisatie. Ingenieurs en techniekers bij CNH Industrial krijgen heel wat hoogtechnologische innovaties voor de kiezen.
Of je nu wel of niet je droomjob uitoefent: het kan nooit kwaad om af en toe eens te reflecteren en je loopbaan grondig onder de loep te nemen...
Sinds eind 2022 kunnen werknemers ervoor kiezen hun vijfdaagse werkweek in te korten tot 4 dagen. Maar nu blijkt dat de nieuwe regeling nauwelijks aanslaat...