Stress
Vorige

1 van 519

Volgende
Volgend artikel:

3 tips om zonder stress je evaluatiegesprek aan te gaan

Vijf tips voor minder werk

Eenvoudiger werken, het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kom je met deze vijf praktische tips van expert Johan D’Haeseleer al een heel eind.
#

1. Leer blind typen

Wie met enkele vingers tikt, haalt gewoonlijk zo’n 75 slagen per minuut. Kan je blind typen, dan kom je aan 200 aanslagen per minuut. Als je dagelijks gemiddeld een uur zit te tikken, bespaar je dus een half uur door je vingers optimaal te benutten. Per jaar komt dat neer op maar liefst drie weken extra tijd.

2. Gebruik de shortcut keys

“Zo werk je 40 procent sneller dan met de muis”, aldus Johan D’Haeseleer. Een Deense studie wijst uit dat je reactietijd trager is wanneer je met de muis werkt. Bovendien is de kans dat je fouten maakt met de muis een stuk groter.

3. Zoek een goede TextExpander

Er zijn zo van die zinnen die je keer op keer moet typen. Is het niet handig om die gewoon af te korten? Via programma’s als TextExpander of Autohotkey verschijnt automatisch de volledige tekst wanneer je de afkorting ervoor intikt. Neem nu de routebeschrijving naar je bedrijf. Je kan daarvoor bijvoorbeeld routebs als afkorting voor instellen. De volgende keer dat je per mail de weg moet uitleggen, tik je gewoon die 7 letters in en de volledige tekst verschijnt. Dat maakt het een stuk eenvoudiger en sneller om mails te beantwoorden.

4. Vraag naar resultaten

Vergaderingen kunnen een lange lijdensweg lijken, waarbij weinig concrete resultaten geboekt worden. Hier kan het helpen om na elk punt van de agenda te vragen: welk succesvol resultaat hebben we eigenlijk behaald? Die resultaten kan je per stap noteren in een eindrapport.

5. Wat is de volgende stap en wie gaat die zetten?

Op vergaderingen worden veel plannen gemaakt. Om ervoor te zorgen dat daar ook daadwerkelijk iets van komt, doe je er goed aan per agendapunt vast te leggen wat de volgende stap is die gerealiseerd moet worden. En, minstens even belangrijk, wie die gaat nemen. Zo is meteen ook duidelijk wie waar verantwoordelijk voor is.

9 augustus 2019

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook