In een paar klikken heb je online een prachtige kerstkaart gemaakt. Eentje met een foto van het gezin, een grappig citaat of een traditionele kerstwens. Het enige wat je dan nog moet doen, is je ontwerp opslaan en mailen naar al de mensen die je prettige feestdagen wilt wensen. Handig, toch?
Het is geen geheim dat het leven zich alsmaar meer online afspeelt. De belastingaangifte, bankoverschrijvingen, kleren shoppen, kerstcadeautjes kopen. Er bestaan tal van websites die het leven gewoon veel makkelijker maken. Waar we vroeger op de fiets sprongen om de handgeschreven kerstkaarten in de brievenbussen te stoppen, verzenden we nu alles per mail. Dan is de grote vraag: is de fiets überhaupt nog nodig?
Absoluut. Zelfs al regelen we alles vanuit huis en laten we zoveel mogelijk aan huis bezorgen, de efficiënte en duurzame uitlevering van die bestellingen wordt alsmaar belangrijker. Vooral in grote steden denkt men steeds harder na over manieren om het aantal vervuilende wagens en brommende scooters tot een minimum te beperken. Het perfecte alternatief? De fiets natuurlijk. Maaltijden worden nu al steeds vaker bezorgd met de fiets. Maar de mogelijkheden zijn eigenlijk veel uitgebreider.
De fietskoeriers zijn niet alleen een zegen voor wie online shopt. Ook voor oudere mensen kunnen de trappers heel wat betekenen. Denk maar aan het bezorgen van medicijnen, zeker wanneer iemand slecht ter been is en moeilijk tot in de apotheek geraakt. Zelfs maaltijden kunnen in principe door een fietskoerier bezorgd worden.
Er lopen nu ook al experimenten – en dan vooral bij de noorderburen – waarbij fietskoeriers uitgeleende bibboeken ophalen en weer netjes én op tijd terugbrengen naar de bibliotheek. Ook dat betekent extra comfort voor de ouderen. Zo kunnen zij blijven genieten van een portie leesvoer, zonder zich daarvoor in duizend bochten te moeten wringen.
Eén ding is zeker: fietskoeriers zijn een duurzaam, milieuvriendelijk, betrouwbaar en efficiënt alternatief. De wereld mag dan wel drastisch veranderen, fietsers zullen altijd in het straatbeeld te zien blijven. Is het niet om de pakjes van Zalando of Bol.com te leveren, dan wel om binnenkort met een winkeltas vol boodschappen voor de deur te staan.
(dt/em) - Bron: Duurzaamheidskompas.nl
17 januari 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen aan 9 belangrijke Brusselse werkgevers om enkele hardnekkige vooroordelen over werken in Brussel tegen het licht te houden...
Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
Een taxi bestellen via Uber of Lyft, op vakantie met Airbnb, schoonmaken via Helpling en een maaltijd via Deliveroo: wat is de invloed?
Oude ambachtelijke beroepen die aan het uitsterven waren en vroeger ‘te min’ werden bevonden, zijn nu weer helemaal hip.
Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!
“Drie kwart van de verkochte fietsen zijn elektrisch. Maar de meest voorkomende herstellingen zijn nog altijd dezelfde”, vertelt Siebe, die ook flink wat leasinggebruikers tot zijn klanten mag rekenen.
We vroegen aan Koen (34) uit Gent hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Wat is de meest onderwezen vreemde taal in het algemeen en in het beroepsonderwijs in de EU?
Hey, young graduate! Weet jij al welke soorten vorming, training en opleiding er bestaan voor wie pas de werkvloer betreedt?