Hoe omgaan met persoonlijke telefoongesprekken op het werk?
Vertoont jouw collega irritant belgedrag? Waar loopt het mis en bezondig je je er zelf ook aan? Overloop de checklist!
Dat jongeren niet meer gewend zijn om te bellen, is een vaststelling bij hogeschool PXL en meer bepaald hun opleidingshoofd communicatiemanagement Hervé Van de Weyer. “Het is een bevinding die we oppikken uit de dagelijkse praktijk. Studenten deden twee jaar geleden ook een onderzoek naar hun belgedrag. Daaruit bleek het fenomeen al.”
Extra: De 10 beste tools om te videobellen
Jongeren zijn vandaag de dag actief op sociale media, maar die sociale media zorgen er net voor dat jongeren niet meer bellen. “Hun comfortzone is vooral berichten sturen via Messenger of WhatsApp”, weet Van de Weyer.
“Ze hebben allemaal een smartphone, en soms zelfs een vrij dure, in hun achterzak zitten. Ze gebruiken die om te chatten of te surfen, maar helaas niet meer om te bellen. Het ligt buiten hun comfortzone. Ze zullen zo’n telefoongesprek dan extra goed voorbereiden. Of soms zullen ze nog eerder een boodschap inspreken en die dan versturen, nadat ze die eerst zelf hebben beluisterd”, stelt hij.
Onwennigheid speelt mee. Of gewoon het feit dat jongeren dat bellen niet meer gewend zijn. Maar in welke job ook: op bepaalde momenten – van verkoop tot bespreking – zal je telefonisch in gesprek moeten gaan. "Jongeren leren dat beter wel, want later in het werkveld zullen ze inderdaad regelmatig moeten telefoneren. Ze zullen het zich moeten aanleren."
Lees ook: De 10 geboden van mobiele etiquette op het werk
(William Visterin)
24 december 2021Vertoont jouw collega irritant belgedrag? Waar loopt het mis en bezondig je je er zelf ook aan? Overloop de checklist!
Een gezellig onderonsje, een presentatie of een strategische verandering? Het kan allemaal online.
Onze smartphone is onze metgezel. We staan ermee op. En gaan ermee slapen. Het toestel is erg nuttig … maar gijzelt ons ook.
Het laatste wat je wilt is ’s avonds laat of in het weekend opgebeld worden door je baas, je collega of een klant. Maar niet iedereen is het daarmee eens.
Hoe graag je je collega’s ook ziet, soms denken ze niet na over hoe bepaalde gewoontes of handelingen bij jou en andere collega’s overkomen.
Weet je niet goed hoe je je moet gedragen tijdens een zakendiner? De regels van de etiquette gaan ook op tijdens zakenafspraken.
Voor velen onder ons is de behoefte aan vakantie sterker dan ooit. Maar het is natuurlijk pas vakantie als je echt relaxt en zoveel mogelijk ‘deconnecteert’.
Meetings vinden massaal op afstand plaats. Maar hoe pak je zulke online vergaderingen het best aan?
Een onderzoek bij 2.500 Britse kantoorwerkers toont aan dat 94 procent bij voorkeur via e-mail communiceert in plaats van te telefoneren.