Twee fouten en drie regels voor je kledij op kantoor
Of je dat nu wilt of niet: je kledij is op kantoor een van de eerste zaken waar jij op beoordeeld wordt. “Kleed je voor de job die je wilt, niet voor de job die je hebt.”
Het naleven van de opgelegde werketiquette zorgt voor productiviteit en een positieve werkcultuur. Dat leuke gevoel van ‘we zitten allemaal op dezelfde golflengte’ is een direct effect van een duidelijke en goed nageleefde werketiquette. Het niet-naleven zorgt dan weer voor frustratie. Stel jezelf de volgende vragen en je weet vanzelf of je je dagelijks aan de regels houdt.
Respect is het meest universele punt op de werketiquettelijst. Helder communiceren met een vleugje respect is de motor die de werkvloer doet draaien. Natuurlijk kom je collega’s tegen die van mening en waarden verschillen. Elk team bestaat nu eenmaal uit diverse schakels. Maar het minste wat je kan doen, is respect tonen.
Blijf daarom ook weg van roddels. Zagen en klagen over anderen zorgt voor een werksfeer in mineur. Behandel je iedereen met respect? Dan tik je sowieso al enkele punten aan rond werketiquette.
Beleefd zijn: 9 simpele tips
Stijlvol in kostuum, casual chic op hakken of in jeans met sneakers. Een dresscode is slechts een dresscode als de werkvloer ze ook daadwerkelijk opvolgt. Sommige bedrijven nemen de regels rond kledij op in hun arbeidsreglement om misverstanden te vermijden. Maar in de meeste organisaties is het een ongeschreven regel.
Als iedereen in je advocatenkantoor in pak en op hakken komt werken, zou het vreemd zijn als jij in jogging met ongewassen haar aan je bureau zit. De dresscode is soms ook het visitekaartje van de organisatie. Je daaraan houden zorgt voor het naleven van de etiquette.
Lees ook: Twee fouten en drie regels voor je kledij op kantoor
Stiptheid is nog zo’n cruciaal onderdeel van werketiquette. Bij glijdende werkuren is het natuurlijk een stuk moeilijker te controleren, maar een paar minuten vroeger of toch zeker op het startuur van je werkdag aankomen, is een must om de werketiquette te volgen. Ook in meetings met externe klanten of interne teamleden is stiptheid een teken van respect.
Heb je toch vertraging? Communiceer dat dan. Hoe je met stresssituaties omgaat en je rust kan bewaren, zegt veel over jezelf.
Je bureau en werkomgeving proper houden is opnieuw een vorm van respect voor de materialen die je van je werkgever krijgt. Je hoeft er absoluut niet van de vloer te kunnen eten, maar een opgeruimde werkplek zorgt voor innerlijke rust. Een klant die onverwachts binnenvalt op kantoor krijgt bovendien een goede indruk als alles netjes is. Positief voor jezelf en anderen.
Ruim je werkplek op en… krijg promotie
Veel bedrijven hanteren een hybride werkbeleid. Met andere woorden: we werken veel vaker online. Ook daar is de werketiquette van toepassing. De regels verdampen niet zomaar in de digitale sfeer. Toon respect in videovergaderingen, kleed je naar behoren (lees: geen pyjama!) en communiceer helder in chatberichten en e-mails. Offline en online werketiquette versterken elkaar!
Je gedragen volgens de werketiquette heeft niet alleen impact op jezelf, maar ook op het team. En zelfs op mensen buiten de organisatie. Het zorgt voor structuur, een fijn werkklimaat en een mooi uithangbord voor klanten. Observeer jezelf dus van tijd tot tijd: hou ik me aan de werketiquette? En zo niet: hoe kan ik (of de organisatie) aanpassingen maken om dat wél te doen? Een absolute meerwaarde voor de werkvloer.
Ontdek: Welke (soft) skills zijn vandaag het meest gevraagd?
(ZINNIG) – Bron: Stepstone
31 mei 2024Of je dat nu wilt of niet: je kledij is op kantoor een van de eerste zaken waar jij op beoordeeld wordt. “Kleed je voor de job die je wilt, niet voor de job die je hebt.”
Beleefd zijn lijkt soms niet meer van deze tijd, terwijl je er toch zoveel sympathieker door lijkt én er zoveel meer gedaan mee krijgt.
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
Vertoont jouw collega irritant belgedrag? Waar loopt het mis en bezondig je je er zelf ook aan? Overloop de checklist!
Erger jij je aan een e-mail vol spellingsfouten? Zorg dan in de eerste plaats dat je zelf een goede mail verstuurt. 25 ultieme tips!
Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…
LinkedIn deed onderzoek naar de meest gegeerde hard en soft skills. En daar kwam een opmerkelijke conclusie uit naar voren ... Tijd voor een lijstje!
Krijg of stuur jij naar hartenlust smileys of andere symbooltjes in je e-mails met collega’s of zakenrelaties? “Niet altijd een goed idee”, klinkt het.
Maken ordelijke medewerkers meer kans op een promotie? Of lijkt dat alleen maar zo? We graven dieper in de achterliggende redenen.