Agressie op het werk: de feiten
Af en toe verliezen werknemers of klanten hun gezond verstand, waardoor agressie de kop opsteekt. Agressie op het werk komt dan ook steeds vaker voor.
Hoewel het logischer zou zijn, is je verloning niet altijd evenredig met de werkdruk die daar tegenover staat. Vaak wordt het loon nog afgetoetst aan anciënniteit. Hoe langer in dienst, hoe meer je verdient. De ene sector voelt al beter aan dan de andere wat het beste werkt voor hun werknemers.
Welke sectoren doen het goed salaris-, werkdruk- en privélevengewijs?
Ben je actief in de media, de bouw en vastgoedontwikkeling? Dan is de kans groot dat je werkprivébalans overhoop ligt. Uit onderzoek blijkt dat 2/3de van de werknemers in deze sectoren het slachtoffer is van intimiderend gedrag op de werkvloer. Ze voelen ook druk om te werken als ze zich niet optimaal voelen. Hetzelfde geld voor de industrie en de gezondheidszorg. Hoge arbeidsverwachtingen en intensieve uren in ruil voor een relatief laag loon.
Geen goede evolutie. Vooral niet voor hun werkgevers, want de nieuwe generatie jonge werknemers hecht meer waarde aan hun werkprivébalans. Het zal dus moeilijker worden om hen aan het bedrijf te binden met deze onaangename voorwaarden.
De IT-sector doet het beter. Bij hen blijft de werkdruk – relatief – laag. Zowel binnen de web- en app development als pure IT en Telecom lijkt er veel meer rekening gehouden te worden met het welzijn en welbevinden van hun werknemers.
Ben je een vrouwelijke collega? Dan zal je over het algemeen meer werkdruk ervaren en te maken krijgen met hogere eisen, terwijl je ook nog eens meer geïntimideerd wordt tijdens het uitoefenen van je job. Uit het onderzoek blijkt dat veel vrouwen letterlijk ziek worden van hun werk.
Sector | Inbreuk op privéleven | Ziek door het werk | Intimidatie | Werkdruk score | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Apps, Internet, E-commerce | 13%
|
29%
|
43%
|
28%
|
2 | IT & Telecom | 15%
|
43%
|
33%
|
31%
|
3 | Overheid | 30%
|
33%
|
44%
|
36%
|
4 | Winkelbedrijf | 33%
|
50%
|
30%
|
38%
|
5 | Verzekeringen | 27%
|
54%
|
38%
|
40%
|
6 | Transport | 20%
|
60%
|
40%
|
40%
|
7 | Horeca en toerisme | 33%
|
50%
|
38%
|
40%
|
8 | Consulting | 33%
|
46%
|
43%
|
41%
|
9 | Groothandel | 25%
|
50%
|
50%
|
42%
|
10 | Non-profit | 57%
|
29%
|
43%
|
43%
|
11 | Chemie en energie | 25%
|
58%
|
50%
|
44%
|
12 | Farma | 33%
|
36%
|
64%
|
44%
|
13 | Financiële diensten | 38%
|
52%
|
46%
|
45%
|
14 | Gezondheidszorg | 43%
|
67%
|
29%
|
46%
|
15 | Industrie | 27%
|
57%
|
57%
|
47%
|
16 | Media | 30%
|
67%
|
78%
|
58%
|
17 | Bouw en onroerend goed | 71%
|
83%
|
67%
|
74%
|
Zit er een verandering aan te komen met de nieuwe generatie? Millennials (geboren tussen 1980 en 2000, nvdr.) waarderen hun werkprivébalans en zullen in de toekomst vaker kiezen voor bedrijven die investeren in het welzijn van hun werknemers en in mogelijkheden tot zelfontwikkeling en -ontplooiing. Wil je als bedrijf dat jong talent niet mislopen dan zullen veel bedrijven hun aanpak moeten bijsturen.
