Sociale media
Vorige

1 van 180

Volgende
Volgend artikel:

Wat mag je over je werkgever op sociale media zetten?

Waarom bel-angst jongeren parten speelt

Belangst jongeren
Veel jongeren hebben bel-angst. Ze vinden het eng om te telefoneren en sturen daarom sneller een berichtje via Messenger of WhatsApp. Maar in hun latere job zullen ze geregeld moeten bellen. “Het is een vaardigheid die ze zich moeten aanleren.”

Dat jongeren niet meer gewend zijn om te bellen, is een vaststelling bij hogeschool PXL en meer bepaald hun opleidingshoofd communicatiemanagement Hervé Van de Weyer. “Het is een bevinding die we oppikken uit de dagelijkse praktijk. Studenten deden twee jaar geleden ook een onderzoek naar hun belgedrag. Daaruit bleek het fenomeen al.”

Extra: De 10 beste tools om te videobellen

Buiten comfortzone

Jongeren zijn vandaag de dag actief op sociale media, maar die sociale media zorgen er net voor dat jongeren niet meer bellen. “Hun comfortzone is vooral berichten sturen via Messenger of WhatsApp”, weet Van de Weyer.

“Ze hebben allemaal een smartphone, en soms zelfs een vrij dure, in hun achterzak zitten. Ze gebruiken die om te chatten of te surfen, maar helaas niet meer om te bellen. Het ligt buiten hun comfortzone. Ze zullen zo’n telefoongesprek dan extra goed voorbereiden. Of soms zullen ze nog eerder een boodschap inspreken en die dan versturen, nadat ze die eerst zelf hebben beluisterd”, stelt hij.

Onwennigheid speelt mee. Of gewoon het feit dat jongeren dat bellen niet meer gewend zijn. Maar in welke job ook: op bepaalde momenten – van verkoop tot bespreking – zal je telefonisch in gesprek moeten gaan. "Jongeren leren dat beter wel, want later in het werkveld zullen ze inderdaad regelmatig moeten telefoneren. Ze zullen het zich moeten aanleren."

Lees ook: De 10 geboden van mobiele etiquette op het werk

(William Visterin)

24 december 2021

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook