Een elevator pitch: wat, hoe en waarom?
Soms heb je maar een minuut de tijd om jezelf of je idee te verkopen. In een ‘elevator pitch’ telt elke woord, dus freestylen is niet zo’n goed idee.
Wie aan een jobbeurs denkt, ziet zichzelf al gauw in een grote hal staan, met veel volk rondom zich, allen op zoek naar dé job van hun leven. Je bezoekt stand na stand, terwijl je een stapel cv’s binnen handbereik houdt, die met de dag vordert (hopelijk) steeds kleiner wordt in aantal. Je hoopt dat er genoeg tijd zal zijn om iedereen te spreken die je wil spreken en hen de nodige vragen te kunnen stellen. Het wordt drummen en vechten met alle andere aanwezigen. Het aantal beschikbare jobs is immers beperkt. En die ene kandidaat voor jou in de lijn lijkt toch nét iets professioneler dan jij… De twijfel slaat toe. Zal je vandaag die (nieuwe) job binnen halen? Of kan je misschien beter meteen naar huis? Op het einde van de beurs ben je uitgeput, en kan je nog net enkele balpennen met bedrijfslogo meegraaien als souvenir.
Niet elke jobbeurs hoeft echter zo te zijn. Een virtuele jobbeurs biedt alleszins een totaal verschillende beleving… al horen balpennen met bedrijfslogo daar helaas niet bij. Je zit wél comfortabel bij je thuis, of ergens waar je zelf wil zitten (in de bibliotheek, een rustige koffiebar, in je tuin of in het park, bijvoorbeeld), al of niet met een lekker kopje koffie of thee erbij. Rustig, relax… enkel jij en je laptop of smartphone/tablet.
Beide vormen van jobbeurzen hebben hun voor- en nadelen. Allebei bestaan ze met als doel om werkzoekenden en werkgevers met elkaar te matchen. Fundamenteel verschillen ze echter op volgende 3 vlakken...
Een virtuele jobbeurs is voor iedereen toegankelijk. Al woon je op de noordpool, dan nog is deelnemen aan een virtuele jobbeurs een fluitje van een cent. Al wat je nodig hebt, is een degelijke internetverbinding. Je verplaatsing beperkt zich van de sofa… naar je laptop. Of hoe de hele wereld – of toch tenminste de plek waar je graag wil gaan werken – binnen handbereik ligt.
Wie naar een traditionele jobbeurs wil, moet zich sowieso verplaatsen naar de locatie waar deze beurs georganiseerd wordt, ook al is deze misschien net iets moeilijker bereikbaar. Dat geldt trouwens ook voor de werkgevers. Sommige bedrijven vinden de verplaatsing naar een traditionele jobbeurs te omslachtig. Ze moeten er een stand aankleden, de nodige recruiters voorzien en dat kost natuurlijk inspanningen. Passen zij voor de georganiseerde jobbeurs, dan kan je er natuurlijk ook niet solliciteren voor hun openstaande jobs. Voordeel is wel dat de wél aanwezige bedrijven daar met volle inzet staan, vast ervan overtuigd om nieuwe mensen aan te werven en met je kennis te willen maken.
Online is het een pak makkelijker om de juiste persoon te vinden en hem/haar te kunnen spreken. Gezien alle communicatie digitaal gebeurt, zal je van je schrijven wel een topprioriteit moeten maken. Typen zonder fouten en in volzinnen is een must. Dialect, afkortingen en emoji’s zijn not done. Ook de kleding die je draagt is belangrijk, trouwens. Stel dat een recruiter je plots een verzoek tot videochat stuurt?
Bij een offline jobbeurs ligt de focus meer op je interpersoonlijke skills, je praatvaardigheid, je algemene voorkomen en de manier waarop je de dingen presenteert. Je kan recruiters misschien makkelijker overtuigen dankzij je zelfvertrouwen en de rust die je uitstraalt, of je brengt hen ondanks al je expertise toch enigszins aan het twijfelen doordat je niet goed uit je woorden raakt of een verwarde en zenuwachtige indruk geeft. Iedereen heeft nu eenmaal zijn/haar sterktes… en zwaktes.
Lees ook: 5 eigenzinnige tips voor een goede eerste indruk
Bij een virtuele jobbeurs hebben de aanwezige bedrijven de mogelijkheid om vooraf een preselectie te maken van de kandidaten die zij willen ontmoeten, op basis van hun profiel en reeds doorgestuurde cv. Daardoor kan het hele proces een pak tijdsefficiënter gebeuren voor beide partijen. De hr-verantwoordelijken weten duidelijk met wie ze zullen praten en welke factoren precies besproken dienen te worden. Als werkzoekende kan je je vooraf ook makkelijker voorbereiden en het bedrijf waarmee je afspraak hebt al beter leren kennen. Een simpel bezoekje aan de bedrijfswebsite of een search op Google kan je al een pak voorkennis opleveren.
Op een traditionele jobbeurs loop je meestal niet met een job terug naar huis. De voornaamste bedoeling is daar om er kennis te maken met de aanwezige bedrijven en er te polsen of jij misschien een plaatsje in hun personeelsbestand verdient én of jij jezelf bij het bedrijf vindt passen. Tijdens een face-to-face gesprek gebeurt dat proces sowieso een pak persoonlijker, wat absoluut mooi meegenomen is om met een goed gevoel terug naar huis te gaan. Heb je totaal nog geen idee waar je wil werken, of wat voor jobs op jouw lijf geschreven zijn? Ook dan is een traditionele jobbeurs in je voordeel. Ga langs bij alle stands en verken erop los, in alle vrijheid en zonder verdere verplichtingen. Tijd om te netwerken!
Waar wacht je nog op? Schrijf je nu in op een (of meerdere) jobbeurzen van Jobat…
(kv)
23 oktober 2020Soms heb je maar een minuut de tijd om jezelf of je idee te verkopen. In een ‘elevator pitch’ telt elke woord, dus freestylen is niet zo’n goed idee.
Waarom zijn jobbeurzen zo populair en hoe kunnen ze je helpen om een tijdelijk of vast contract in de wacht te slepen?
Natuurlijk ga je op zoek naar die nieuwe job omdat je ontevreden bent over je huidige. Maar vanaf dan is een optimistische mindset echt een aanrader.
Jobbeurzen blijven een belangrijke factor in de zoektocht naar een (nieuwe) job...
Door je contacten uit te breiden, open je deuren naar nieuwe opportuniteiten voor je persoonlijke én professionele ontwikkeling.
Een jobbeurs kan ook perfect virtueel worden georganiseerd. En ja, dat heeft zelfs tal van voordelen!
De buitenwereld kent de Nationale Loterij vooral van ‘de Lotto’, en mogelijk ook van de vele goede doelen die ze steunt. Als organisatie zet ze zelf heel erg in op duurzaamheid en verbondenheid.
Elke dag ijvert de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid voor een warme maatschappij waarin solidariteit, diversiteit en inclusie vooropstaan. Als werkgever draagt de organisatie dezelfde waarden uit.
De waarde van de maaltijdcheque blijft al sinds 2016 steken op 8 euro. Uit veel hoeken klinkt weerstand, want het leven wordt elke dag duurder...