Welzijn is belangrijk, maar we gaan nog altijd werken voor een financiële verloning. Welke sectoren betalen het meest aan hun (loyale) werknemers? We vermelden ‘loyale’ omdat de meeste sectoren toch verwachten dat je er zo’n 10 jaar werkt alvorens je echt goed gaat verdienen.
Op de hoogste plek staan:
Sector | % meer dan 110.000 euro | Jaren werkervaring | |
---|---|---|---|
1 | Financiële diensten | 60%
|
12
|
2 | Advocatuur | 30%
|
11
|
3 | Verzekeringen | 30%
|
14
|
4 | Consulting | 26%
|
13
|
5 | Chemie en energie | 26%
|
14
|
6 | Farma | 26%
|
14
|
7 | IT en Telecom | 25%
|
15
|
8 | Apps, Internet en E-commerce | 23%
|
12
|
9 | Landbouw | 19%
|
12
|
10 | Recruitment | 19%
|
12
|
11 | Groothandel | 17%
|
15
|
12 | Transport | 17%
|
15
|
13 | Bouw en onroerend goed | 14%
|
14
|
14 | Industrie | 13%
|
15
|
15 | Media en communicatie | 13%
|
14
|
16 | Gezondheidszorg | 12%
|
15
|
17 | Winkelbedrijf | 8%
|
14
|
18 | Sport, cultuur en recreatie | 8%
|
14
|
19 | Horeca en toerisme | 7%
|
14
|
20 | Non-profit | 5%
|
17
|
21 | Overheid | 5%
|
17
|
Opvallend genoeg staat de overheid helemaal onderaan. Dat overheidsjobs veel betalen is een fabel. De verloning (van werknemers) kan daar amper de spuigaten uitlopen, want dit wordt gefinancierd door belastingbetalers. Aan de top durven er wel eens hogere salarissen op de bankrekeningen gestort worden, maar het is moeilijker en duurt vaak langer voor je er kan opklimmen.
Ambtenaren verdienen dan misschien wel minder. Hun werkprivébalans is wel meer een prioriteit dan in de andere sectoren. Er wordt meer geïnvesteerd in hun welzijn, ze worden minder geïntimideerd op het werk en ervaren minder werkdruk. Deze combinatie, samen met maatschappelijk relevant werk, zal meer jongeren aantrekken en loyalere werknemers creëren. Ook al verdienen ze iets minder.
Maar vooral de IT en internetsectoren komen als winnaars uit de bus. Zij scoren hoog op zowel financieel vlak als op het vlak van welzijn, werksfeer en werkdruk.
(sjv) - Bron: personeelsnet.nl
29 maart 2018Af en toe verliezen werknemers of klanten hun gezond verstand, waardoor agressie de kop opsteekt. Agressie op het werk komt dan ook steeds vaker voor.
De grootste effecten van de recente regeringsvoorstellen rond ‘werkbaar werk’ zouden vooral te merken zijn op het gebied van werktijden en vakantie.
Ben je een echte stresskip of -haan? Ren je van hier naar daar, maak je je vaak druk en dat allemaal zonder eens gas terug te nemen? 10 tips!
Het is aanlokkelijk voor werkgevers om de werkdruk voor iedereen een beetje te verhogen in plaats van extra werkkracht in te schakelen. De risico's hiervan?
10 tips die je helpen om je werkdruk te verlagen...
Een werkdag kan best druk en stresserend zijn. De kunst is als je thuis bent alles achter je te laten, en pas de dag erna opnieuw met je werk bezig te zijn.
Artificiële intelligentie duikt steeds vaker op bij rekrutering... Blijft menselijke input nog wel nodig in het wervingsproces?
Solliciteren op een vacature is business as usual. Maar een persoonlijke aanbeveling laat uiteraard een diepere indruk na. Daarom leer je best netwerken.
Werken bij het Service Center van CM Gezondheidsfonds: “Wat je doet heeft een impact. Je maakt een verschil”