Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

Verzilver je expertise als zelfstandige in 3 stappen

expertise zelfstandige
Ben jij het beu om je onvoldoende gewaardeerd te voelen in wat je kan? Krijg je allerlei verantwoordelijkheden, ook daar waar je sterktes niet zijn? Heb je het gevoel dat je potentieel niet optimaal tot zijn recht komt? Dan wordt het misschien tijd om te starten als zelfstandige…

Je wil graag meer doen wat je het allerliefste doet en het beste kan, maar je hebt tegelijk het gevoel dat dat niet lukt in een vaste job? Waag dan de stap en word ondernemer, met je eigen expertise en sterktes.

Hoe? In de volgende 3 stappen...

1. Krijg je expertise helder en positioneer je als expert

Als werknemer heb je veel ervaring opgedaan. Waarschijnlijk heb je ook een eigen kijk op de zaak ontwikkeld. Mogelijk heb je deze methodiek nog niet echt haarscherp? Weet alvast dat jij, met jouw kennis, potentiële klanten zeer goed kan helpen.

De eerste stap om jezelf aantrekkelijk te maken voor je (nieuwe) klanten, is je visie en kennis duidelijk in de verf te zetten. Beschrijf welke stappen tot een goed resultaat leiden, definieer je werkwijze zo helder mogelijk en beschrijf hoe je te werk gaat. Toon de wereld dat jij een expert ter zake bent, dat je weet waarover je spreekt en dat klanten je expertise kunnen vertrouwen.

2. Richt je direct op je ideale klant

Wil jij je waarde snel verzilveren? Richt je pijlen dan meteen op de voor jou ideale klanten. Dat zijn klanten die al een heel stuk op weg zijn, maar nog een fundamentale schakel missen, zijne jouw expertise. Eens die ingezet, kunnen snel goede resultaten behaald worden. En daarvoor zijn die ideale klanten bereid je goed te betalen. Door jou, het missende puzzelstuk, kunnen ze immers snel heel erg vooruit.

Jouw impact is dus groot. Maar het vraagt wel lef om je direct te richten op je ideale klant. “Als werknemer heb je geen kaas gegeten hoe je je kennis in een aantrekkelijk programma moet gieten”, legt business & leadership coach Inge Ketels uit. “Dan helpt een casestudy, een pilot, zowel voor starters als ervaren ondernemers, die een nieuwe richting in willen gaan, en snel hun idee willen kunnen testen en er goed mee willen verdienen.”

Organiseer met andere woorden een casestudie of pilot, zodanig dat je helder hebt wat je dienst betekent voor je ideale klanten, en wat je werkwijze precies is.

3. Weet wat je dienst oplevert

Om je dienst te verkopen, is het onmisbaar om te weten wat het voor je klant oplevert. Hoe je dat kan weten, als het een nieuwe dienst is of als je net komt piepen in ondernemersland? Kijk enerzijds naar vorige ervaringen. Wat heb je daar gerealiseerd, als professional of als ondernemer? Maak resultaten anderzijds snel zichtbaar, via een casestudie of pilot.

Hoe je zo’n casestudy best aanpakt? Check het in de gratis masterclass ‘Van idee naar snel goed verdienen’ van Bureau Stroom

“Casestudies zijn heel interessant, omdat ze je helpen wendbaar en flexibel in je zaak te staan en succesvol nieuwe ideeën uit te testen”, verduidelijkt Inge Ketels van Bureau Stroom. “Ook helpen ze je over drempels heen, en krijg je er waardevolle info door om makkelijker betalende klanten te krijgen.”

Besluit

Echt doen wat je graag doet en waar je in uitblinkt, kan vaak veel beter als zelfstandige. Hoe geraak je daar in 3 stappen? Krijg allereerst je expertise helder. Zo kan je je positioneren als expert, zodat klanten je makkelijk kunnen vinden. Richt je ten tweede op je ideale klant. Hierdoor kan jij je waarde het meest verzilveren en maak je het meeste impact.

Weet ten derde wat je dienst oplevert. Dat helpt je om jezelf beter te kunnen verkopen. Verzorg, ondersteunend aan deze 3 stappen, een casestudie of pilot, omdat deze je over drempels heen helpen en klanten sneller in je zullen investeren.

Lees ook: 7 op de 10 starters is gelukkiger als zelfstandige

(kv/ik) - Met dank aan Bureau Stroom

7 juni 2021
Anderen bekeken ook