Minder ziekteverzuim door betere hygiëne op kantoor
Een vuile werkplek zorgt vaak voor kortdurend ziekteverzuim van werknemers. Een betere hygiëne op het werk stimuleren, blijkt dus een must.
Het is snel gebeurd, één collega wordt ziek en de rest volgt in de komende weken. Het risico huist in de meest voorkomende kantoorspullen. Deze regelmatig schoonmaken is de oplossing. Maar welke objecten op kantoor dragen nu eigenlijk de meeste bacteriën?
We volgen je even mee door je kantoor en overlopen de broeihaarden:
Iedereen gebruikt de deur. Is de deur vaak gesloten, dan is de deurklink waarschijnlijk een van de grootste doorgeefsluizen van bacteriën in het kantoor. Schoonmaakploegen focussen daarom vaak op deuren, deurklinken en handvaten om ervoor te zorgen dat deze op zijn minst elke dag proper zijn.
Je bureau komt normaal gezien met de meest uiteenlopende zaken in contact. Een collega die erop komt leunen, je rust je armen erop, je niets er misschien wel eens op, je eet er soms aan … Op deze manier stapelen de microben zich op. Best elke dag je bureau even schoonmaken dus.
Ontdek: Waarom je beter niet eet aan je bureau
Snel inloggen op je computer… Heb je al eens tussen (of zelfs onder, als dat gaat) je toetsen gekeken? Kruimels, stof, haren … Je gebruikt deze vaak een hele dag door. De enige manier om hier een rampgebied te voorkomen, is door er regelmatig met een doek over te gaan of het eens deftig uit te reinigen.
Check: Toetsenbord vuiler dan toiletbril?
Wat klikken, wat slepen, alles wat je die dag hebt aangeraakt en verzameld hebt aan bacteriën, veeg je in principe af aan je linker- en rechtmuisknop.
Het is het begin van je werkdag, je wil nog even wat mensen terugbellen of afspraken checken. Je neemt de hoorn van je telefoon (of je haalt je smartphone boven) en je typt het nummer of je kiest je contact. Ondertussen laten je vingers bacteriën achter op je toetsen of op je scherm. Misschien heeft iemand anders je telefoon gebruikt of je gsm geleend, dan neem je deze bacteriën misschien op.
Maar daar stop het niet, natuurlijk. Het is een telefoon, dus je houdt er je oor tegen, je praat erin (je collega’s misschien ook als ze even snel je toestel willen gebruiken), en als je het niet gebruikt verzamelt het stof. Je mond verspreidt ondertussen bacteriën, je oren – hoe proper ze ook zijn – zullen net zo goed bacteriën achterlaten.
Gebruik je een gsm dan zit deze waarschijnlijk in je tas of je jaszak, waar het opnieuw stof en vuil verzamelt. Heel hygiënisch is dat niet. Op het einde van de dag of zelfs na je gesprek even met een doekje over je hoorn of scherm gaan, is niet overdreven.
Goed, je hebt je contact gebeld, maar hij of zij heeft je gevraagd om een document door te sturen. Je loopt naar de scanner en legt je document erop, waarna je de instructies op het apparaat ingeeft. Lijkt onschuldig, maar hoeveel mensen op je kantoor gebruiken dit toestel? Hoeveel zijn er vergeten hun handen te wassen? Was er misschien iemand ziek, die toch de scanner heeft gebruikt, en aan het hoesten was?
Scanners, kopieermachines en printers zijn een bacterieparadijs, omdat deze machines tijdens het schoonmaken vaak worden overgeslagen. Bacteriën zijn onzichtbare boosdoeners, niet iedereen denkt eraan om het instructiescherm of de knoppen van het kopieerapparaat of de scanner proper te maken.
Terwijl je documenten worden ingescand of uitgeprint, loop je even naar de waterkoker om een tas thee te maken. Een waterkoker wordt ook niet vaak uitgekuist, want het gaat om water… dat kookt, dat is niet vuil en je drinkt er ook niet rechtstreeks van. Dus wat is het probleem?
Veel mensen gebruiken de waterkoker, dus je zit weer met het handvat dat verschillende mensenhanden passeert. Zeker in de winter, dan kan een warme drank zeker smaken, maar mensen zijn dan ook vaker ziek. Misschien had iemand met een opkomend griepje zin in een opkikker in de vorm van een tas thee, en maakte deze persoon vlak voor jou gebruik van de waterkoker.
Verder is de waterkoker een van de warmste plekken op kantoor en dat vinden bacteriën ook wel fijn.
Voornamelijk dus pennen en potloden (hopen we). Het knabbelen op potloden en balpennen is een nerveuze tik van veel mensen. Sociaal als we zijn, lenen we vaak ondoordacht deze pennen en potloden uit aan onze collega’s. Onze mond is sowieso al een broeihaard aan bacteriën, als je dan ook nog eens ziek bent… je kan je er wel iets bij voorstellen.
Het maakt trouwens niet uit of je er al lang niet meer op gekauwd hebt. Bacteriën zijn hardnekkig. Laat je je balpen dus op je bureau liggen tijdens het weekend, dan kan het dus zijn dat je microben gewoon op maandag op je liggen te wachten.
Smakelijk!
BAH! Hoeveel bacteriën telt jouw bureau?
(sjv) - Bron: Viking Blog
6 maart 2019Een vuile werkplek zorgt vaak voor kortdurend ziekteverzuim van werknemers. Een betere hygiëne op het werk stimuleren, blijkt dus een must.
Eger jij je steeds meer aan je slordige collega's? Dan wordt het hoog tijd om subtiel te laten weten aan die vuilaards dat het zo niet langer kan …
Iedereen wordt weleens geconfronteerd met een bureau dat eruitziet als een slagveld. Maar sommige mensen maken het wel heel erg bont. De smerigste bureaus ?
39 procent van de werknemers geeft aan dat de hygiëne op de werkvloer te wensen overlaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Wetten van de Werkvloer.
Ooit al het lef gehad om je toetsenbord op je werk om te draaien? Best niet doen. Op een toetsenbord zitten namelijk meer bacteriën dan op een toiletbril.
Wanneer draagt airconditioning bij aan onze gezondheid, en wanneer niet?
Om zo goed mogelijk te werken, moet de relatie tussen collega’s dat ook zijn. Maar da's niet altijd zo. We schatten onszelf vaak beter in dan onze collega’s …
Bacteriën kan je niet zien. Gelukkig maar, want anders zou je niet meer gaan werken.
Leidinggevenden schatten de oorzaak van mentale problemen bij medewerkers vaak niet goed in. Die laatsten kunnen ook dikwijls niet bij hun overste terecht.