Hoe is het om te werken bij een ethische bank?
Bepaalde banken maken van duurzaamheid en transparantie hun handelsmerk. Hoe vertalen de medewerkers die principes in hun dagelijkse job?
Julie Hoozee uit het kustdorp Duinbergen werkt voor Belfius met haar team van bedrijfsbankiers, de zogenoemde Corporate Bankers. Ze bezorgen financiële oplossingen voor West-Vlaamse bedrijven met een omzet van 25 miljoen tot zelfs een miljard euro per jaar. Een bedrijfsbankier is een spilfiguur die voortdurend praat en mailt met externe klanten en interne specialisten bij de bank, bijvoorbeeld kredietanalisten.
Een Corporate Banker lijkt wel een beetje een kameleon. Ze past zich aan naargelang de klant een kmo of een multinational is. Haar gesprekspartners variëren van CEO’s, operationele directeuren, personeelsverantwoordelijken, CFO’s, treasury managers, aankopers tot juristen.
Julie Hoozee legt uit: “In grote bedrijven tref je deze diverse specialisten aan. De hoeveelheid aan financiële producten neemt ook toe naargelang de omvang van het bedrijf. Een Corporate Banker praat over kredietverstrekking, bedrijfsobligaties, betalingsverkeer, optimalisering van loonpakketten, leasing of exportfinanciering.”
De producten waar de Corporate Banker dagelijks mee aan de slag gaat, zijn complex. Bovendien gaat het dikwijls om maatwerk. En in tegenstelling tot de burgers in de samenleving, werken slechts een beperkt aantal klanten met die producten. “Daarom kan je die oplossingen niet automatiseren of allemaal in een app activeren”, vertelt Julie. “De app en de gestandaardiseerde processen helpen om de administratie te vergemakkelijken, maar vervangen het persoonlijke contact niet.”
Corporate Bankers denken mee met de klant, reiken innovatieve ideeën aan, begeleiden hen bij strategische oefeningen of geven advies bij een overname. Die aanwezigheid en bereikbaarheid maken hen tot een echte partner voor de klant. Ze werken constant aan die relatie. “Elk bedrijf kent het telefoonnummer van haar bankier”, aldus Julie.
Een Corporate Banker is behoorlijk extravert en houdt van het klantencontact. Nieuwe connecties leggen hoort er vanzelfsprekend bij. “Er is veel ondernemend talent in West-Vlaanderen. Ik heb al veel nieuwe mensen uit die groep leren kennen”, lacht Julie. De bankiers in haar team beschikken over overtuigingskracht, weten mensen te inspireren en voeren discretie hoog in het vaandel. Toch tellen niet alleen relationele vaardigheden. Een bedrijfsbankier moet ook gedetailleerd werk afleveren, oog hebben voor opportuniteiten, over een goed inzicht beschikken en risicobewust zijn.
Julie gelooft rotsvast dat dit type functie blijft bestaan in de verre toekomst. De wereld is volatiel, onzeker en complex. “In zo’n context zorgen de persoonlijke begeleiding en het aanbod van creatieve zakelijke ideeën van een trouwe partner voor stabiliteit en houvast.”
(Gert Verlinden)
11 februari 2020Bepaalde banken maken van duurzaamheid en transparantie hun handelsmerk. Hoe vertalen de medewerkers die principes in hun dagelijkse job?
Customer journey expert. Het is een jobtitel die steeds meer opduikt. Zou de inhoud ervan even boeiend zijn als de titel klinkt?
Wij zochten uit in welke sectoren je het best verdient als schoolverlatende bediende.
Wie 30 jaar geleden in de banksector aan de slag ging, mocht zich opmaken voor een carrière achter dik gepanserd glas. Vandaag ziet een bankkantoor er echter totaal anders uit.
Eens je de juiste plek gevonden hebt, valt die puzzel op z’n plaats. Dat was zeker het geval voor Jana, Matthias en Paulien toen ze begonnen bij de Vlaamse overheid.
Hoe kun je als grote multinational toch een ‘familiegevoel’ kweken onder je werknemers? Bij foodgigant PepsiCo hebben ze die code gekraakt.
Wat doe je als je te maken hebt met ongewenst gedrag op de werkvloer? Of wanneer je er getuige van bent? Een overzicht...
Uit een recent onderzoek blijkt dat we steeds vaker onze vaste job, opleiding of pensioenuitkering combineren met een bijverdienste.
De term jobhoppen - vaak switchen van job - heeft een negatieve bijklank. “Maar voor jonge starters wegen de nadelen ervan niet op tegen de voordelen.”