Moet ik RSZ betalen op mijn bedrijfswagen?
De RSZ beschouwt het voordeel voor het persoonlijk en privégebruik van een bedrijfswagen (of een tankkaart) niet als loon.
Naast omvang en luxe is het grote verschil dat de koerier zijn wagen niet voor privégebruik mee naar huis mag nemen. Na zijn dienst laat hij de wagen achter op de parking van het bedrijf.
Vaak zijn bedrijfswagens een combinatie van beide: inzetbaar voor werk en privé. Een consultant bezoekt met zijn bedrijfswagen klanten, maar haalt er ook de kinderen mee van school. In België rijden ongeveer 512.000 zulke wagens rond. De helft van de managers heeft een statuswagen.
Dat België zoveel bedrijfswagens telt, komt omdat ze fiscaal interessant zijn. De werkgever kan de kosten deels fiscaal inbrengen, de werknemer wordt enkel belast op het zogenaamde ‘voordeel van alle aard’, wat veel lager ligt dan het werkelijke voordeel. Wie een bedrijfswagen heeft, hoeft zich namelijk ook geen zorgen te maken over tankbeurten, onderhoud, taksen enzovoort.
Wie wagens zegt, zegt vervuiling. Zo ook bij bedrijfswagens. Al hebben die het voordeel gemiddeld slechts vier jaar gebruikt te worden. Oudere, en doorgaans meer vervuilende modellen, worden dus vrij snel vervangen door nieuwe, meer ‘groene’ wagens. Zeker nu het voordeel van alle aard niet langer afhangt van de fiscale pk’s maar van de CO2-uitstoot. Hoe minder CO2 je bedrijfswagen uitstoot, hoe meer je netto van je loon overhoudt.
Ook voor de werkgever speelt de CO2-uitstoot een rol. Die bepaalt in welke mate hij de kosten van een bedrijfswagen fiscaal kan inbrengen. Benzinewagens met weinig CO2 zijn hier uiteraard in het voordeel.
Wat ook een verschil maakt, is hoever je van je werk woont. Voor werkgevers die verder dan 25 kilometer van kantoor wonen, is het belastbare voordeel groter dan voor wie dichterbij het werk woont.
Wie een bedrijfswagen krijgt aangeboden, doet er wel goed aan een kleine rekenoefening te maken. Een vertegenwoordiger die jaarlijks 60.000 kilometer afmaalt met zijn privéwagen kan via onkostenvergoedingen (voor de gereden kilometers, red.) soms meer voordeel doen dan door met een bedrijfswagen te rijden.
Dit is vooral zo als de vergoeding per kilometer hoog is, als de werknemers zeer veel kilometers aflegt, en als het om een relatief goedkope wagen gaat. In de praktijk zal de werkgever vaak toch aandringen om een bedrijfswagen te gebruiken. Zo blijft het verhaal ook voor hem financieel interessant.
18 november 2010De RSZ beschouwt het voordeel voor het persoonlijk en privégebruik van een bedrijfswagen (of een tankkaart) niet als loon.
"Sinds de CO2-taks op bedrijfswagens verdien ik netto minder. Kan ik een ‘groenere’ wagen vragen?"
De voordelen van een bedrijfswagen zijn onweerstaanbaar. Dit is waarom bedrijfswagens zo populair zijn.
Nemen robots en technologie binnenkort het transportmagazijn over...?
Een computer en een internetverbinding zijn deze dagen even onmisbaar als een wasmachine of een ijskast. Je bedrijf kan er bovendien aan meebetalen.
Op 24 april organiseert Jobat in de Lamot in Mechelen een jobbeurs. We vroegen aan organisatoren en standhouders waarom deze jobbeurs een bezoekje verdient!
Heeft het zin om jarenlang op de schoolbanken te zitten? Toch wel, zo blijkt. Een overzicht...
De hoogste werkzaamheidsgraad in Europa vinden we in IJsland, gevolgd door Nederland en Zweden. En waar staat België?
Show me the money! Of toch eerder iets anders? Wie van job verandert, doet dat niet altijd om alleen maar meer geld te verdienen...