Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 591

Volgende
Volgend artikel:

Hoe Ann als expert communicatie bij de Vlaamse overheid een verschil maakt

Mede mogelijk gemaakt door: Bright Plus HQ

Vijf redenen waarom het assistant-beroep toe is aan herwaardering

BrightPlus-Linda-Cappelle
Linda Cappelle, CEO van hr-dienstverlener Bright Plus, breekt een lans voor de nieuwe functietitel van meertalige professional
Als verzamelterm voor ondersteunende jobs op kantoor is de term assistant eigenlijk niet meer van deze tijd. Zij doen namelijk heel wat meer dan louter ondersteunen en bijstaan. Linda Cappelle, CEO van hr-dienstverlener Bright Plus, suggereert een nieuwe functietitel: die van ‘meertalige professional’. Hiermee zet ze een stap naar de opwaardering van de assistant-functie. En deze vijf evoluties dragen daar toe bij.

Evolutie 1. Van uitvoerend naar samenwerken en specialisaties

De klassieke invulling van het beroep was vroeger puur uitvoerend, maar bedrijven zijn de voorbije jaren meer en meer gaan investeren in nieuwe technologieën en automatisering. “Hierdoor zijn veel uitvoerende taken weggevallen. Denk aan agendabeheer, dat doen heel wat managers vandaag zelf. Daardoor kwam er meer ruimte vrij voor coördinerende- of projectmatige taken”, vertelt Linda Cappelle.

Het gaat vandaag meer en meer om gespecialiseerde functies. “Denk aan functies binnen marketing, sales, hr of logistiek. Om steeds bij te blijven met de snelle veranderingen worden nieuwe vaardigheden gevraagd. Hard skills, maar ook soft skills zoals persoonlijk leiderschap, probleemoplossend vermogen en flexibiliteit”, klinkt het.

“Vroeger had men het over IQ en EQ, vandaag is het AQ of adaptability quotient een van de belangrijkste soft skills. De nood aan een growth mindset om innovatie te omarmen.”

CHECK: AQ steeds belangrijker bij solliciteren en werk

Evolutie 2. Van (management) assistant naar meertalige professional

De assistant bestaat nog wel, maar de meeste assistants van weleer treden dus op als experten in een vakgebied, waarbij zij eerder werken met een manager of team dan voor een team. “In opleidingen van hogescholen wordt ook nergens meer de term assistant vermeld”, stelt Cappelle vast.

Op naar de term professional dus. En daarbij is de aanvulling ‘meertalig’ essentieel, aangezien een grondige talenkennis onontbeerlijk blijft. “Niet alleen is België een drietalig land, bedrijven zijn erg actief in het buitenland.”

Lees ook: 1 op 5 vacatures vraagt kennis van Frans of Engels

Evolutie 3. Van (vrouwelijke) duivel-doet-al tot knelpuntberoep

De functietitel van assistant krijgt vaak nog de stempel van ‘vrouwenberoep’ toebedeeld. “De term heeft nog een negatieve connotatie. Enerzijds is er de associatie met het vrouwelijk beroep, al zien we hier een evolutie. Anderzijds is er de negatieve connotatie omwille van het uitvoerend aspect. Zo zullen meer profielen zich aangesproken voelen door de titel van aankoper dan die van purchase assistant”, stelt de CEO.

“Dat het een knelpuntberoep is, ligt echter niet alleen aan de bestaande vooroordelen over de functie. De vergrijzende arbeidsmarkt speelt ook een rol. En er is vandaag natuurlijk ook een tekort aan arbeidskrachten met de vereiste competenties. En naast de skills is natuurlijk ook de fit met de job, het team en de organisatie van tel.”

Evolutie 4. Van ‘assistant voor het leven’ tot springplank met doorgroeimogelijkheden

Dat het meertalige professionals ontbreekt aan doorgroeimogelijkheden, is een andere hardnekkige misvatting die ontkracht dient te worden, vindt Cappelle. Vooral studenten en meertalige professionals onder de dertig schatten, volgens haar, de carrièrekansen van de job hoog in.

“Zij beseffen dat de functie een ideale springplank is naar een meer gespecialiseerde functie binnen de organisatie. Vaak kunnen ze eerst horizontaal doorgroeien door er taken en verantwoordelijkheden bij te nemen, en dan verticaal. Denk bijvoorbeeld aan een marketing professional die eerst de mogelijkheid krijgt om de lead te nemen in bepaalde projecten, om later verticaal door te groeien tot bijvoorbeeld een leidinggevende functie.”

Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!

Evolutie 5. Van vast contract tot flexibele statuten

De markt verandert snel en het is voor bedrijven moeilijk om kwalitatieve kandidaten te vinden, oppert ze. “Meer en meer bedrijven staan open voor flexibelere samenwerkingsvormen Zo wint bijvoorbeeld het outsourcen van talent aan belang. Deze medewerkers hebben een vast contract bij ons maar gaan projectmatig bij verschillende klanten aan de slag."

"En steeds meer bedrijven schakelen structureel freelancers in. Dat laat ook de professional zelf toe zich flexibeler op te stellen en sneller meer gespecialiseerde kennis op te bouwen. Veel mensen houden ook gewoon van de variatie en verandering in hun job”, stelt ze. “En ook de loopbanen zelf worden flexibeler. De tijd dat we bij dertig jaar dienst gouden dasspelden uitdeelden behoort stilaan tot het verleden.”

Met haar nieuwe boek ‘Goodbye assistant, hello professional?’, uitgegeven bij Owl press onderdeel van Borgerhoff & Lamberigts, maakt Linda Cappelle komaf met de taboes en stereotypes die nog over het assistantberoep bestaan.

Boek Goodbey
Flexibel(er) werken: 9 juridische mogelijkheden

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

27 oktober 2022
Anderen bekeken ook