Hybride werknemers zijn gezonder: de cijfers
Voor heel wat werknemers is hybride werken het beste wat hen ooit kon overkomen... Wat zeggen de cijfers precies?
Een vakantiefoto, een schattige kindertekening, de vertrouwde snacks in de bureaulade, een leuke koffiemok of een favoriet plantje… Door je werkplek te personaliseren en zo om te vormen tot je eigen werkeiland voelt de werkplek soms echt aan als een tweede thuis. Zeker wanneer het goed klikt met de naaste collega’s waarmee je samen kunt praten, klagen (al dan niet subtiel), professionele successen vieren en zelfs wilde weekendplannen maken.
Meer nog: volgens onderzoek zou een vertrouwde werkomgeving zelfs voor een grotere tevredenheid en een hogere productiviteit én creativiteit zorgen.
Hybride werknemers zijn gezonder: de cijfers
Wanneer je van thuis uit werkt, zul je je hoogstwaarschijnlijk wel “thuis” voelen. Maar wanneer je hybride werkt, is het niet altijd zo vanzelfsprekend om tijdens je afwezigheid je persoonlijke spullen zomaar achter te laten bij een andere collega. Toch hoeft het niet te betekenen dat je je moet neerleggen bij die steriele en cleane flexplek.
Deze tips kunnen van je gedeelde werkplek écht een tweede thuis maken.
Ontdek: 5 onmisbare onderdelen voor jouw hybride werkplek (en de trends)
1. Neem je persoonlijke spullen elke keer mee naar kantoor. Toegegeven: deze optie is niet altijd even handig, vooral niet als je met het openbaar vervoer naar het werk pendelt… Gelukkig zijn er nog andere, betere opties.
2. Groen doet leven! Spreek af met je baas en de andere hybride collega’s of het oké is om jouw favoriete plant daar permanent te plaatsen. Weinigen zullen hun veto stellen (of iemand zou een plantenallergie moeten hebben). Tip: neem de bewatering van de plant voor jouw rekening (het is tenslotte jouw plant) of spreek een duidelijk bewateringsplan af met je collega’s.
3. Probeer een goede ergonomische stoel te verkrijgen die je een aangename zithouding garandeert. Neem desnoods een kussentje (of een dekentje mee), zo voel je je letterlijk thuis.
4. Pas de screensaver van je laptop aan met de foto die je – tot voor de coronacrisis – op je vaste bureau had staan.
5. Hou je van een lekker geurtje? Dan kan een geurkaars een goede optie zijn. 10 op 10 voor sfeer en gezelligheid!
6. Bestaat de gedeelde werkplek uit meerdere bureaus? Kies dan het bureau uit dat jou het best ligt: misschien ben je wel een hoek-mens, een raam-mens of een midden-mens?
7. Beschouw de werkplek als de plek waar je – rara – werkt. De koffiehoek, de refter en de eventuele ontspanningsruimte zijn de ideale plekken om te socializen met je hybride collega’s. Zeker met jouw unieke en persoonlijke koffiemok in de hand!
Lees ook: De voor- en nadelen van hybride werken
(fd)
17 mei 2023Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Voor heel wat werknemers is hybride werken het beste wat hen ooit kon overkomen... Wat zeggen de cijfers precies?
Veel bedienden mogen een of twee dagen thuis werken, maar niet iedereen maakt daar gebruik van. Er zijn immers voordelen én nadelen aan hybride werken.
In vergelijking met 3 jaar geleden staan we vandaag een stuk verder qua technologie en aanpak in het hybride werken. Deze trends en onderdelen zijn cruciaal.
Zeker in het tijdperk van het hybride werken is een ergonomische en gezonde werkplek cruciaal. Sommige bedrijven zetten dit hoog op de agenda.
Corona heeft bedrijven doen nadenken over hun kantoorgebouw. Die zijn vaak hipper of luxueuzer dan ooit tevoren.
Recente onderzoeken tonen aan dat hybride werken een positieve impact heeft op de portemonnee, de productiviteit én het milieu!
Meer dan 3 jaar na het uitbreken van de pandemie willen we niet meer terug naar het 100% kantoorregime van toen. En toch zien we een kleine kentering...
Planten bieden zóveel meer voordelen dan je zou denken. Meer zuurstof in de lucht, verhoogde productiviteit en minder allergieën. Laat dat groen maar komen!
Over de integratie van millennials en Gen Z’ers op de arbeidsmarkt is al heel wat inkt gevloeid. Maar hoe zit het nu écht?