Bazen
Vorige

1 van 499

Volgende
Volgend artikel:

Hoe vaak presteer jij overuren?

Waarom haat jij je werk en wat kan je baas eraan doen?

Ga jij iedere ochtend met de grootste tegenzin naar het werk? Steeds meer werknemers voelen zich minder gewaardeerd, zijn overwerkt, niet tevreden en minder betrokken bij hun werk. Dat komt onder meer door het gebrek aan de volgende zaken bij de meeste bedrijven …
#

Een wereldwijde survey van consultingbureau The Energy Project bij 12.115 werknemers toonde aan dat de meeste werkgevers de volgende cruciale zaken niet aanbieden op het werk:

"Dit heb ik NIET op mijn werk …"

  • Tijd om creatief of strategisch na te denken: 70 procent
  • De mogelijkheid om zich te focussen op één ding tegelijk: 66 procent
  • Voldoende kansen om te doen wat je het liefste doet: 60 procent
  • Het gevoel krijgen dat men betekenisvol en belangrijk werk verricht: 50 procent
  • Zich verbonden voelen met de missie van het bedrijf: 50 procent
  • Een gemeenschapsgevoel ervaren: 49 procent
  • De mogelijkheid om bij te leren en te groeien: 48 procent
  • De mogelijkheid om te doen waar je het beste in bent: 47 procent
  • De kans krijgen om je taken te organiseren: 46 procent
  • Een gevoel van algemene positieve energie: 45 procent
  • Begrip van hoe men succesvol kan zijn: 43 procent
  • De mogelijkheid om werk en privéleven goed te combineren: 40 procent
  • De mogelijkheid om je los te koppelen van je werk: 40 procent
  • Het gevoel dat je volledig jezelf kan zijn: 40 procent

Kernbehoeftes

Uit een andere enquête van The Energy Project bij ruim 20.000 werknemers blijkt dat mensen zich meer tevreden voelen en productiever zijn wanneer werkgevers aan deze vier kernbehoeftes tegemoet komen:

1. Fysiek 

Werknemers hebben nood aan pauzes zodat ze kunnen herbronnen. Zo zijn mensen 30 procent aandachtiger, 50 procent creatiever en voelen ze zich 46 procent gezonder wanneer ze elke 90 minuten een korte pauze kunnen nemen.

2. Emotioneel 

Vooral steun door de directe leidinggevende stellen werknemers op prijs. Werknemers die zich gesteund voelen door hun supervisor zijn maar liefst 1,3 keer meer geneigd om bij de werkgever te blijven en voelen zich 67 procent meer geëngageerd.

3. Mentaal 

Daarnaast blijkt de mogelijkheid om zich op belangrijke taken te focussen en zich onafhankelijk te voelen, erg cruciaal. De (weinig) werknemers die beweerden dat ze zich op hun werk op één ding tegelijk konden concentreren, voelen zich 50 procent meer betrokken bij hun werk.

4. Spiritueel 

Dat je werk een zekere zin en betekenis heeft, blijkt tot slot voor vele werknemers erg belangrijk. Daardoor zijn ze driemaal meer geneigd om bij het bedrijf te blijven werken. Bovendien wordt hun jobtevredenheid en engagement maar liefst verdubbeld.

Kortom, werkgevers die deze kernbehoeftes vervullen hebben de meest tevreden, geëngageerde én gelukkige werknemers. Je baas weet wat hem/haar te doen staat!

(nm) – Bron: Express.be & Nytimes.com 

19 juni 2014