Heb jij een propere werkplek?
39 procent van de werknemers geeft aan dat de hygiëne op de werkvloer te wensen overlaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Wetten van de Werkvloer.
Albert Einstein, Steve Jobs en Mark Zuckerberg hebben twee dingen gemeen: een geniaal brein en een rommelig bureau. Zij zijn dus het perfecte bewijs dat wat rommel echt geen kwaad kan, en dit is waarom.
Wie een rommelig bureau heeft, voelt zich vaak schuldig. Maar dat is nergens voor nodig. Volgens Eric Abrahamson en David Freedman, auteurs van het boek ‘A Perfect Mess’ doen mensen die heel netjes zijn er gemiddeld 36 procent langer over om dingen te zoeken dan de slordige vossen. De reden? Door de chaos gaan mensen op zoek naar het essentiële.
Een rommelig bureau staat trouwens niet altijd synoniem voor wanorde, integendeel! Meestal liggen de belangrijkste papieren bovenaan. De minder belangrijke paperassen legt hij of zij onderaan de papierberg. De slordige vos weet dus wel van aanpakken.
Je verliest minimaal één uur per week – in het slechtste geval één uur per dag – aan het doorspitten van al je spullen. Mensen die hun bureau graag op orde stellen, hebben meer tijd nodig om te zoeken, maar ook om op te ruimen.
Schrijfgerei netjes ordenen, dossiers klasseren, koffietassen en glazen afwassen… Als je je focust op een opgeruimd bureau, verspil je dus kostbare tijd en energie. En die energie stop je beter in je to do’s.
Een paar pennen, een stapel papieren, post-its hier en daar, al die prikkels geven je creativiteit een serieuze boost. Je hersenen worden getriggerd om meer na te denken, waardoor je problemen sneller en inventiever oplost.
Hou je het liever netjes en heeft elk voorwerp een vaste plek? Dan kan dat juist ten koste gaan van je creativiteit. Ja, een opgeruimd bureau ziet er misschien mooier uit, maar je hersenen krijgen minder prikkels te verwerken en worden dus ook minder uitgedaagd om briljante ideeën te bedenken. Een beetje chaos is dus dik oké.
Een bureau verklapt precies hoe je in elkaar zit. Hou je het netjes? Dan is de kans groot dat je simpelweg wilt voldoen aan de maatschappelijke normen. Je ruimt op omdat het zo hoort. Laat je liever je bureau wat rommelig achter? Dan trek je je helemaal niets aan van de zogenoemde standaarden en ben je meer geneigd je eigen pad te volgen.
Je hebt een briljant idee, je schrijft het op een klein papiertje en even later ben je het kwijt. Het ligt niet tussen de grote papierberg, niet onder je bureau, niet in de lade en al helemaal niet in de prullenmand. Herkenbaar? Overdrijf niet in de rommel die je creëert. Het mag je misschien productiever en creatiever maken, maar als je bureau té rommelig is, wordt het eerder een last dan een meerwaarde.
(dt/em)
28 juli 202039 procent van de werknemers geeft aan dat de hygiëne op de werkvloer te wensen overlaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Wetten van de Werkvloer.
Ooit al het lef gehad om je toetsenbord op je werk om te draaien? Best niet doen. Op een toetsenbord zitten namelijk meer bacteriën dan op een toiletbril.
"Neem per uur een time-out van vijf minuten"
In de vakantieperiode gunt iedereen zijn ijverige collega's een welverdiend verlof. Als 'overblijver' moet je er dan wel de problemen van hun afwezigheid bijnemen.
Gezonde en gelukkige medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal voor een organisatie. Ziehier de pijlers voor een proactief wellbeingbeleid.
Het is erg belangrijker om je werk te kunnen doen op een plek waar je je helemaal thuis voelt. Alleen dan kun je het beste van jezelf geven.
Er is een tijd vóór en ná corona. Ook op de werkvloer. Gaat het om iets tijdelijks? Of wordt dit het nieuwe normaal?
Vrienden op sociale netwerksites als Facebook en LinkedIn die je niet goed kent, kunnen in de zoektocht naar een nieuwe job nuttiger zijn dan echte vrienden of kennissen. Dat zegt Mark Granovetter van de Stanford University.
Profielen die zowel commercieel als technisch zijn, blijken hardnekkige knelpuntberoepen. Al lijkt de combinatie niet altijd evident...